עננים מעל לוויתן: הפיתוח והעסקה עם וודסייד לפני הקפאה?

הממונה על ההגבלים צפוי להחליט בקרוב אם להכריז על לוויתן כהסדר כובל - ולהכריח את דלק ונובל אנרג'י למכור חלקן במאגר ■ תחזית: מחירי ה-LNG עשויים לצנוח בעשרות אחוזים ב-2015 ושורת פרויקטים יהפכו ללא כלכליים

בעוד כמה שבועות צפוי הממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה לפרסם הודעה דרמטית. בתום בדיקה שארכה יותר משנה אמור גילה להחליט אם להכריז על אחזקות קבוצת דלק ונובל אנרג'י במאגר לוויתן הסדר כובל.

אם אכן כך יקרה, יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, ושותפתו האמריקאית חברת נובל אנרג'י, עשויים להגיד שלום למאגר הגז הענקי שגילו בדצמבר 2010. כיצד יגיבו דלק ונובל ניתן רק לנחש, אך דבר אחד ברור: התוכניות לפיתוח מאגר לוויתן יוקפאו.

יחד עמן ייכנסו להקפאה גם העסקה המדוברת עם חברת וודסייד האוסטרלית, שטרם נחתמה, והתוכניות הגרנדיוזיות להקים בישראל מתקני הנזלה ענקיים ליצוא הגז. כל אלה ימתינו עד שתתבהר זהותם של הבעלים החדשים בלוויתן ועד שאלו יחליטו מה בכוונתם לעשות. בינתיים תכה האי ודאות גלים בשוק ההון וגילה יהפוך לגיבור השעה.

לצד התרחיש הקיצוני הזה קיים תרחיש נוסף: גילה יגיע להסדר כלשהו עם דלק ונובל שיאפשר להם להמשיך ולהחזיק במאגר בכפוף לתנאים מחמירים. כך למשל עשוי גילה לאסור על השותפים לנהל במשותף את המו"מ למכירת הגז במאגר ללקוחות בשוק המקומי. כל שותף יצטרך לשווק ולמכור את חלקו בנפרד. "דלק ונובל ייצאו בזול אם זו תהיה התוצאה", אמר השבוע גורם ממשלתי המעורה במגעים.

מבחן בוזגלו של הגז

מהלכיו של גילה בשבועות האחרונים ורמזים שפיזרו אנשיו מצביעים לכיוונה של התוצאה הקשה יותר מבחינת דלק ונובל: הפרדה מוחלטת בין בעלי הזכויות בלוויתן לבעלי הזכויות בתמר וביתר המאגרים.

קחו למשל דברים שאמר ד"ר שלומי פריזאט, הכלכלן הראשי היוצא של הרשות להגבלים עסקיים, בכנס אנרגיה שנערך בחודש שעבר. "תחום חיפושי הנפט והגז מתנהל לפי פרקטיקות שלא היינו חולמים לאשר באף תחום אחר", אמר פריזאט, "כל השחקנים בתחום הזה חוברים לקבוצות שמחפשות ביחד מאגרים - זה כמו שדלק, סונול ופז יחליטו למכור דלק ביחד".

פריזאט הסביר כי הממונה השתכנע בכל זאת שאין מנוס מלהתיר שיתופי פעולה בין החברות והשותפויות בשלב החיפושים עתיר הסיכון. ואולם הסובלנות היחסית הזו של הממונה נעצרת ברגע שהחיפושים מסתיימים בהצלחה ומוכרזת תגלית. שלבי הפיתוח וההפקה של המאגר - אלה אמורים להתנהל לדעת פריזאט תוך שמירה קפדנית על עיקרון ההפרדה.

אם מישהו חשב שפריזאט לא ביטא אלא את דעתו האישית, בא גילה בעצמו וטיפס על עץ גבוה אף יותר. ב-13 בדצמבר פרסם גילה את החלטתו להעניק פטור מהסדר כובל להזדמנות ישראלית שהתקשרה בעסקה לרכישת 10% מהזכויות ברישיונות נטע ורועי מרציו.

הזדמנות נזקקה לפטור בגלל אחזקותיה (שוב 10%) ברישיונות נוספים הקרויים רישיונות פלאג'יק. בכל הרישיונות האלה, חשוב לציין, עדיין לא התגלו מאגרים. הממונה העניק להזדמנות את הפטור שביקשה מהסדר כובל אך הגביל אותו לשלב החיפוש והאקספלורציה. הזדמנות ישראלית, קבע גילה, תוכל להמשיך ולהחזיק בכל הרישיונות כ"משקיעה פיננסית בלבד" - רק כל עוד לא התגלו בהם מאגרי גז. מרגע התגלית תוגבל זכותה של הזדמנות למאגר אחד - וזהו.

"אי אחזקה צולבת" בשני מאגרים ויותר ו"ניתוק הזיקות בין מחזיקים במאגרי גז קיימים" - אלה הם העקרונות שבשמם הגביל גילה את פעילותה של הזדמנות ישראלית. גילה, אם תרצו, קבע בכך את מבחן בוזגלו של הגז: אם הוא לא הרשה לשותפות קטנה כמו הזדמנות להחזיק 10% במקביל בשני מאגרים לא גדולים, מה הסיכוי שהוא ירשה לדלק ולנובל להמשיך ולשלוט בשני מאגרי הגז הגדולים של ישראל? גילה הוא האחרון שייכשל במבחן שאליו הכניס את עצמו.

ברשות להגבלים עסקיים אומרים שאי אפשר לגזור גזירה שווה בין ההחלטה בעניין הזדמנות ישראלית להחלטה הצפויה לגבי לוויתן. הזדמנות ישראלית פנתה לממונה כדי לקבל אישור לעסקה חדשה. במקרה של דלק ונובל לעומת זאת מדובר בעסקה ישנה שנעשתה ב-2007. במסגרת אותה עסקה מכרה שותפות רציו ים 85% מהזכויות שלה בחמישה רישיונות (רחל, עמית, חנה, דוד וערן) לנובל (39.66%), לאבנר ולדלק קידוחים (22.67% כל אחת).

הסיבה שהממונה יכול להתערב היום בעסקה היא שנובל ודלק לא ביקשו עליה פטור מהסדר כובל. בנובל ודלק טוענים שלא היו אמורים לבקש פטור כי שווי השוק של רציו עמד באותו זמן על חצי מיליון שקל בלבד. מעבר לכך מתבסס קו ההגנה של דלק ונובל מול גילה ואנשיו על התנהגות הממונים במרוצת השנים.

כך, למשל, התנגד הממונה בעבר להענקת רישיונות רות ואלון לדלק ולנובל בנימוק שיש בידיהם כבר את הרישיונות שבהם התגלו תמר ולוויתן. לטענת דלק ונובל התנהגות הממונה לאורך השנים מעידה על השלמה עם עסקת רציו באופן שמקשה ואולי אף משתיק את גילה כיום לבוא ולטעון ההפך.

בקבוצת דלק ובנובל מודים כי החלטתו הצפויה של הממונה בעניין לוויתן היא סימן השאלה הגדול שעומד בדרכם השנה. ואולם יחד עם זאת צריך לזכור שלוויתן לא צפוי להיות מקור ההכנסה העיקרי של השותפים בשנים הקרובות. בתואר הזה עתיד לשאת מאגר תמר ששוויו כ-9 מיליארד דולר, מהווה כשני שליש משוויין של שותפות הגז של תשובה לעומת שליש בלבד ללוויתן הענקי.

בחודש הקרוב יגיע הרגע שאליו נשא תשובה את עיניו בארבע השנים האחרונות: תחילת הזרמת הגז מתמר לישראל. תשובה מגיע לרגע הזה "על אדי הדלק האחרונים" שלו. תזרימי המזומנים שינבעו מתמר אמורים לספק את החמצן החיוני כל כך לקבוצת דלק לצורך עמידה בהחזר חובותיה ומימון המשך תכנית הקידוחים ברישיונות רות ואלון. ברישיונות האלה צפויות לתשובה ולשותפתו נובל אנרג'י תגליות גז חדשות, אמנם לא בהיקף שמתקרב לזה של לוויתן אך גם "כאב הראש" הנלווה אליהן יהיה קטן בהרבה.

מרשות ההגבלים נמסר בתגובה כי "הרשות אינה מתייחסת לנושאים שנמצאים עדיין בבחינה על שולחנה".

יצוא הגז: החלון ייסגר כבר ב-2015

החלטתו של גילה בעניין לוויתן צפויה להתייחס בעיקר לשוק המקומי. סוגיית יצוא גז מלוויתן אינה מעוררת בעיות בתחום התחרות מול מאגרים ישראליים אחרים אך היא מעוררת התנגדות רבה מכיוונים אחרים. הממשלה טרם החליטה אם היא מתירה יצוא של גז ישראלי ואם כן - באילו תנאים. דלק ונובל אינן ממתינות לממשלה וכבר מנהלים מגעים מתקדמים ליצוא הגז מתמר.

בלוויתן כבר סיכמו דלק, נובל ורציו על מכירת 30% מהזכויות במאגר לוודסייד האוסטרלית תמורת מיליארד ורבע דולר. וודסייד, המתמחה בהקמת מתקני הנזלה, אמורה לקבל אחריות על פרויקט יצוא הגז מלוויתן, להקים את התשתית הנחוצה בהשקעה של מיליארדים רבים ולמצוא לקוחות לגז באסיה. התשלום הכספי העיקרי בעסקה מותנה בקבלת אור ירוק מהממשלה ליצוא הגז.

על שולחן הממשלה מונחות המלצות ועדה ממשלתית בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה והמים שאול צמח. הוועדה ממליצה לממשלה להתיר יצוא גז בהיקף של עד 50% מכמות הגז בכל מאגר. בעלי מאגרים יוכלו "לסחור" בזכויות יצוא ולהגדיל את כמות הגז המותרת עד 75%. ועדת צמח אפשרה יצוא בהיקפים כאלה על סמך ההנחה שבידי ישראל יישאר די גז לספק את צורכי המשק המקומי למשך 25 שנה.

לצורך כך הניחה הוועדה כי בשנים הקרובות יתגלו במימי ישראל מאגרים נוספים שיגדילו את עתודות הגז הלאומיות ב-150 מיליארד מ"ק (BCM) לפחות. אלא שרצף אכזבות בקידוחים שנעשו מאז פרסום הדוח ברישיונות שמשון, מירה, שרה וישי ערערו את הביטחון בהנחות הוועדה והגבירו מאוד את הקולות הקוראים לדון מחדש בהמלצותיה.

הממשלה לא תמהר מן הסתם להכריע בסוגיה הרגישה. יושבת ראש מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' כבר הודיעה על התנגדותה העקרונית ליצוא גז וגם השר היוצא להגנת הסביבה גלעד ארדן קרא לדחות את ההחלטה בנושא בשלוש שנים.

ואולם נראה כי אם הממשלה לא תקבל החלטה בקרוב - יעשה שוק הגז הבינלאומי את העבודה עבורה. כניסתה הצפויה של ארה"ב לשוק יצוא הגז צפויה לחולל מהפכה. פריצת דרך טכנולוגית הגדילה את עתודות הגז של ארה"ב פי שלושה ואפשרה לה להפוך מיבואנית גז לבעלת יכולת להפוך ליצואנית מובילה.

בשווקי מזרח אסיה נמכר היום גז נוזלי ב-20 דולר ליחידת חום. גז אמריקאי מופק בעלות של 2-3 דולר ליחידת חום ובתוספת עלות ההנזלה והשינוע מגיע מחירו ל-7-8 דולר בלבד. נשיא ארה"ב ברק אובמה אמור להחליט בקרוב אם לייצא גז על רקע התנגדות הארגונים הסביבתיים והשדולה של התעשיינים שחוששת שיצוא גז יביא להתייקרות מחיר הגז בשוק המקומי.

מולם ניצבים יזמים אמריקאים שהשקיעו מיליארדים בהקמת מתקני יבוא לגז - שמבקשים כעת רישיונות להסב את המתקנים למתקני יצוא. בשבוע שעבר קיבלו היזמים תמיכה מהשבועון הבריטי "אקונומיסט" שקרא לאובמה להתיר יצוא גז.

לכניסת ארה"ב לשוק הגז הנוזלי (LNG) צפויות להיות השלכות מרחיקות לכת. כיום עולה הביקוש לגז נוזלי על ההיצע, אך בתוך כמה שנים תתהפך המגמה. מחירי ה-LNG עשויים לצנוח בעשרות אחוזים ושורת פרויקטים יהפכו ללא כלכליים.

מתי זה יקרה? עד לאחרונה העריכו בשוק האנרגיה שהמהפך אינו צפוי לפני 2017-2018, אך עבודה חדשה של סוכנות בלומברג מקדימה את המועד ל-2015. "עודף LNG-סיוט kמוכרים בחירה lקונים", כך מכתירה בלומברג את התחזית שלה. לוויתן, שצפוי להתחיל בהזרמת הגז לחוף הישראלי רק ב-2016, נמצא בבעיה קשה אם התחזית של בלומברג תתברר כנכונה.

הענק האמריקאי
 הענק האמריקאי

העסקה שחוללה את המהומה

ב-6 בספטמבר 2011 הכריז הממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה כי הוא שוקל להכריז הסדר כובל על עסקה שנעשתה ב-2007 שבמסגרתה מכרה שותפות רציו 85% מהזכויות שהיו לה בחמישה רישיונות (ראו תרשים) לדלק קידוחים, אבנר ונובל אנרג'י.

בשטח הרישיונות האלה התגלה בדצמבר 2010 מאגר לוויתן, הנחשב לתגלית הגז הגדולה ביותר במים עמוקים בעולם. התגלית העלתה את שוויה של רציו מחצי מיליון שקל, ערב העסקה ל-2.6 מיליארד שקל כיום וכמעט 5 מיליארד בשיא שרשמה המניה בפברואר 2011. מלבד לוויתן התגלה בשטח הרישיונות מאגר קטן בשם דולפין ובעתיד עשוי להתגלות בו גם נפט בכמויות משמעותיות.

הסדר כובל הוא הכרזה מרחיקת לכת שמאפשרת לממונה לנקוט שורה של צעדים כנגד השותפים לעסקה. אחד הקיצוניים שבהם הוא פירוק השותפות, צעד שמחייב קבלת אישור בית המשפט. בנוסף פותחת ההכרזה פתח להגשת תביעות אזרחיות נגד השותפים להסדר, מצד גורמים הטוענים כי ההסדר פגע בהם.

החשד להסדר כובל נובע מכך שלוויתן היה יכול להתחרות בחופשיות מול תמר אלמלא דלק ונובל היו שולטים בשניהם, כך לפחות סבור הממונה על ההגבלים העסקיים גילה. לשיטתו לעובדה שהמאגר עצמו התגלה רק שלוש שנים אחרי העסקה אין השפעה כשלעצמה על הפגיעה בתחרות שנגרמה כתוצאה מהעסקה.

רשיונות רציו
 רשיונות רציו