הקרב על הקניות ברשת: גוגל פותחת חזית גם מול אמזון

ענקית החיפוש השיקה פיילוט של שירות משלוחים "מהיום להיום" ■ גוגל מוטרדת מכך שהלקוחות שלה מחפשים מוצרים באמזון

06/03/2013, 21:54
גוגל לוגו אמזון לוגו / צילום: יחצ
גוגל לוגו אמזון לוגו / צילום: יחצ

גוגל בוחנת בשבועות האחרונים השקה של שירות משלוחים "מהיום להיום" מול קמעונאים, במסגרת מהלך כניסה לתחום המסחר המקוון, שבו שולטת חברת אמזון.

שירות Google Shopping Express מסייע לחנויות קמעונאיות מקומיות למכור מוצרים ברשת ולבצע משלוח של הפריטים לרוכשים באותו יום, כך אמר אדם המקורב לנושא.

גוגל מאפשרת לצדדים שלישיים, כמו חברות שילוח, לאסוף את המוצרים מחנויות מקומיות ולמסור אותם לקונים. החנויות וגוגל אינם מטפלים במשלוחים, כך הסביר אותו אדם, שאמר כי השירות עדיין מצוי בשלבי פיתוח.

טום פלואוס, מנהל פיתוח מוצרים בגוגל ובעל ניסיון של עשור במסחר מקוון, הוא מי שעומד בראש השירות החדש. הבדיקה מתמקדת באזור מפרץ סן פרנסיסקו ונמשכת כבר חודש לפחות.

חדש: באפשרותכם לסמן קטע מהמאמר ולשתף רק אותו. סמנו קטע ושתפו.
גוגל טרם החליטה על מודל הגבייה בגין השירות. היא שוקלת דמי מנוי שנתיים, בדומה לאפל, שגובה 79 דולר בשנה תמורת מסירה חינם תוך יומיים - עסקה החלה על פריטים רבים באמזון. אולם גוגל עשויה גם לגבות עמלה קטנה בגין כל הזמנה מקונים באמצעות השירות.

שירות Google Shopping Express הוא הסימן האחרון לכך שגוגל מרחיבה את תחומי העיסוק שלה ועוברת מתחום החיפוש המסורתי שלה לתחום המסחר המקוון.

המהלך גם מרמז על כך שגוגל מקימה שוק מקוון שיחבר בין סוחרים לבין צרכנים, מודל עסקי שהפך את אמזון ואת eBay לחברות מצליחות בארצות הברית.

מנועי הצמיחה של אמזון

"גוגל צריכה להפוך לשוק", כך אמר סקוט וינגו, מנכ"ל חברת ChannelAdvisor, המסייעת לסוחרים למכור באינטרנט, "זהו צעד נוסף". אגב, בין משקיעיה של ChannelAdvisor נמצאת גם חברת eBay.

אמזון רשמה בשנים האחרונות צמיחה מהירה במכירות בפלטפורמה המאפשרת לסוחרים אחרים למכור באמצעות האתר שלה. זהו אחד ממנועי הצמיחה הגדולים של ההכנסות והרווח באמזון.

ההצלחה עודדה יותר קונים לחפש מוצרים באתר של אמזון במקום לחפשם בגוגל, מגמה שמהווה איום על עמדת השליטה של גוגל בתחום החיפושים ברשת.

בעבר, צרכנים נהגו לחפש פריט ב-Google.com ואז היו מקבלים קישור ממומן של אמזון. הקונה היה מקליק על הקישור, גוגל הייתה מקבלת תשלום על המודעה ואמזון קיבלה תשלום תמורת המכירה.

"פעם כולם היו מרוצים", אמר תום אלסון, מייסד Shutl, סטארט-אפ אשר מספק משלוחים מהיום להיום להזמנות מקוונות אצל קמעונאים. "כיום גוגל זקוקה למהלך חדש, כי מספר הולך וגדל של צרכנים עוקפים את גוגל ופונים ישירות לאמזון בחיפוש אחרי מוצרים".

בשנה שעברה, גוגל שינתה את חיפוש המוצרים החינמי שלה והשיקה שירות חדש בתשלום בשם Product Listing Ads, מהלך שנועד לייצר יותר הכנסות ורווחים ממסחר מקוון.

בחודש פברואר, גוגל רכשה את חברת Channel Intelligence תמורת 125 מיליון דולר - רכישה שסיפקה לענקית החיפוש נתונים רבים על עסקאות מסחר מקוון. בטווח הארוך יותר, הדבר עשוי לסייע לגוגל לבנות קטלוג מוצרים, רכיב חיוני כדי להקים שוק מקוון שיתחרה בהצלחה באמזון ו-eBay, לדברי וינגו.

"שוק מקוון מלא"

"אנחנו מתייחסים ל-Google Shopping Express כאל הצעד הבא בהתפתחות של Google Shopping וכמהלך אפשרי בדרך לשוק מקוון מלא", כך אמר שון מילן, אנליסט בחברת השירותים הפיננסיים Janney Montgomery Scott.

לאמזון יש יתרון מכיוון שהיא כבר הקימה רשת של מחסני הפצה גדולים, אומר וינגו. הוא סבור שגוגל תנקוט, ככל הנראה, גישה שונה ותקים רשת של חנויות קמעונאיות שיפעלו כמו מחסנים, כך הסביר וינגו.

חברת eBay נקטה גישה דומה כשרכשה את חברת Milo בשלהי שנת 2010. החברה מאפשרת לקונים לחפש מוצרים הזמינים לקנייה בחנויות קמעונאיות סמוכות.

הרכישה שימשה כבסיס לתחום ה-Local Shopping ב-eBay, המהווה עתה חלק חיוני ב-eBay Now שירות המשלוחים "מהיום להיום" שהחברה החלה לבחון אשתקד בסן פרנסיסקו ובניו יורק.

גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>
 
 
חזרה למעלה