הבית הלבן: לישראל לא היתה העדפה שאובמה ינאם בכנסת

בתדרוך לכתבים בוושינגטון אומר סגן היועץ לביטחון לאומי: בעקבות האביב הערבי, ישראל תצטרך לשים דגש רב יותר על דעת הקהל במדינות ערב ■ שגריר ארה"ב בישראל: אנו נפעמים מההתרגשות בישראל

ההחלטה שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, ינאם בבנייני האומה ולא בכנסת מוסיפה לעורר תהיות, אם לא אכזבה, בישראל ובחוגים יהודיים ופרו-ישראליים בארה"ב. אמש הודיע הבית הלבן שישראל לא העלתה כל דרישה מיוחדת שנאומו המרכזי של אובמה בישראל יינשא דווקא במשכן הכנסת. הרושם שהתעורר מהדברים: היות שלישראלים זה לא היה אכפת במיוחד, העדיפה ארה"ב לבחור אתר שיענה על דרישות הנשיא, בלי להתחשב בשיקולים הממלכתיים של ישראל.

בתדרוך לכתבים בוושינגטון, נשאל סגן היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, בן רודז: הנשיא הוזמן לנאום בכנסת, אך אתם בחרתם בבנייני האומה. האם תוכלו להסביר את ההגיון שבהחלטה? הרי ביל קלינטון דיבר בכנסת ב-1994 וג'ורג' וו. בוש ב-2008. האם היתה החלטה מודעת להימנע מנאום בכנסת? רודז השיב: "ניהלנו דיונים עם ממשלת ישראל בשאלה היכן ינאם הנשיא והם (הישראלים) דנו עימנו בשורת אופציות. לכן, בראש ובראשונה, הישראלים היו פתוחים לשורה של חלופות. נוסף לכך, הם לא הביעו העדפה חזקה בסוגיה זו". האם מארגני הביקור בצד הישראלי הביעו העדפה כלשהי? רודז לא פירט.

רודז אמר עוד כי הבית הלבן "מעוניין מאוד" בשיח עם העם בישראל ובמיוחד עם צעירים. "ברור שאנו רוחשים כבוד עמוק לכנסת, מושב הדמוקרטיה הישראלית, ובעבר הבהיר הנשיא את החשיבות המיוחדת שאנו מייחסים לעובדה שהן ישראל והן ארה"ב הן מדינות דמוקרטיות. אך אנו גם יודעים שהנשיא, בביקוריו במדינות ברחבי תבל, דיבר לעיתים קרובות עם צעירים... למשל בקהיר. במקרה שלפנינו, חשבנו שמפגש עם ציבור של סטודנטים... ממקומות שונים... יאפשר לנשיא לדבר לא רק עם המנהיגות הפוליטית, אלא גם עם הצעירים".

בתשובה על שאלה אחרת אמר רודז, כי בעקבות האביב הערבי, שגרם לכך שממשלות במזה"ת קשובות יותר לדעת הקהל, ישראל צריכה אף היא לשים דגש חזק יותר על דעת הקהל במדינות ערב. "כאשר ישראל תחל בתהליך השלום, יהיה עליה להכיר בתפקיד הגדול יותר של דעת הקהל בעשיית שלום", אמר רודז. "בעבר, תהליך השלום עם מדינות ושותפים אחרים באזור (נעשה) בין ישראל לבין מנהיגים ספציפיים. עתה, כאשר קיימת תזוזה (בעולם הערבי) לעבר ממשלות דמוקרטיות, ייצוגיות וקשובות יותר, ישראל תצטרך להביא בחשבון את הדינמיקה המשתנה באזור ואת הצורך לשכנע את דעת הקהל ברחבי האזור כאשר היא תשאף להשיג התקדמות בתהליך השלום".

שגריר ארה"ב בישראל, דן שפירו, שהשתתף אף הוא בתדרוך, אמר כי אנשי השגרירות בתל אביב נפעמים מההתרגשות שאחזה בישראלים לקאת הביקור. "חלק מההתרגשות נובע מהאופי ההיסטורי של האירוע", אמר שפירו. "כל ביקור של נשיא ארה"ב בישראל הוא היסטורי. רק ארבעה נשיאים ביקרו בישראל. אובמה הוא החמישי. לכן יש תחושה שביקורו של הנשיא הוא אכן 'ביג דיל'".

לדבריו, אחד מסימני ההתרגשות הלאומית היא העובדה שמאות, אם לא אלפי ישראלים מנהלים תחרות מעל דף הפייסבוק של השגרירות כדי להשיג כרטיס לנאום אובמה. רודז פרסם, בראשונה, את לוח הזמנים הרשמי של הביקור, שהודלף כבר קודם לכן ע"י פקידים ישראליים בירושלים.