הערכות: הממשלה תאשר יצוא גז חודש מיום כינונה

אישור ההמלצות יאפשר לשותפות במאגר "לוויתן" למכור 30% מהזכויות בו לוודסייד האוסטרלית ■ ההמלצות זוכות לתמיכה נרחבת בממשלה מצד האוצר, המועצה הלאומית לכלכלה, משרד האנרגיה וגופים נוספים

המלצות דוח ועדת צמח, המתירות יצוא גז ישראלי, ייכללו בקווי היסוד של הממשלה החדשה, כך מעריכים גורמים ממשלתיים.

על פי הנוסח שיופיע בקווי היסוד תאשר הממשלה את המלצות הדוח בתוך חודש מיום כינונה. ההמלצות זוכות לתמיכה נרחבת בממשלה מצד האוצר, המועצה הלאומית לכלכלה, משרד האנרגיה וגופים נוספים, אך המשרד להגנת הסביבה מסתייג מהן וסבור כי יש לדחות את ההכרעה עד לקבלת תמונה מלאה של רזרבות הגז שבידי ישראל ושל הביקושים הצפויים לגז במשק הישראלי.

אישור המלצות ועדת צמח על ידי הממשלה יאפשר את השלמת העסקה למכירת 30% מהזכויות במאגר "לוויתן" לוודסייד האוסטרלית תמורת סכום של כ-1.25 מיליארד דולר.

בשוק חיפושי הגז ממתינים לאישור המלצות ועדת צמח בממשלה מאז 12 בספטמבר, היום שבו הגישה הוועדה הבינמשרדית לבחינת מדיניות הממשלה בנושא משק הגז הטבעי, בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה והמים שאול צמח את המלצותיה הסופיות לראש הממשלה.

במרכז דוח ועדת צמח עומדת המלצת הוועדה להתיר למחזיקי זכויות במאגרי גז לייצא עד 50% מכמות הגז במאגר. בעלי הזכויות במאגרים יוכלו לסחור ביניהם בזכויות ייצוא באופן שיאפשר להגדיל את הכמות הכוללת של הגז המותר ביצוא עד ל-75% מכמות הגז במאגר.

הוועדה התירה את יצוא הגז בכפוף לכמה תנאים ובהם חיבור המאגרים לחוף הישראלי ושמירת עתודת גז בידי ישראל שתספיק לצורכי המשק המקומי ל-25 שנה. הוועדה העריכה כי ישראל תזדקק ל-450 מיליארד מ"ק (BCM) ושכמות הגז העודפת שניתן יהיה לייצא תעמוד על כ-500 מיליארד מ"ק (BCM) של גז טבעי.

וודסייד, המתמחה בפרויקטים ליצוא גז באוסטרליה, החליטה לרכוש את הזכויות ב"לוויתן" על סמך ההמלצות ולאחר דברים שאמר ראש הממשלה בנימין נתניהו למנכ"ל וודסייד פיטר קולמו בפגישה אישית.

המלצות ועדת צמח בנושא היצוא הועמדו בסימן שאלה לאחר סדרת אכזבות שנרשמה בקידוחים שנערכו ברישיונות "שרה", "מירה", "ישי" ו"שמשון". לאחר שכמויות הגז שהתגלו בקידוחים אלה היו נמוכות בכ-90% מהתחזיות, טענו המבקרים כי יש לערוך דיון מחודש בהמלצות.

ועדת צמח
 ועדת צמח