אנליסט: מהי הסיבה לעליות במניית טבע בימים האחרונים?

האנליסט ד"ר רוני גל מחברת Sanford C. Bernstein פרסם הערכה לפיה התייעלות החברה תכסה כ-80% מההפסדים הצפויים מפקיעת הפטנטים על הקופקסון

מניית ענקית התרופות הגנריות טבע זינקה אמש (ד') בוול בוול סטריט ב-4% וריכזה מחזורים גבוהים. למעשה, הייתה זו העלייה החדה ביותר ב-8 החודשים האחרונים וכעת, מתבררת הסיבה האמיתית לזינוק במניה. האנליסט ד"ר רוני גל מחברת Sanford C. Bernstein פרסם הערכה לפיה התייעלות החברה תכסה כ-80% מההפסדים הצפויים מפקיעת הפטנטים על הקופקסון - תרופת הדגל של החברה.

גל, שנפגש בימים האחרונים עם הנהלת טבע, כתב במזכר ששלח למשקיעים כי צעדי ההתייעלות שתבצע החברה עשויים לכסות את מרבית ההפסדים שייגרמו לה לאחר שתיווצר תחרות בשוק התרופות לטרשת נפוצה.

טבע, הנחשבת לאחת מיצרניות התרופות הגנריות הגדולה בעולם, מתכננת לבצע קיצוצים בהיקף של 2 מיליארד דולר ב-5 השנים הקרובות, במטרה להגדיל את הרווחיות בטווח הארוך וכדי להתמודד עם התחרות שיציבו חברות תרופות שונות לקופקסון, התרופה שאחראית על כ-40% מרווחי החברה. טבע צפויה לאבד את זכויות הפטנט על הקופקסון במהלך 2015.

סאגת הקופקסון עדיין נמשכת בבתי המשפט בארה"ב. בחודש יוני 2012 דחה בית המשפט בארה"ב בקשה לייצור גרסה גנרית של הקופקסון, אך יצרנית התרופות Momenta Pharmaceuticals, עתרה לבית המשפט כחוד לאחר מכן. ההחלטה בעניין תינתן במחצית השנייה של 2013.

נושא נוסף שעלה בשיחה של גל עם בכירי החברה הוא הגדלת הדיבידנד. בעקבות השיחה עם בכירי החברה, מעריך גל שבהיעדר אירועים שליליים תגדיל טבע את הדיבידנד בסוף 2013 או בתחילת 2014, אך מוסיף: "ההנהלה ציינה כי 'לא צריך לקנות את מניית טבע בגלל הדיבידנד', אלא בזכות עליית הערך שהם מאמינים שיוכלו להוביל".

אמש דיווחה החברה לפני פתיחת המסחר על גיוס מטופל ראשון לניסוי הקליני הנוסף, בשלב III בתרופת הלקווינימוד, תרופה אוראלית שטבע מפתחת לטיפול בטרשת נפוצה.