האם רשות ני"ע פתרה את השאלה מהם "מבקרים ייחודיים"?

ג'ובוקיט טענה כי לפי גוגל אנליטיקס מיליון מבקרים נכנסו לאתרה - טענה שהובילה לחילוקי דעות מול הרשות לניירות ערך

חברת התוכנה ג'ובוקיט, שמתכננת לגייס בזמן הקרוב בבורסה 10-20 מיליון שקל לצורך המשך פעילותה, זכתה לאחרונה בהתעניינות לא שגרתית מצד רשות ני"ע. ג'ובוקיט, שבשליטת המנכ"ל אריק פילסטיין, מפתחת תוכנה חכמה לאיתור והשמת עובדים באמצעות האינטרנט. ביוני 2012 מוזגה החברה לשלד הבורסאי דנידב, וכיום היא נסחרת בשווי של כ-40 מיליון שקל. בעל המניות המוכר בחברה הוא איש העסקים שלמה שמלצר, המשתייך לדבוקת השליטה בחברה.

בהסכם להכנסת פעילות ג'ובוקיט לשלד אשתקד, נקבעו ארבע אבני דרך שג'ובוקיט נדרשת לעמוד בהן, שלוש מהן מסתמכות על הגעה להישגים כספיים, במטרה להגדיל את היקף החזקות קבוצת השליטה מ-64% ל-84%. ההסכם קבע גם אבן דרך חלופית, שתאפשר את הקצאת המניות הנוספת אם לאתר החברה יגיעו מיליון מבקרים ייחודיים (Unique Visitors) בחודש, למשך רבעון רצוף. באוקטובר האחרון הודיעה ג'ובוקיט כי עמדה ביעד, בהסתמך על נתוני כלי הניתוח של גוגל אנליטיקס.

הודעה זו עמדה בלב חילוקי הדעות בין הרשות לחברה. ב-17 בפברואר קיבלה ג'ובוקיט פניה מרשות ני"ע, לפיה זוהו "כשלים בהליכי אישור התקיימות אבן הדרך". אחד מהכשלים שאליהם התייחסה הרשות הוגדר כך: "יישום אבן הדרך החלופית מעורר שאלה פרשנית בקשר לאופן שבו יש לספור את המבקרים הייחודיים באתר החברה".

לכאורה נראה כי המחלוקת עם רשות ני"ע היא כמעט הפילוסופית. לדעת הרשות, העמידה באבן הדרך כפי שהוגדרה, דורשת מיליון מבקרים ייחודיים בכל חודש במשך רבעון, ולפיכך 3 מיליון מבקרים ייחודיים ברבעון. לפי גישה של ג'ובוקיט - שהתקבלה על ידי הרשות, שאישרה את תשקיף ההנפקה - ספירת מיליון מבקרים ייחודיים בכל חודש מספיקה. זאת, למרות שהספירה מתאפסת בכל חודש, כך שייתכן שאותם מיליון מבקרים ייספרו גם בחודש הבא.

כמה גולשים שווים להישג כלכלי?

ההסכם המקורי בין ג'ובוקיט לדנידב מגדיר באופן ברור את המסגרת: "מבקרים ייחודיים הם כתובות IP שונות (בדרך כלל המשמעות הפרקטית היא גישה לאתר אינטרנט ממחשבים שונים, שמסמלת משתמשים שונים, אם כי ייתכן שמדובר במשתמש שלו כמה התקני מחשוב, כגון מחשב נייח, מחשב נייד, טלפון חכם וכדומה, ש.ש), אשר באמצעותן ייכנסו לראשונה גולשים אקראיים באתר האינטרנט של ג'ובוקיט".

בעוד שהרשות פנתה לדיון פרשני בשאלה מהם "מבקרים ייחודיים" - נושא שנתון במחלוקת מתמשכת מאז ימיה הראשונים של הרשת - מן הראוי לבחון דווקא את המשמעות של "גולשים אקראיים".

קמפיין פרסומי אינטנסיבי שיופץ כיום באינטרנט יכול להפנות כמות גדולה מאוד של גולשים לעבר אתר, אם באמצעות פרסום, שיתופי פעולה, או מהלכים שונים, שעשויים להיות על גבול המניפולטיביים. אם כך, האם לגולשים "אקראיים" שמופנים לאתר אכן יש משמעות כלכלית? לפי ההסכם בין ג'ובוקיט לדנידב, התשובה היא חיובית, וכמות גדולה של גולשים שמופנים לאתר היא שוות ערך להישג כלכלי מוחשי.

ההיסטוריה של כלכלת האינטרנט מוכיחה שהתשובה מורכבת יותר. חלק מהדיון עם הרשות נסוב על הזמן שבו שהו המבקרים באתר, שמהווה מקור לגבי כמה "רציניים" הגולשים בנוגע לאתר. ייתכן שהנתונים שהעבירה ג'ובוקיט הרגיעו את הרשות, אך חובת ההוכחה הכלכלית עדיין על החברה. בינתיים, סיימה ג'ובוקיט את שלושת הרבעונים הראשונים של 2012 בהפסד של 3.2 מיליון דולר, וללא הכנסות. לגבי 2013, החברה מעריכה כי תסיים את השנה עם הכנסות של 2.6 מיליון דולר, ותעבור לרווחיות.

 ג'ובוקיט
  ג'ובוקיט