הערכות: אי.די.בי מכרה מניותיה בכת"ש כדי למנוע הסדר כפוי

(עדכון) - המניות נמכרו לאלטשולר-שחם ולמנורה ב-223 מ' ש', במחיר הנמוך ב-17.5% מתחת למחיר לפיו בוצעה העברת השליטה לבלווטניק ■ מחזיקי אג"ח אי.די.בי פתוח: "נראה כאילו דנקנר עוסק בפירוק החברה"

אי.די.בי פתוח מצטיידת במזומנים, בניסיון להימנע מהסדר חוב כפוי: החברה הבת של אי.די.בי אחזקות , שבשליטת נוחי דנקנר, מכרה הבוקר את יתרת החזקותיה (10.6%) בחברת כלל תעשיות (כת"ש) לידי בית ההשקעות אלטשולר שחם וחברת הביטוח מנורה. זאת, לאחר שאת מניות השליטה בחברה היא מכרה ללן בלווטניק ביולי אשתקד.

על פי ההערכות בשוק, ביצעה אי.די.בי פתוח את המכירה בנקודת הזמן הנוכחית כדי להדוף את ניסיון נציגות מחזיקי האג"ח שלה לכפות הסדר חוב. לא מן הנמנע כי המכירה הנוכחית תבטיח אי פרסום הערת "עסק חי" בדוחות השנתיים של החברה, שיפורסמו בסוף החודש - הערה שעשויה הייתה להיות טריגר לכפיית הסדר חוב בחברה (כפי שקרה בחברה האם אי.די.בי אחזקות).

מכירת מניות כת"ש, בהיקף של 223 מיליון שקל, בוצעה לפי מחיר של 13.3 שקל למניה, הנמוך ב-11.3% מהמחיר בו נסגר אמש המסחר במניה. מחיר העסקה משקף לכלל תעשיות שווי של 2.1 מיליארד שקל - נמוך ב-17.5% מהשווי לפיו בוצעה מכירת השליטה לבלווטניק. על רקע הדיסקאונט הגבוה בו נמכרו המניות, ירדה היום מניית כלל תעשיות ב-3.9%, במחזור מסחר גבוה של 81 מיליון שקל. הפצת המניות נעשתה באמצעות חברת ההשקעות רוסאריו קפיטל.

החזקותיה העיקריות של כת"ש הן בחברות משאב (75%), כלל ביוטכנולוגיה (56.8%), נייר חדרה (59.1%) וגולף (62.1%). משאב, בה שותפה החברה האירית CRH, מחזיקה בבעלות מלאה על מונופול המלט נשר, וב-50% מחברת תעבורה (את היתרה מחזיקה משפחת לבנת) העוסקת בשירותי הובלה, תשתיות ולוגיסטיקה.

כאמור, ביולי אשתקד רכש לן בלווטניק את מניות השליטה (49.9%) בכת"ש מידי אי.די.בי בתמורה ל-1.27 מיליארד שקל, מחיר ששיקף לחברה שווי של 2.55 מיליארד שקל. בלווטניק, שביצע את הרכישה באמצעות חברה אמריקאית שבשליטתו, Access Industries, קיבל אופציה לרכישת יתרת המניות לפי אותו שווי, אולם בשל מגבלות רגולטוריות שחלות על חברות אמריקאיות, הוא לא מימש את האופציה. במידה שכן היה מממש אותה, הייתה מקבלת אי.די.בי תמורת המניות 270 מיליון שקל - גבוה ב-47 מיליון שקל מהתמורה בעסקה היום.

המכירה תזרז פנייה לביהמ"ש?

אי.די.בי פתוח דיווחה כי בגין ההחזקה במניות כת"ש שנמכרה היום, היא צפויה לרשום ברבעון הרביעי של 2012 הפסד של כ-10 מיליון שקל, וברבעון הראשון של 2013 תרשום רווח של כ-22 מיליון שקל.

מכירה זו, בתוספת הדיבידנד שצפויה אי.די.בי פתוח לקבל מחברת כלל ביטוח (חלקה בו צפוי לעמוד על 66 מיליון שקל), יגדילו את המזומנים שלה לרמה של כ-1.1 מיליארד שקל.

בשנה הקרוב נדרשת אי.די.בי פתוח, אשר לה חוב פיננסי בהיקף של 6 מיליארד שקל, מתוכו 4.1 למחזיקי האג"ח, לפרוע תשלומי חוב בהיקף של כ-1.35 מיליארד שקל. מתוך סכום זה כחצי מיליארד שקל צריכים להיפרע למחזיקי האג"ח בחודש יוני.

בתקופה האחרונה מצאה את עצמה הנהלת אי.די.בי בראשות חיים גבריאלי מתכתשת עם נציגות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי פתוח, המורכבת מקרן יורק, פסגות והפניקס. המחיר בו בוצעה העסקה היום רק הוסיף שמן למדורה.

"מתי ראית בעל שליטה שמוכר בפחות ממחיר השוק?", אמר גורם מקרב המחזיקים. "תמיד נטען שהשוק לא משקף את השווי האמיתי והמחיר צריך להשתנות כלפי מעלה. זה נראה כאילו דנקנר עוסק בפירוק החברה, ואת זה עושים עם בית המשפט, ולא לבד".

תגובת גורם המקורב לאידיבי מסר כי "אלו דברי הבל ורעות רוח שאין להם שום אחיזה במציאות. מכירת יתרת האחזקה בכת"ש בוצעה כמתוכנן, על פי התוכנית התזרימית של אי.די.בי פיתוח, ובעיתוי מצוין לאחר תקופה רציפה של עליה בשווי השוק של כת"ש. כתוצאה מהעסקה נרשם רווח של 22 מיליון שקל, הוזרמו לאי.די.בי פיתוח 223 מיליון שקל נוספים ובקופתה יש כעת 1.1 מיליארד שקל במזומן. יתרה מכך, אין ספק כי זהו מחיר מצוין לבלוק גדול של מניות, שאינו מקנה שליטה, בוודאי ובוודאי במצב שבו מידת הסחירות של מניית כת"ש נמוכה מאוד".

לא מן הנמנע שמכירת מניות כת"ש תזרז את פניית מחזיקי האג"ח של אי.די.בי פתוח לבית המשפט, וזאת לאחר שבתחילת השבוע הם העניקו לנציגות הלוחמנית שלהם את הכלים המשפטיים שביקשה, במטרה לקדם ואף לכפות הסדר חוב בחברה. באי.די.בי חזרו והדגישו אחרי ההצבעה של מחזיקי האג"ח, כי ביכולתה של אי.די.בי פתוח לעמוד בכל התחייבויותיה.

כלל תעשיות
 כלל תעשיות