"ממשיכים להעדיף את מזרחי ופועלים גם בפתיחת השנה"

אנליסט הבנקאות של דש ברוקראז', מאיר סלייטר: "תוצאות הבנקים צפויות להמשיך את המגמה מהרבעונים הקודמים, עם רווחים גבוהים משוק ההון, אך עם הוצאות גבוהות יחסית, מסיבות עונתיות, אשר יקזזו רווחים אלו"

"תוצאות הבנקים צפויות להמשיך את המגמה מהרבעונים הקודמים, עם רווחים גבוהים משוק ההון, אך עם הוצאות גבוהות יחסית, מסיבות עונתיות, אשר יקזזו רווחים אלו. העונתיות ברבעון הרביעי מתבטאת לרוב בהפרשה להפסדי אשראי גבוהה יותר, ומהוצאות תפעול גבוהות יחסית לאור רישום הפרשות שונות בדוחות הרבעון האחרון של השנה, כותב אנליסט הבנקאות של דש ברוקראז', מאיר סלייטר, בסקירה שהוציא היום לקראת דוחות הבנקים.

הפועלים ומזרחי מאופיינים במתן אשראי משמעותי למגזר מסוים ולכן מסוגלים להכתיב בו את רמת המחירים, וחלק קטן מהכנסותיהם נובע משוק ההון - ולכן להערכת סלייטר יוכלו להגדיל את הרווח הנקי ולשמור על תשואה על ההון.

בנק הפועלים צפוי להמשיך את המגמה מהרבעונים הקודמים, אך עם תוצאות מעט חלשות. בלאומי, לאור אזהרת הרווח השורה התחתונה ידועה כמעט במלואה, נותר רק לראות את מרכיבי הרווח השוטף. בבנק דיסקונט - שוק ההון יסדר רווח נאה ואילו מזרחי יפיק את מנת הרווח הקבועה שלו. הבינלאומי צפוי להציג עוד דוח מצויין בזכות שוק ההון, לדעת סלייטר.

"אחד האתגרים המשמעותיים של הבנקים ממשיך להיות שמירה על המרווח הפיננסי. שלוש הורדות הריבית במהלך 2012, האחרונה שבהן במהלך הרבעון הנוכחי, והמשך המגמה ב- 2013 עם הורדת ריבית נוספת בינואר 2013, יצרו מצב בו על מנת לשמור על הכנסות המימון הבנקים צריכים להעלות מחירים, כלומר את הריבית הנגבית מהלקוחות. הבנקים ביצעו מהלכי העלאת ריבית על הלוואות חדשות לאורך כל השנה, אך מרביתם לא הצליחו לשמור על רמת המרווח והיא ירדה לעומת 2011. ברבעון הנוכחי צפוי להערכתנו המרווח להמשיך ולרדת".

"מצד שני", אומר סלייטר, "הכנסות המימון צפויות לצאת נשכרות מהמגמה בשוק ההון. מכיוון שמרביתו המכרעת של תיק הנוסטרו של הבנקים מושקע באג"ח מדינת ישראל, צפויים הבנקים לרשום רווחים גבוהים מני"ע. חלק מהרווחים ירשמו בדוח רווח והפסד, ויגדילו את הרווח הרבעוני, וחלקם מול ההון. מיקום רישום הרווחים הינו חסר משמעות ולכן חשוב לבחון את השינוי הכולל בהון הבנק ולא רק את הרווח שנרשם ברווח והפסד. החל מהרבעון הראשון של 2013 יפרסמו הבנקים "דוח על הרווח הכולל", כך שתשומת הלב תופנה לרווח בפועל שהושג על ידי הבנקים".

בהפרשות להפסדי אשראי לא צפויה דרמה. הגדלת ההפרשה הקבוצתית במגזר המשכנתאות עשויה להירשם ברווח והפסד או מול ההון, אך היא אינה מהותית לאף אחד מהבנקים. במזרחי היא עלולה להקטין את הרווח בכ-100 מיליון שקל, אם תירשם ברווח והפסד.

"ההכנסות התפעוליות צפויות להמשיך ולצמוח, בין היתר הודות לגידול במחזורים בשוק ההון ולאור הגידול בחלקם של הבנקים בפעילות".

"רמת ההוצאות צפויה להיות לא מייצגת. כפי שציינו, ברבעון הרביעי רמת ההוצאות היא גבוהה, בייחוד לאור הפרשות שונות המתבצעות בו, כגון לתביעות משפטיות. במקביל, צפויה המגמה החיובית בשוק ההון להשפיע על קופות הפיצויים של העובדים, כך שרמת הוצאות השכר צפויה להיות דווקא נמוכה יחסית. לאור ההשפעות השונות והמנוגדות, על מנת לראות האם מהלכי ההתייעלות השונים הבשילו נצטרך לחכות רבעון נוסף"

לגבי הצפוי בשנת 2013 מציין סלייטר כי היא "צפויה להיות מאתגרת מבחינת תנאי המאקרו וסביבת הריבית. שוק האג"ח כבר לא יספק את הרווחים מהשנים הקודמות וקיים אתגר ממשי בשמירה על המרווח הפיננסי. הבנקים מעלים ריביות היכן שאפשר ומשפרים את מצבם באופן עקבי. במקביל, הם מבצעים תהליכי התייעלות משמעותיים, אשר נוגעים בחלק מהבנקים אפילו בהוצאות השכר. לכן, בנקים אשר חלק קטן יותר מהכנסותיהם נובע משוק ההון, הם משמעותיים יותר במתן אשראי במגזר מסויים ומסוגלים להכתיב בו את רמת המחירים, ובמקביל מתמקדים ביעילות - יצליחו להגדיל את הרווח הנקי ולשמור על התשואה להון (מכיוון שההון עצמו גדל כל הזמן, יש צורך בהגדלת הרווח על מנת לשמור על התשואה להון). הבנקים העונים כבר היום על הגדרות אלו הם מזרחי ופועלים. בשלושת הבנקים האחרים ישנו פוטנציאל למימוש האתגרים, אך עדיין קיימת חובת הוכחה. לכן, אנו ממשיכים להעדיף את מזרחי ופועלים גם בפתיחת השנה הנוכחית".

לסיכום אומר סלייטר כי התוצאות ברבעון הרביעי ממשיכות את המגמה מהרבעונים הקודמים וידגישו שוב את תרומת שוק ההון לתוצאות. לאור מצב המאקרו והקיטון הצפוי ברווחי ההון בשוק האג"ח, הבנקים החלו לבצע את ההתאמות הנדרשות בפעילותם, אם ברמת ההוצאות ואם במרווח הפיננסי. התמחור הנוכחי כבר מביא בחשבון הצלחה ברמה מסוימת של מהלכים אלו, ומעניק אפסייד נוסף במידה ורמת השיפור שתנבע מהם תהיה גבוהה.