"כשמסתכלים על דוחות סיליקום, קשה לא להיות אופטימיים"

לדברי שייקה אורבך, נשיא ומנכ"ל החברה, "אין צל של ספק שסיליקום של היום היא חברה הרבה יותר שווה מזו שהייתה בזמן השיא הקודם במניה"

אחרי שסיימה את שנת 2012 בתשואה צנועה של 2.3%, פתחה מניית סיליקום את 2013 בסערה. מתחילת השנה זינקה המניה ב-59%, בהיקפי מסחר גדולים. במחיר הנוכחי, 28.6 דולר, המניה נמצאת בשיא כל הזמנים, לאחר שעקפה בסוף השבוע את השיא הקודם, שנרשם בספטמבר 2007, טרם המשבר הכלכלי.

"אין לי צל של ספק שסיליקום של היום היא חברה הרבה יותר שווה מזו שהייתה בזמן השיא הקודם במניה. לא רק המכירות גדולות יותר, אלא גם הפוטנציאל העתידי", אומר נשיא ומנכ"ל סיליקום, שייקה אורבך, בראיון ל"גלובס".

סיליקום מספקת פתרונות לקישוריות רשתות תקשורת, והיא נסחרת בנאסד"ק ובבורסה בתל אביב לפי שווי של 198 מיליון דולר. את העליות האחרונות במניה תדלקו תוצאות שיא בדוחות 2012 והכרזה על פתרון חדש, שכבר מתקבל בזרועות פתוחות בשוק.

סיליקום צמחה בשנה שעברה ב-23%, ורשמה הכנסות של כ-49 מיליון דולר, ובמקביל הרווח הנקי שלה עקף לראשונה את רף ה-10 מיליון דולר. החברה מצפה להמשך צמיחה גם ב-2013, אך לא מוסרת תחזיות מדויקות.

"זה אולי נובע משמרנות", מודה אורבך כשהוא נשאל על כך. "לא היינו רוצים להגיד משהו ואחר כך אולי נצטרך לחזור בנו. ברמה הרבעונית קשה מאוד לתת תחזיות. ברמה השנתית זה לכאורה יותר קל, כי אנחנו יודעים שאין שום סיבה בעולם שלא נצמח, אבל ה-visibility (ראות) יכולה להיות גבוהה יותר, ותמיד יש אי-ודאות מסוימת".

"להמציא תמיד את הגלגל מחדש"

לפני כמה שבועות הודיעה סיליקום על השקת כרטיס רשת (adapter) חדש, NICS, שמאפשר ניטור של הרשת בסביבת Big Data, ומשלב טכנולוגיה של אינטל. מיד עם השקתו נחתם design win (חוזה תכנון) חדש, וסיליקום העריכה שבעתיד יוסיף לה התחום הכנסות של 15-20 מיליון דולר בשנה.

"בכל פעם שהקצבים המקובלים ברשת עולים, צריכים להמציא את כל הגלגל מחדש", אומר אורבך. "פה לקחנו חלק מהקיים, והמצאנו חלק שמשתלב ומאפשר את אותם ביצועים ברמות אמינות וגמישות גבוהות יותר, במחיר נמוך יותר ועם יכולת עדכון מהירה".

הפתרון החדש עשוי להגדיל בעתיד גם את היקף החוזה הממוצע של סיליקום. "זה פתרון מאוד ייחודי טכנולוגית, אבל מעבר לזה, השוק מאוד ברור לנו", אומר אורבך. "להבדיל מפתרונות אחרים, הדרך להתקדמות בשוק ברורה. לפעמים מפתחים טכנולוגיה, כולם מתלהבים ואחר כך לא מצליחים למכור. פה, ברגע שיצאנו לשוק, מיד חתמנו על design win, וקיבלנו הוכחה למה שחשבנו".

- זאת הסיבה לאופטימיות הנוכחית בסיליקום?

"זאת אחת הסיבות לאופטימיות. כשמסתכלים על הדוחות הכספיים שלנו קשה לא להיות אופטימי לנוכח התוצאות, ויש לנו אינדיקציות שזה יימשך".

לפני שנתיים וחצי הצהיר אורבך בראיון ל"גלובס", שגם אם השוק לא יצמח, סיליקום תמשיך לצמוח. "האסטרטגיה שלנו, שהגדיר היו"ר אבי אייזנמן לפני עשור, ממשיכה לעבוד", הוא אומר כעת. "גם במצבנו הנוכחי אני מאמין שנמשיך לגדול יותר מהשוק. זה לא דבר קל להגיד, כי השוק השתנה ואנחנו פועלים בכמה שווקים שונים".

אורבך מציין שבשוק השרתים הבסיסיים הצמיחה איטית, שוק ה-WAN והאבטחה גדלים בקצב ממוצע, ושוקי ה-Big Data והווירטואליזציה גדלים במהירות. "יש לנו כ-100 לקוחות, ומספר כזה של לקוחות מייצג את הנעשה בשוק. אם נהיה 'צמודים' אליהם נמכור בקצב הגידול של השוק", מסביר אורבך.

"הלקוחות אוהבים אותנו וממשיכים אתנו; מעולם לא איבדנו לקוח קיים לטובת מתחרה. כל מוצר חדש או תוספת שנמכור להם, וכל לקוח חדש שנוסיף - יובילו לגידול מעבר לביצועי השוק, ואני מאמין שכך יהיה".

צמיחה על-ידי רכישות

למרות הצפי לצמיחה, סיליקום התחילה לאחרונה לשקול גם אפשרות להשיג צמיחה לא אורגנית על-ידי ביצוע רכישות. ברבעון האחרון הכירה סיליקום בהוצאות בסך 165 אלף דולר שקשורות לרכישת חברה, שלבסוף לא יצאה אל הפועל. אורבך מקמץ בפרטים על הנושא. "זה לא הסתייע, ובדיעבד אני אפילו שמח על כך, אבל אנחנו ממשיכים לחפש רכישות".

- איזה סוג חברות מעניין אתכם לרכוש?

"כאלה שיתאימו לאסטרטגיה שלנו, שיוסיפו לנו טכנולוגיות ומוצרים שמיועדים לאותם שווקים. לדוגמה, פתרונות הצפנה, תוכנות לשיפור ביצועים ב-appliances וכד'. האידיאל שלנו הוא לא בהכרח חברה מרוויחה, אבל חשוב לנו שתמכור, כי זו הוכחה שהשוק מקבל את המוצרים שלה, וזה לא רק עניין של wishful thinking".

- סיליקום עשויה אף היא להפוך ליעד לרכישה?

"פה ושם היו דיבורים, אבל אין שום דבר רציני בתחום הזה".

בינתיים, עד שתימצא החברה שסיליקום מחפשת לרכוש, מצאו בחברה ייעוד לכסף שבקופת המזומנים. בסוף 2012 היו לסיליקום 57 מיליון דולר, והחברה הודיעה לראשונה על מדיניות של חלוקת עד 50% מהרווח כדיבידנד לבעלי המניות. בעל המניות הגדול בחברה הוא זהר זיסאפל, שמחזיק ב-21.6%.

"החברה מרוויחה, ולא רק 'על הנייר'. זה מתורגם למזומנים", אומר אורבך. "עד היום שמרנו על המזומנים, כדי להציג איתנות פיננסית ולנצל הזדמנויות רכישה אם יהיו, אבל עכשיו אנחנו יכולים לעשות גם וגם, ולתת למשקיעים ליהנות".

- המשקיעים אולי גילו מחדש את סיליקום, אבל אנליסטים לא ממהרים לסקר את המניה.

"אני לא מומחה להגיד למה. אולי מכיוון שמרכיב הביצועים בסיליקום גבוה ביחס ל'חלום'. אנחנו לא מסוג החברות שאומרות 'נמכור במיליארד דולר'. יש אצלנו חדשנות, אבל ההצלחה תלויה ברמת הביצוע ולא בהמצאת הגלגל מחדש".