האוזר: "עמלות הפצה הן הכי אנטי-תחרותיות בשוק"

יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, בדיון סוער סביב היוזמה להפחית את העמלות הפצה על קרנות נאמנות המיועד להפחית את דמי הניהול

"מדובר על העמלות הכי אנטי-תחרותיות שקיימות בשוק. ועדת בכר קבעה שיעור מקסימום לאותן עמלות והן לא זזו אפילו לא בשברירית האחוז. יש כאן מונופול בהפצת קרנות נאמנות וזו תוצאה שגורמת להיעדר תחרות", כך אמר היום (ב') יו''ר הרשות לניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, בדיון סוער וגדוש לוביסטים סביב היוזמה להפחית את העמלות הפצה על קרנות נאמנות המיועד להפחית את דמי הניהול.

"הקרנות הורידו את דמי ניהול ב-50% כתוצאה מתחרות העזה שקיימת. כיום, עמלות הפצה הן החסם האמיתית להורדת דמי הניהול. אנו לא רוצים לפגוע בבנקים אבל אנו רוצים שדמי הניהול ירדו. אם זה יאושר, זה יגיע מייד למשקיע הסופי - כי דמי הניהול ירדו בדיוק באותו שיעור של עמלות ההפצה".

"אם לא, אנו ניזום במיידית המשך סעיף הסכמה לשר האוצר - שיקבע את שיעור דמי הניהול", המשיך האוזר. "קרן נאמנות היא כלי פשוט ומתאים, ולכן האישור של הפחתה תהיה בשורה צרכנית מהמדרגה הראשונה".

לחצי הבנקים לא עבדו הפעם ועמלות שגובות הבנקים בגין הפצת קרנות נאמנות בדרך למטה - ובחדות: 10 חברי ועדת הכספים הצביעו בעד אישור התקנות החדשות בנושא שיזם האוזר, נגד שניחברי כנסת - ולפיכך העמלות הללו יופחתו בשיעור חד של 20%.

הצביעו בעד: יו''ר הועדה משה גפני (יהדות התורה), אבישי ברוורמן ומיכל בירן (עבודה), מאיר כהן, יעל גרמן וקרין אלהרר (יש עתיד), ניסן סלומיאנסקי (הבית היהודי), אמנון כהן ודוד אזולאי (ש"ס) ואילן גילאון (מרצ). מנגד, רוברט אילטוב ודודו רותם (ישראל ביתנו) נמנעו.

משה פרל אמר כי "העמלות הפצה אינן החסם. מנהל הקרן נשאר עם 83% אחרי ששילם את דמי ההפצה בשיעור הכי גבוה בעולם, שם נהוג כ-50%. רוב החלק של דמי הניהול נשאר אצל מנהל הקרן. יש למנהל הקרן מאיפה לחתוך. מה יקרה אם העמלות יצנחו ב-20%? זה גרזן ולא פינצטה. הדבר ישפיע באופן מיידי על מערך יעוד של הבנקים. השאלה כאן היא מאיפה ניקח את הכסף: מהבנקים או מבתי השקעות. ההפחתה תהיה פגיעה במערך היעוץ תוך פגיעה בתחרות והאינטרס הציבורי יפגע. מערכת שמקצצים 20% לא תוכל לספק את אותו מוצר".

עינת סקורניק, מנהלת מערך הייעוץ בבנק לאומי אמרה: "אני לא מאיימת, אבל אני גוף שחייב להצדיק את קיומו שלו ואני לא יכולה לסבסד פעילות. תנועת המספריים מאוד גדולה: ההוצאות גדלות ומצד שני נגזרות אלינו גזירות".