הארגונים הירוקים קוראים לעצור המו"מ ליצוא גז מ"תמר"

קבוצת בכירים בארגוני סביבה שלחו מכתב לשר האנרגיה בו הם טוענים כי קבוצת דלק מעוניינת לקבוע עובדות בשטח ■ בזמן שפעילים הפגינו נגד ייצוא גז מ"תמר" יפגינו מחר תושבים נגד הזרמת גז למשק באמצעות תחנת קבלה חופית

קבוצת בכירים בארגוני סביבה ואנרגיה קוראים לממשלה לעצור את הליכי המו"מ ליצוא גז ישראל מ"תמר". הפנייה נעשתה בעקבות הודעת קבוצת דלק ושותפותיה הישראליות ב"תמר" ישראמקו ודור גז, על חתימת הסכם עקרונות עם חברת בת של גזפרום הרוסית לקראת הסכם למכירת כשליש מכמות הגז במאגר. העיסקה מותנית בשורת תנאים ובהם היתכנות כלכלית וטכנולוגית וקבלת האישורי הממשלה ליצוא גז.

במכתב לשר האנרגיה והמים ד"ר עוזי לנדאו, כותבים האישים כי "לפעילותה של חברת דלק מטרה אחת ויחידה והיא ליצור עובדות בשטח בסוגיית יצוא הגז שטרם נדונה כלל בכנסת ובממשלה". הם טוענים כי העסקה המסתמנת מנוגדת להמלצות דוח וועדת צמח, שטרם נדונו בממשלה ומוסיפים כי מנכ"ל משרד האנרגיה שאול צמח אמר להם לפני מספר שבועות כי ,בשלב זה לא יותר כל יצוא מ"תמר", בשל היותו המאגר היחידי המוכח שיש בידי ישראל (מאגר "לוויתן עדיין לא הוכרז רשמית כתגלית).

על המכתב חתומים מנכ"לים ובכירים ב"מגמה ירוקה", "צלול", "ישראל יקרה לי", "הפורום הישראלי לאנרגיה", "המכון הישראלי לתכנון כלכלי", שתי"ל ו"העמותה לכלכלה בת-קיימא". במקביל הפגינו היום נציגים בודדים של מגמה ירוקה ברמת פולג מול ביתו של יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק.

משותפות תמר נמסר כי "השותפות פועלת על מנת להבטיח את צרכי הגז של המשק הישראלי לעשרות השנים הבאות. יצוא הגז הכרחי, כדי שכל אזרח ואזרח במדינה יוכל ליהנות מהיתרונות האדירים של התגליות שיבוא לידי ביטוי בהכנסות לקופת המדינה מתמלוגים ומיסים בהיקפים אדירים של מיליארדי שקלים, מהקטנת הגרעון התקציבי, משיפור איכות הסביבה והוזלת עלויות ייצור החשמל והמים. הסכם העקרונות שנחתם לפני ימים ספורים הוא תעודת כבוד למשק הישראלי ובכל מקרה מותנה בקבלת האישורים הרגולטורים הנדרשים לרבות אישור מסקנות ועדת צמח על ידי ממשלת ישראל".

בתוך כך מצפים מחר במטה המאבק של מועצת עמק חפר להגעתם של אלפי משתתיפם לצעדת המחאה המתוכננת בנחל אלכסנדר כנד הכוונה להקים באזור מתקני קבלה לגז שיוזרם ממאגרי הים. המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה לבחון לקראת אישור שני אתרים מתאימים להקמת מתקן הקבלה - ליד אתר תחנת הכוח "חגית" ביוקנעם וליד מתקן טיהור השפכים מרץ. הצעדה מתוכננת לאורך תוואי צנרת הגז. ראש מועצת עמק חפר רני אידן הזהיר את השר לנדאו כי אלפי תושבים יישכבו לפני הדחפורים אם יוחלט על הקמת המתקנים ללא הסכמת התושבים.

גורמים במשק האנרגיה ציינו באירוניה את העובדה שפעילי "ישראל יקרה לי" מחו על התייקרות החשמל שנגרמה, בין היתר, כתוצאה ממאבקם של ארגונים סביבתיים אחרים נגד הקמת תחנת קבלה לגז. הקמת תחנת הקבלה במועד המקורי הייתה מונעת את התתיקרות מחירי החשמל ב-25% שנגרמה כתוצאה מהפסקת הזרמת הגז המצרי והצורך להשתמש בסולר ובמזוט יקרים ומזהמים לייצור חשמל.