לידיעת השר לפיד: "הגירעון הממשלתי טיפס ל-4.6% תוצר"

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש: "המשימה של הממשלה החדשה בנוגע לטיפול בגירעון תהיה קשה אף יותר ממה שהיה נראה לפני מספר חודשים"

לידיעת שר האוצר המיועד, יאיר לפיד: בדש בית השקעות מעריכים כי הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים טיפס לרמה של 43 מיליארד שקל או 4.6 מהתוצר, וכי המגמה במתווה הגירעון ברורה - הוא ימשיך לעלות.

בדש מבהירים כי בחודשים ינואר-פברואר הגיע הגירעון המצטבר ל-1.7 מיליארד שקל לעומת עודף של 2.9 מיליארד שקל לפני שנה - וזאת, על בסיס נתונים שפרסם משרד האוצר השבוע.

"נתוני ביצוע התקציב מתחילת השנה מצביעים על כך שהמשימה של הממשלה החדשה בנוגע לטיפול בגירעון תהיה קשה אף יותר ממה שהיה נראה לפני מספר חודשים", כותב אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות.

בדש מציינים כי "מגבלת ההוצאות המוטלת על הממשלה בגובה של 1/12 מהתקציב לשנת 2012 אינה אפקטיבית בתחילת השנה, כי הוצאות הממשלה בחודשים אלה נמוכות בהרבה לעומת הממוצע החודשי של כל השנה". זבז'ינסקי מציין כי למרות המגבלה, גדלו הוצאות הממשלה מתחילת השנה בכ-5.4% לעומת אשתקד.

עוד מציינים בבית ההשקעות את הירידה מההכנסות ממסים כאלמנט אשר צפוי להשפיע על הגירעון - ירידה של 4.8% לעומת אשתקד. "הירידה בהכנסות מוסברת בעלייה חדה בהחזרי מס שגדלו פי 3 לעומת השנה שעברה", מציין זבז'ינסקי. "החזרים אלה, להבדיל מהחזרי מע"מ שיכולים לסמן מגמה חיובית במשק ולהעיד על גידול בהשקעות, הם דווקא סימן שלילי ומבטאים רווחים נמוכים מהצפוי של חברות ועצמאים".