Utrade: לאחר יותר מעשור הדולר מתחזק

רואי קוזין, אנליסט ראשי ב-Utrade מסביר כי בזירת המט"ח העולמית מתרחש תהליך של Decoupeling – היחס ההפוך בין שוק המניות לחוסנו של המטבע האמריקני הפך ליחס ישר

רואי קוזין, אנליסט ראשי ב-Utrade פרסם השבוע סקירה העוסקת במסחר במט"ח בזירה עולמית תוך שימת דגש לשער הדולר האמריקני מול המטבעות המובילים. לדבריו, בשבועות האחרונים מתרחשת בשוק תופעה מרתקת שמתרחשת בשווקים הפיננסיים אשר נקראת בעגה המקצועית - Decoupeling. המשמעות היא היפוך של 180 מעלות ברמות המתאם (קורלציה) בין הדולר האמריקני ובין שוק המניות האמריקני.

למעשה, מאז מפולת בועת ההי טק בשנת 2000 רמת המתאם בין שוק המניות והדולר היה הפוך וגבוה מאוד, כמעט תמונת ראי האחת של השניה. כלומר, על כל ירידה בדולר הייתה עלייה סימולטנית בשוק המניות ולהיפך. וכך במשך שנים רבות משקיעים וסוחרים ברחבי העולם ביססו את פעולותיהם הפיננסיות בהתאם למתאם ההפוך ששמר על יציבות במשך תקופה ארוכה.

התנהגות זו שהפכה לנורמה בתקופה של יותר מעשור - קיבלה לאחרונה תפנית חדה כאשר המתאם שהיה הפוך וחיובי הפך לישר וחיובי שעה שגם הדולר האמריקני וגם שוקי המניות נמצאים במגמת עליה. להערכתנו, התנהגות חדשה זו כנראה תמשיך לשלוט בשווקים בעתיד הנראה לעין.

קוזין מסביר כי הסיבות העיקריות להתחזקות הדולר הן החשש מתוכנית הקיצוצים האמריקנית בהיקף עצום של כ-85 מיליארד דולר כשהמשמעות היא פגיעה מהותית בקצב הצמיחה בארה"ב. בנוסף לכך, בשווקים הפיננסיים בעולם ישנו חשש כבד ליציבותו של גוש האירו בשל משבר החוב ביבשת.

באופן אינטואיטיבי ראוי להניח כי ההתפתחויות האחרונות אינן אמורות להיטיב עם המטבע האמריקני, אך בפועל ההפך הוא הנכון. החשש הכבד מפני משבר חדש בשווקים גורם לנהירה אדירה של כסף היוצא משווקי המניות ונכנס לאגרות החוב האמריקאיות אשר עדיין נתפסות כנכס הסולידי והבטוח ביותר שקיים בשווקים הפיננסיים ולכן הדולר ממשיך להתחזק. משקיעים רבים מוכרים כעת נכסים מסוכנים כדוגמת מניות או סחורות ובתמורה, ממירים את ההון לדולר אמריקני על מנת לרכוש אג"ח של ממשלת ארה"ב.

ככלל, הפוזיציה שלנו היא פוזיציית לונג על הדולר בעיקר מול שלושה מטבעות עיקריים שמולם אנו מעריכים כי הוא יתחזק במיוחד - הדולר הקנדי, הליש"ט הבריטית והדולר הניו זילנדי.