אנופייס שמטפלת באי ספיקת לב גייסה 18 מיליון דולר

המשקיעה היא סורין האיטלקית, אחת מחברות הקרדיולוגיה המובילות בעולם ■ סורין קיבלה אופציה לרכוש את אנופייס בעתיד

חברת אנופייס מדיקל, שמפתחת מכשיר לטיפול באי ספיקת לב, המושתל בצנתור, קיבלה היום השקעה של 18 מיליון דולר מחברת המכשור הרפואי האיטלקית סורין.

בנוסף, סורין קיבלה אופציה לרכוש את החברה בהמשך הדרך, תמורת סכום שלא פורסם. סורין גם השקיעה במסגרת ההסכם 5 מיליון דולר בחברת רינבאו, שבתוכה נוסדה אנופייס. בין בעלות המניות ברינבאו כבר נמצאות חברות המכשור הרפואי מדטרוניק ואבוט לצד משקיעים נוספים. רינבאו מדיקל הוקמה על-ידי קרן גלנרוק והיזם הסדרתי יוסי גרוס כדי לפתח את ההמצאות של גרוס, והיא מנוהלת על-ידי אפי כהן ארזי.

סורין, אחת מחברות הקרדיולוגיה המובילות בעולם, שנסחרת לפי שווי של 900 מיליון אירו, כבר השקיעה 7 מיליון דולר באנופייס בנובמבר 2011.

אנופייס הוקמה ב-2008 על-ידי אמיר דגן, שמשמש היום כמנכ"ל החברה, יחד עם גרוס. המוצר מיועד לטיפול באי ספיקת לב, שוק שמגלגל היום כ-11 מיליארד דולר ונחשב לאחד השווקים הגדולים בתחום הקרדיולוגיה.

דגן: "אי ספיקת לב היא בעיה מכנית בדחיקת הדם החוצה מן הלב ובחזרה אל תוך הלב על-ידי כלי הדם. היום, רוב החולים בתחום מטופלים בתרופות". עם זאת, לדברי דגן, נוצר צורך במכשור רפואי שיתמוך בפעילות המכנית של הלב, כיוון שהתרופות אינן מספיקות לטיפול במחלה בשלביה המתקדמים.

ניתוח השתלה

חולים ברמה מאוד חמורה של המחלה, המכונים חולי קטגוריה 4, עוברים ניתוח ובו משתילים להם מכשירים שונים, שהם בדרך כלל רק פתרונות זמניים בדרך להשתלת לב. קיימות כמה חברות שפועלות להביא לשוק פתרונות מושתלים קבועים יותר, וביניהם גם חברת ביוקונטרול הישראלית.

המוצר של אנופייס מושתל בצנתור. "מדובר בפעולה של חצי שעה כשהחולה ער, לעומת שעתיים וחצי בהרדמה מלאה", מסביר דגן, "לכן המוצר שלנו רלוונטי גם לחולים בחומרה פחותה, קטגוריה 2-3, ויכולים לשפר את מצבם לעומת שימוש רק בתרופות".

כיצד פועל המוצר? בניגוד למוצרים אחרים בקטגוריה, הוא אינו מושתל בלב אלא באבי העורקים. כשהלב רוצה לדחוק דם החוצה, הוא שולח שדר חשמלי לאבי העורקים כדי שהוא יתרחב ויוכל לקלוט את הדם בקלות, תוך הקטנת המאמץ שנדרש מן הלב. אנופייס קולטת את השדר הטבעי הזה, ומגבירה אותו, וכך מפחיתה עוד יותר את העומס על הלב.

"אנופייס היא החברה הראשונה שקוצבת את העורקים", אומר דגן, "בהמשך נפתח על בסיס הפלטפורמה הזו גם מוצרים למחלות נוספות, למשל קיצוב עורק בכליות לטיפול בלחץ דם".