גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדבר החשוב באמת

על מי שלא יכול לשמוע את המילה "אבא" מכל שלושת ילדיו

המילה "ייעוד" נשמעת לי קצת מגלומנית וטומנת בחובה מלכודת לנרקיסיסט הקלאסי המצוי.מלכתחילה, כששואלים אדם על ייעודו בחיים, כמעט מתבקשת מאליה תשובה "על אנושית", הכוללת בתוכה ערכים נאצלים, מילים המדברות על תחושת שליחות. בקליניקה אני זוכה לשמוע ייעודים של אנשים במצב מאני.

כרופא פסיכיאטר-קלינאי אני מעדיף לדבר עם המטופל על תחושת סיפוק ומיצוי עצמי. מטרתי לספק לאדם איכות חיים, קרי שהפער בין הפוטנציאל הקוגניטיבי/ פרזנטטיבי/ תעסוקתי/ בין-אישי לבין המתרחש בפועל, בחיי היומיום, יהיה קטן ככל הניתן, בבחינת הגשמה אישית.

לצערי, מחקרים מוכיחים שאחוז גבוה מקרב בני ה-40 ומעלה חסרי שביעות רצון מעיסוקם ומשלח ידם, מהמסלול שאליו החיים ניתבו אותם. משבר אמצע החיים אינו קלישאה, הוא מציאות אותנטית, ואני נתקל יום יום באנשים החשים פספוס, החמצה, מרירות וכעס פנימי על שגרתם, שאינה מבורכת דיה עבורם.

הסיבות לכך רבות: המקצוע והכיוון סומנו בשנות ה-20 לחיים ומאז עברו שינוי, כך שמה שהתאים בגיל צעיר אינו הולם את מבנה האישיות הבוגרת כיום; המקצוע שנבחר לא התאים להם, אלא לשאיפות הוריהם, הרצון היה False - דהיינו הם חשבו שזה רצונם, אך למעשה "הושתל" להם במודע ובתת מודע רצון ההורים עבורם. העובדה שמגיל צעיר הוסבר לנער שהוא נועד להיות עורך דין, שימשיך את המשרד המשפחתי שסבו הקים, תחפושת הפורים של הפרקליט גרמה לו לבסוף להאמין שזהו ייעודו.

הפחד לעשות שינוי כיוון בגיל מסוים הוא אדיר. חשש להתמודד עם המוח הרענן של הצעירים, חשש להתחיל מהתחלה, חשש מירידה בהכנסה כשיש משכנתא וילדים לחתן. כך מוצאים עצמם רבים וטובים פוסעים במשעול שאינו מיטיב עמם.

לי, לכאורה, מאוד קל לכתוב על הגשמת ייעודי. אני עובד במקצוע שהוא תמצית אישיותי, חש בר מזל יום יום על שמתאפשר לי לסייע למטופליי לשפר את איכות חייהם, לגרום להם לחיוך, לרגעים קסומים של אושר. האתגר והעניין בפיצוח הטיפול הנכון והמתאים לאדם הספציפי.

עדיין, מכתבי התודה, ההזמנות לחתונה של אדם שלא האמין שהוא ראוי למצוא בת זוג מתאימה, סיום התואר של מטופלת שראתה בכך חלומות באספמיה, ההריון של זוג הסובל מעקרות לא מוסברת שבסיסה לחץ וחרדה - יכולים לגרום לי להתרגש ולדמוע.

ייתכן ואם הטור היה נכתב בזמנים אחרים, הייתי מפליא אמיתות בשבחי המקצוע שבחר אותי, אך אני כותב בתקופת הטירונות הצה"לית של בתי הבכורה, דנה. הגעגוע והבית השקט מביאים אותי לתובנות אישיות.

כשהייתי ילד גדלתי על סיפור אמי, שנתבקשה לכתוב חיבור בשיעור אנגלית, בתחילת לימודיה התיכוניים. הנושא: "מה ייעודך בחיים? למה תשאפי?". אמי השיבה: "להיות אמא טובה", ונימקה זאת באריכות. כילדים, תשובתה נראתה לנו לא מאתגרת, נטולת שאיפות ואמביציה. לא התשובה שילד מצפה לשמוע בתקופת האידיאליזציה להורה המושלם, כדברי הפסיכולוג הידוע קוהורט. דברי הורינו מהווים לנו מודל ולחלופין, אנטי מודל. כפסיכותרפיסט, הפחד והמודעות ליפול במלכודת ה-False הוא שורשי, ולכן לכאורה קל לי לנסח תשובה שתעיד על עצמאות מחשבתי, הרחק מתשובתה ה"פשוטה" של אמי.

צריך כנראה להגיע לגיל שמאפשר לך להסתכל בראי ולהודות באמת: הקריירה שלי היא אני, אבל הבסיס והחמצן לקיומי, שבלעדיו דבר לא היה שווה ולא הייתי שווה דבר, הוא ילדיי: דנה, יותם וקרן. ככל שאנסה להתיימר, להתחכם ולהתרחק מתשובת אמי הצעירה, אעשה שקר בנפשי.

בביתי הפרטי מופיעה תמונה ובה מצולמת בתי דנה בגיל שנה, רוכבת עליי בחוף הים, שאליו לקחתיה לראשונה בחייה. הילדה דהרה עליי בשמחה, ממלמלת את הצליל הקסום ששמעתי מעודי: "אבא". הבטתי אז לשמים והרגשתי אלפי שמשות מתנפצות. שיננתי לעצמי: "תזכור את הרגע הזה אילן, כי זו פסגת האושר, הגוף פיזית לא יכול להכיל יותר רגש כשהלב עומד להתפקע".

מאז חוויתי רגעים נדירים דומים בעוצמה, כולם עם אשתי וילדיי. רוצה לומר, כמה שאנחנו מנסים להיות הישגיים, מצליחנים, מקוריים ומתוחכמים, ולהדגיש את הבדלי הדורות בינינו לבין הורינו, בפועל הייתי משיב על נושא החיבור של אמי בדיוק כמוה. דם סמיך ממים, ואדם לא יכול לברוח מהגנים שלו.

לפני 15 שנים הגיעו אליי זוגות לטיפול, מצהירים שאינם מעוניינים בילדים מבחירה. פעלתי לפי הפרוטוקול הטיפולי המחייב. עושה להם מירורינג וקונפרונטציה על השלכות החלטתם, על כך שמדובר בהחלטה לא הפיכה בגלל השעון הביולוגי. על כך שטכנית הבעל יוכל להחליט שהוא מעוניין בילד עם פרטנרית אחרת עוד 20 שנה. על החגים הבודדים. על הרגשות שילד גורם לך להרגיש, מנעד נסתר שלא ידעת שקיים ויימנע מהם. על חשיבות המשפחה ותרומת צאצאים לזוגיות.

נפגשתי עם כולם במשך השנים וכולם טענו באוזניי: למה לא היית יותר מיליטנטי? כיום, כמטפל מנוסה, אני אהפוך עולמות אם אחשוב שאני צריך לפקוח את עיני מטופליי.

אני יודע, חלקכם חושבים נו שוין, ברור שזה מה שיכתוב מי שלא זוכה לשמוע את המילה "אבא" ספונטנית מכל שלושת ילדיו. אולי אתם צודקים. לפעמים חסר מוביל לפרופורציות וגורם להעריך דברים טריוויאליים לכאורה, לא מובנים מאליהם. זה הטור האישי שלי, והוא מותאם לי. קרוב לוודאי ששלכם יהיה אחר.

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?