חבס קורסת - האג"ח בתשואת "זבל" של עד 180%

הערכות: החברה תתקשה לעמוד בתשלומי החוב הקרובים ■ אחרי ההצלחה במגדלי Yoo ובמגדל רוטשילד 1, בשני הפרויקטים הבאים שלה בקיסריה וברחוב יהודה הלוי פינת לינקולן בת"א, עדיין לא החלה הבנייה

נמשכת המפולת בניירות הערך של חבס השקעות, ונראה כי בשוק מעריכים שהסדר חוב בחברה הפך לבלתי נמנע. לחבס השקעות חוב אג"ח של כ-450 מיליון שקל, והיא צריכה לפרוע בעוד חודשיים תשלומי קרן וריבית בסך 56 מיליון שקל למחזיקי האג"ח הקצרות מסדרה 12.

מניית חבס איבדה היום 11% מערכה, והשלימה צניחה של 27% מיום רביעי שעבר; איגרות החוב מסדרה 12 צנחו היום ב-29% והן נסחרות בתשואה של 203%. האג"ח הארוכות מסדרה 4 נפלו היום ב-12.6%, לתשואה של 30%.

התשואה הגבוהה אליה הגיעו אג"ח החברה, הנמצאת בשליטת הרצל, ברוך ויוסף חבס (מחזיקים כ-40% מההון), משקפת כאמור את הערכת השוק כי החברה לא תוכל לפרוע את התשלום הקרוב בחודש מאי כסדרו, והיא עלולה להיקלע למצב בו תצטרך לבקש הסדר חוב. בשלב זה החברה מסרבת להצהיר כי אכן תעמוד בתשלום האג"ח הקרוב במועדו.

נציין כי במארס אשתקד מצב החברה היה שונה לגמרי, והיא אף חילקה לבעלי מניותיה, ובהם חברת עופר ניהול של עידן עופר ואודי אנג'ל (המחזיקה ב-23% ממניות חבס), דיבידנד בגובה 12 מיליון שקל.

חבס עוסקת בייזום נדל"ן בישראל, וכן היא בעלת פורטפוליו של נכסים מניבים במערב אירופה, בעיקר באמצעות ההחזקה בשרשור בקרן הריט ההולנדית NSI (20.5% מהון הקרן). בסוף ספטמבר הייתה ההשקעה רשומה בספרי חבס לפי שווי של 167 מיליון אירו (כ-844 מיליון שקל), ונכון להיום שווי החזקות חבס ב-NSI עומד על כ-74 מיליון אירו (כ-355 מיליון שקל). לפיכך היא מופסדת "על הנייר" בכ-93 מיליון אירו (כ-490 מיליון שקל), לעומת הון עצמי חשבונאי של כ-160 מיליון שקל בלבד בסוף ספטמבר 2012.

בקופתה של חבס היו בסוף ספטמבר 2012 מזומנים בסך 16.4 מיליון שקל בלבד. לאחר תאריך זה, פרעה החברה בסוף דצמבר את התשלום האחרון של אג"ח סדרה 3 בהיקף של כ-90 מיליון שקל, ובחודש שעבר שילמה למחזיקי אג"ח 4 את תשלום הריבית החצי שנתי, כ-8 מיליון שקל.

ההחזקה ב-NSI מכבידה על חבס

כדור השלג בחבס החל להתגלגל ביום רביעי שעבר. הטריגר לירידות השערים היה הודעתו של הדירקטור יוסי רוזן, מקורבו של עידן עופר ולשעבר בכיר בחברה לישראל, שכיהן בדירקטוריון חבס מאז שנת 2008, על התפטרותו מהתפקיד.

ההערכות בשוק הן כי התפטרותו של רוזן סימנה כי עידן עופר החליט שלא להזרים כספים נוספים לחברה. נזכיר כי עופר ניהול רכשה בשנים 2007-2008 מניות חבס בהיקף של כ-115 מיליון שקל, אשר שוויין בשוק היום נאמד בכ-16 מיליון שקל בלבד - קרי הפסד של קרוב ל-100 מיליון שקל "על הנייר".

עד הפרישה של רוזן, ההערכה בשוק ההון הייתה כי חבס תצלח את תשלום החוב הקרוב במאי באמצעות הנפקת זכויות ומשיכת דיבידנד מהחברה הבת, חבס סטאר. דרך הבת, אשר לה חוב בנקאי משל עצמה, מחזיקה חבס בשרשור במניות NSI (ראו תרשים). בנוסף להחזקה ב-NSI לחבס סטאר יש פורטפוליו נכסים בשוויץ ובגרמניה, שרכישתם מומנה באמצעות הלוואות נון-ריקורס (שבהן רק הנכס הנרכש משועבד כנגד ההלוואה).

מניותיה של חבס סטאר הן הבטוחה של מחזיקי אג"ח 4, לחוב בסך כ-355 מיליון שקל, כאשר תשלום הקרן הראשון לסדרה זו, בהיקף של 56 מיליון שקל, צפוי בחודש אוגוסט.

אם כך, גם משיכת כסף מחבס סטאר מסתמנת כבעייתית בעת הזו. מניית NSI, הנכס העיקרי של החברה, איבדה בחודש האחרון 17%, ושווי החברה ירד לכ-360 מיליון אירו. בהתאמה, נרשמה ירידה בשווי נכסיה של חבס סטאר, מה שמשפיע על הקובננטים בהם היא צריכה לעמוד.

חבס סטאר צריכה לעמוד בקובננטים מול שני נושים - קונסורציום בנקים באירופה שהעמידו לה הלוואות, ומחזיקי אג"ח 4 - אך כתוצאה מהירידה בשווי NSI היא אינה עומדת בהם. לפיכך, אפשרות משיכת הדיבידנד מחבס סטאר אינה מעשית בשלב זה.

נציין כי במהלך שנת 2012 השלימה הקבוצה מהלך כולל למימון מחדש של כלל האשראי הבנקאי בחבס, כך שהמח"מ שלו הוארך לתקופה של כ-4.5 שנים, בריביות קבועות ונוחות, ומכאן שלא צפויה לחברה בעיה לעמוד בהתחייבויותיה הבנקאיות.

כאמור, ירידות שערים חזקות נרשמו היום באג"ח של החברה. על פי אתר פאנדר, המחזיקים הגדולים בשתי סדרות האג"ח של חבס הם בתי ההשקעות אי.בי.אי, הראל ופסגות, כשהאחרון אף מחזיק ב-7% ממניות החברה. ייתכן כי בקרוב יסמן מנכ"ל פסגות, חגי בדש, שנקט בקו מיליטנטי בהסדרי החוב של נוחי דנקנר ויוסי מימן, יעד חדש להתקפותיו.