באפט: הסיכון להיות מחוץ לשוק גדול מהסיכון להיות בפנים

רן קבין, מנכ"ל קבין בית השקעות, מדגיש כמה מהנקודות העיקריות העולות ממכתבו של באפט: מנכ"לים רבים עושים שגיאה שהם נמנעים מהשקעות בעסק בגלל חוסר ודאות, למרות שעסקיהם הרוויחו יפה

כמידי שנה מפרסם וורן באפט את המכתב השנתי לבעלי מניות ברקשיר האתאוויי בו הוא חושף בין היתר את הכישלונות וההצלחות של השנה החולפת ואת התובנות לעתיד. ביום שישי פורסם המכתב למשקיעים המסכם את שנת 2012 ואת הציפיות לעתיד.

רן קבין, מנכ"ל קבין בית השקעות, מדגיש כמה מהנקודות העיקריות העולות ממכתבו של באפט:

■ וולס פארגו עוקף את קוקה קולה - וורן באפט הגדיל בשנה החולפת את ההשקעה בוולס פארגו וב-IBM. כעת ארבעת האחזקות העיקריות של ברקשיר הן: וולס פארגו שעקף את קוקה קולה והפך להיות האחזקה הגדולה ביותר, קוקה קולה, IBM ואמריקן אקספרס. ארבעת החברות האלו ביחד תרמו לברקשיר רווח של 3.9 מיליארד דולר בשנת 2012 (אבל רק דיבידנד של 1.1 מיליארד בא לידי ביטוי בדוחות הכספיים).

■ לא לפחד מאי ודאות - באפט אומר שמנכ"לים רבים עושים שגיאה שהם נמנעים מהשקעות בעסק בגלל חוסר ודאות, למרות שעסקיהם הרוויחו יפה. הוא טוען שחוסר הודאות מלווה את ארה"ב מאז הכרזת העצמאות בשנת 1776, אבל למרות הכל, תמיד הדברים הסתדרו היטב. הוא מציין שהחברות של ברקשייר דווקא השקיעו סכום שיא של 9.8 מליארד דולר במפעלים ושיפור העסקים, 19% יותר מבשנה שעברה. הוא מצטט משפט משיר של גארי אלן: Every Storm Runs Out of Rain (בסופו של דבר, לכל סופה, נגמר הגשם).

■ שפע של הזדמנויות בארה"ב - באפט צופה לברקשיר שנת שיא של השקעות בארה"ב. הוא רואה שפע של הזדמנויות. הסיכון שבלהיות מחוץ לשוק גדול מן הסיכון שלהיות בפנים - הסיכון של לא להשקיע גדול לדעתו בהרבה מן הסיכון של להשקיע בעסקים.

■ הכשלונות של באפט בשנת 2012 - באפט מעיד על חוסר ההצלחה של עצמו בכך שלא הצליח לאתר ולייצר מספיק השקעות גדולות בשנה החולפת, דבר שהשאיר את ברקשיר עם יותר מידי כסף מזומן. בנוסף, ערך המניה בספרים, לפיו באפט מודד את הצלחתו, פיגר מעט בהשוואה למדד S&P 500- גם השנה ולמעשה ב-4 השנים האחרונות. עם זאת, באפט טוען שבתקופות בהן השוק כולו רץ קדימה, היכולת של ברקשייר לנצח את המדדים קטנה יותר. ההצלחה גדולה יותר בדרך כלל בשנים בהן המדדים מדשדשים או יורדים.

■ באפט מחפש לרכוש עסק גדול והוא גם אומר בדיוק מה הוא מחפש, אז אם יש לכם עסק שעומד בכל הקריטריונים הבאים, אתם מוזמנים להתקשר אליו: עסק גדול שמרוויח לפחות 75 מליון דולר לפני מס, עסק שהוכיח גידול עקבי ברווחים לאורך זמן, עסק שמציג תשואה גבוהה להון עם חובות קטנים או ללא חובות בכלל, עסק עם הנהלה שמעוניינת להישאר לנהל אותו גם אחרי הרכישה, עסק פשוט שלא תהיה בו הרבה טכנולוגיה שקשה להבין, להיות מוכנים עם הצעת מחיר מגובשת (אנחנו לא מעוניינים לבזבז זמן בדיבורים על עסקה כשהמחיר אינו ידוע).

היום אמר באפט בראיון ל-CNBC כי הוא עדיין רוכש מניות, לא משום שהוא מאמין כי ערכן יעלה בטווח הקצר, אלא, כהרגלו הוא מאמין בהשקעות ערך לטווח ארוך. "כל דבר שאני קונה במחיר של 80 דולר, אני לא אוהב לקנות אותו במחיר של 100 דולר. אך אם תשאלו אותי אם המניות זולות יותר מאשר כל אפיק השקעה אחר, להשקפתי התשובה לכך היא כן", דברי באפט.

באפט אף הפתיע וטען כי הוא אינו חושש יותר מדי מה"סיקווסטר", שורת הקיצוצים בהיקף של 85 מיליארד דולר שנכנה לתוקף בסוף השבוע לאחר שהמחוקקים בקונגרס לא הצליחו להגיע לעמק השווה שידחה את רוע הגזירות. לדבריו, הקיצוצים לא יאטו במידה ניכרת את כלכלת ארה"ב משום שההוצאות הגבוהות של הממשל כבר "עושות את העבודה" ומתמרצות את הכלכלה.