"בלי נוחי, הכסף מאלשטיין לא היה מגיע למחזיקי האג"ח"

בכיר בשוק ההון דוחה את הביקורת על נציגות האג"ח, שאיפשרה לנוחי דנקנר להמשיך להחזיק בשליטה, ומאמין שהמתווה שהוסכם הוא "חבילה הוגנת"

"לולא נוחי דנקנר - הכסף של אדוארדו אלשטיין לא יגיע לגנדן, וכתוצאה מכך גם לא ישולם למחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות , שעכשיו יקבלו במסגרת ההסדר סכום של כ-235 מיליון שקל, נוסף ל-40 מיליון שקל שכבר קיבלו אשתקד מכספים שהגיעו מאלשטיין" - כך אומר היום גורם בכיר בשוק ההון, בהתייחס לטענות כי נציגות מחזיקי האג"ח בחברה הסכימה למתווה הסדר חוב בעייתי, והותירה לדנקנר את השליטה ללא שהביא כסף מהבית.

על פי הערכות בשוק, באוצר תופסים את העסקה כרע במיעוטו. גורם המעורה בנושא אמר כי "באי.די.בי נעשו לאורך השנים טעויות עסקיות וגם היו נסיבות קשות, שהובילו לכך שהחברה הגיעה למצב קשה. הזרמת המזומנים של אלשטיין והאקוויטי שיקבלו בעלי החוב בחברה, נראים בסך הכול כחבילה הוגנת ביחס למה שהיו יכולים לקבל בחלופה אחרת של פירוק החברה. ללא דנקנר, הכסף של אלשטיין לא היה מגיע".

שלשום הגיעו נציגות מחזיקי האג"ח באי.די.בי אחזקות ובעל השליטה דנקנר להבנות על העקרונות הפיננסיים של הסדר החוב בחברה, שלה חוב פיננסי של כ-2.06 מיליארד שקל (מהם כ-1.8 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח).

הוסכם כי מחזיקי האג"ח יקבלו 235 מיליון שקל במזומן שיוזרמו מבעלי השליטה בחברה - ויתבססו על כספי אלשטיין שיועברו לגנדן של דנקנר, וייתכן שיכללו גם הזרמות ממשפחות מנור ולבנת השותפות לשליטה בקונצרן.

כמו כן, יקבלו המחזיקים לידם 15% ממניות החברה והתחייבות להזרמות עתידיות בהיקף מצטבר של 225 מיליון שקל, ויזכו גם לשלוש סדרות אג"ח בהיקף מצטבר של כ-1.56 מיליארד שקל. מנגד, דנקנר ישמור על השליטה בקבוצה, כאשר מחזיקי האג"ח יעניקו לו ולבעלי שליטה נוספים שיזרימו הון לחברה - פטור מתביעות עתידיות.

"זה לא ההסדר של בן דב"

למרות שהצדדים להסדר מדגישים כי הוא לא כולל תספורת נומינלית, הרי שלהערכת גורמים בשוק ההסדר כולל תספורת כלכלית שנעה בין 600 ל-800 מיליון שקל, ואף יותר. נציין כי ההסכם אליו הגיעו חברי הנציגות - אקסלנס, גילעד הוותיקה ויוני שר מטעם הנאמנים (בעבר מטעם הראל שיצאה מהנציגות), מול דנקנר, צריך עתה לעבור את רשות ני"ע, שבוחנת את הליך גיבושו.

לדברי גורם בשוק, "ההסדר משפר את מצבם של בעלי החוב, ועובדה שהבנקים, שהם ודאי לא פראיירים, כנראה מסכימים לו. זה לא ההסדר שנעשה עם אילן בן-דב למשל, כאן דנקנר הביא כסף למלווים". עוד לדבריו, "באוצר גם לא תופסים את התנהלות המוסדיים במו"מ כבעייתית, ודאי בהינתן המצב במסגרתו פעלו, כשנראה היה שדנקנר הלך את כל המרחק שיכול היה ללכת. ברור שזו לא עסקה שמחה - היא באה ממקום רע ויש למחזיקי האג"ח הפסד, אבל אי אפשר להתעלם מהנסיבות הקיימות".

על מנת לאפשר לאיל ההון הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין להיכנס לגרעין השליטה בגנדן ובאי.די.בי, נדרש אישור הפיקוח על הביטוח באוצר, לנוכח שליטתה של הקבוצה בכלל ביטוח, שדורשת את אישור האוצר מראש. מדוחות נכסים ובנין שפורסמו באחרונה, עולה כי טרם התקבל אישור האוצר להחזקת אמצעי שליטה על ידי אלשטיין בכלל. לפי הערכות בשוק, אלשטיין וגנדן קיבלו כנראה מהאוצר מעין 'אור ירוק' התחלתי לכניסה לגרעין השליטה בכלל ביטוח.