הסדר החוב ב-IDB: מחזיקי האג"ח אמרו 'לא' לדנקנר ואלשטיין

על החברה להחליט אם להמשיך במתווה של הסדר חוב, וכן להגיע להבנות עם מחזיקי האג"ח עוד השבוע, בנוגע לתשלום בסך 65 מ' ש' שנדחה כבר פעם אחת

לאחר חודשים של מגעים, שלא הביאו את הצדדים לעמק השווה, חלון הזמנים להשגת הבנות בין נוחי דנקנר ובין נציגות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות שבשליטתו, הולך ונסגר.

היום השיבו מחזיקי האג"ח בשלילה ליוזמה של דנקנר למתן אורכה לתקופת האופציה שניתנה לאיש העסקים הארגנטינאי, אדוארדו אלשטיין, להשקעה של 75 מיליון דולר בגנדן - החברה האם של אי.די.בי אחזקות .

המועד המקורי של האופציה חלף, והחברה הודיעה באופן חד צדדי על כוונתה להאריך אותה החודש הבא. עתה נראה כי נאמני האג"ח יזמנו אסיפת מחזיקי אג"ח נוספת, כדי להחליט באילו אמצעים לנקוט מול החברה.

השבוע הקרוב מסתמן כגורלי מבחינת המשך השליטה של דנקנר בקבוצת אי.די.בי. זאת, בשל הצורך להכריע כבר בימים הקרובים אם להמשיך במגעים להסדר חוב, כשבמקביל החברה ומחזיקי האג"ח צריכים להכריע בנושא תשלום הריבית למחזיקי האג"ח מסדרה ד', שנדחה עד ה-19 בחודש. גורם המעורה בנושא אמר היום בהקשר זה כי "השבוע נראה אם יש מומנטום בשיחות בין החברה למחזיקי האג"ח, או שהם לקראת פיצוץ".

בהתייחס למו"מ על הסדר החוב בין נציגות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות, לבין הנהלת החברה ובעליה, אמר היום גורם המעורה בנושא כי "המרחק בין הצדדים עדיין גדול". בשוק מעריכים כי בקרב חברי הנציגות אין תמימות דעים בדבר הפעולה המתבקשת מול החברה, וכי מתפתחים בקעים בתוכה.

ככל הידוע, המתווה האחרון שהציגה אי.די.בי אחזקות למחזיקי האג"ח כולל רכיב אקוויטי של 15% ממניות החברה, כאשר בעלי השליטה בחברה יזרימו לטובת ההסדר, מיד עם ביצועו, כ-235 מיליון שקל (הזרמה המתבססת על מימוש האופציה של אלשטיין בגנדן). בנוסף, החברה תנפיק לבעלי האג"ח שתי סדרות אג"ח בהיקף כולל של כ-1.35 מיליארד שקל, אך תהיה זכאית להקדים חלק מהתשלום האמור בסדרות החדשות שיונפקו ובדיסקאונט משמעותי.

לפרוע 423 מ' ש' עד סוף רבעון שני

כאמור, שעון החול של דנקנר הולך ומתרוקן, ועל החברה להגיע להבנות עם מחזיקי האג"ח עוד השבוע. ביום רביעי הקרוב, ה-13 במארס, תתקיים אסיפת מחזיקי אג"ח סדרה ד' של החברה בנוגע לתשלום המגיע להם, שנדחה ל-19 במארס, והם עשויים לנקוט בהליכים משפטיים. מחזיקי אג"ח מסדרה ד' כבר הסכימו לדחייה אחת, בשלהי 2012, בתשלום הריבית האמור שעומד על 65 מיליון שקל.

בהתאם לדיווחי החברה, עד סוף חודש מאי 2013, יהיה עליה לפרוע סכום נוסף של כ-69 מיליון שקל לבנקים, ובמהלך חודש יוני יהיה עליה לפרוע כ-289 מיליון שקל. כלומר, עד סוף הרבעון השני של השנה, על החברה לפרוע כ-423 מיליון שקל, בעוד שבקופתה פחות מ-190 מיליון שקל.

לעומת המחזיקים, בסביבת אי.די.בי משדרים גם היום כי המגעים למול אלשטיין נמשכים.

עוד נציין כי ביום חמישי האחרון חיים גבריאלי, מנכ"ל אי.די.בי אחזקות, העיד בביהמ"ש בתביעה בעניין חלוקות דיבידנדים גדולות שביצעה הקבוצה. "לא ראינו שיש בעיה באי.די.בי. המממנים רצו אחרינו, והתשואות על האג"ח היו נמוכות", אמר, "חלוקות הדיבידנד באי.די.בי בוצעו בהליך נרחב ומסודר. לא היה שום סימן שיהיה שינוי לרעה בחברות בקבוצה. ראינו כרית ביטחון עצומה של עודף נכסים על התחייבויות".