ונצואלה מעצמת נפט - מה יעשה מותו של צ'אבס למחירים?

ונצואלה היא המדינה השנייה בעולם ברזרבות נפט, והיא יכולה להפיק 6-9 מיליון חביות נפט ביום ■ ב-2007 הלאים צ'אבס את תעשיית הנפט במדינה - האם שוק האנרגיה ייפתח שוב למשקיעים זרים?

מותו של נשיא ונצואלה הוגו צ'אבס עשוי לעורר שינויים פוליטיים בונצואלה שיפתחו את שוק האנרגיה במדינה למשקיעים זרים, כך מעריכים היום (ד') בעולם הנפט, לאחר שהלילה הלך לעולמו מנהיג מעצמת הנפט הדרום אמריקנית.

צ'אבס הלך הלילה לעולמו לאחר מאבק בן שנתיים במחלת הסרטן, והיה בן 58 במותו. ובתקופה האחרונה הוא עבר סדרת טיפולים נגד המחלה בבית חולים בהוואנה, בירת קובה, אך ב-18 בפברואר דיווחו הרשויות במדינה כי הנשיא חזר לונצואלה והועבר לבית חולים צבאי, ומאז הדרדר מצבו.

כעת, עם מותו, עולות השאלות לגבי עתיד רזרבות הנפט העצומות בונצואלה - המדינה השנייה בעולם בכמות רזרבות הנפט.

"מוקדם לומר מה מותו של צ'אבס יעשה למחירי הנפט", אמר היום לרשת CNBC דניאל ירגין, סגן יו"ר IHS, ועידת האנרגיה הגדולה בעולם. "מה שבטוח זה שמחירי הנפט הם מה שאפשרו את שלטונו של הוגו צ'אבס, לאחר שקריסת מחירי הנפט בשלהי שנות התשעים פתחו לו את הדלת לנשיאות. עליית המחירים מאז 2000 נתנו לו את המקורות הפיננסיים לכוח שלו".

ב-2007 הולאמה תעשיית הנפט בונצואלה, ואקסון מוביל וקונוקו-פיליפס, שהחזיקה את הנתח הגדול ביותר בשוק בונצואלה באותה תקופה, נאלצו לצאת מהמדינה. על פי פדל רייט, אנליסט נפט בכיר באופנהיימר, "מוקדם לומר מה המנהיג החדש יעשה, אבל קונוקו-פיליפס תוכל להרוויח הכי הרבה". ויש מה להרוויח במדינה - על פי הערכות היא יכולה להפיק 6-9 מיליון חביות נפט ביום, אולם כיום היא מפיקה כ-2.5 מיליון חביות ביום.