ההפתעה של דלק קידוחים לקראת פסח: מאגרי "תמר" ו"לוויתן" מכילים נוזלי גז בשווי מיליארדי שקלים

התוצאות פורסמו במסגרת פרסום הדוחות הכספיים של דלק קידוחים ■ החדשות טובות במיוחד שכן עד כה לא תומחרו נוזלי הגז בשווי של שני המאגרים ■ על פי ההערכות מדובר בתוספת שווי של למעלה מ-3 מיליארד דולר

מאגרי הגז "תמר" ו"לוויתן" מכילים כ-35 מיליון חביות קונדנסט, כך עולה מדוחות דלק קידוחים ואבנר לסיכום שנת 2012 שפורסמו אמש. מדובר בעדכון משמעותי בכמויות הקונדנסט שכמעט ולא תומחר עד כה בשווי המאגרים. בנוסף לעדכון זה הועלתה כמות הגז הטבעי ב"תמר" בכ-3 אחוזים והיא מתקרבת ל-10 טריליון רגל מעוקבת (TCF).

דלק קידוחים המחזיקה במאגרי "תמר" (15.67%), "לוויתן" (22.67%) ו"ים תטיס" (25%) פרסמה אמש את דוחותיה הכספיים ל-2012 המשתרעים על קרוב ל-600 עמודים. הרווח הנקי של השותפות ל-2012 עמד על 14 מיליון ו-640 אלף שקלים לעומת רווח נקי של כ-70 מיליון שקל ב-2011. הירידה הייתה צפויה לאור הירידה החדה במכירות הגז הטבעי מ-4.3 מיליארד מ"ק (BCM) ב-2011 ל-2.5 BCM בלבד ב-2012. הירידה ברווח נובעת מהדלדלות מאגר מארי-B של "ים תטיס" וממהשקעות הרבות בפיתוח "תמר" וכן מאגרי "נועה" וה"פינקלס" שאינם בעלי כדאיות כלכלית. תוצאותיה הכספיות של דלק קידוחים אמורים לרשום שיפור משמעותי החל מהחודש הבא אז צפוי מאגר "תמר" להתחיל בהזרמת הגז למשק הישראלי.

הקונדנסט(Condensate) או נוזלי גז הוא נוזל הידרוקרבוני המתקבל בתהליך ההפקה של הגז ומשמש כחומר גלם לתעשייה הפטרוכימית ולהפקת תזקיקים לתעשיית הדלקים. מחירו של הקונדנסט יקר פי כמה ממחיר הגז הטבעי והוא מתקרב למחיר הנפט הגולמי. מדובר בתוספת שווי של למעלה מ-3 מיליארד דולר (לא מהוון), כך עולה מתחשיב שערך בנושא האנליסט ירון זר, מכלל פיננסים, במסגרת סקירה מקיפה שפרסם בתחילת החודש. זר העריך כי הקונדסנט יימכר במחיר ממוצע של כ-90 דולר לחבית (לא כולל עלויות הפקה מיסוי והוצאות אחרות). זר אמר הערב כי הנתוני הופיעו לראשונה במצגת של נובל אנרג'י בסוף 2012.

עדכון תחזית כמויות הקונדנסט ב"תמר" וב"לוויתן" נעשה כתוצאה מעיבוד ממצאי מבחני ההפקה שנערכו במהלך השנה במאגרים ובעקבות החתימה המסחרית למכירת הקונדנסט ממאגר "תמר" לחברת "פז".

על פי הערכת NSAI, במאגר "תמר" נמצאו כ-13 מיליון חביות, יחס של כ-46 אלף חביות ל-BCM1 גז טבעי. במאגר "לוויתן" נמצאו כ-22 מיליון חביות ביחס זהה - 46 אלף חביות ל-BCM1 גז טבעי. הערכת הקונדנסט בשני המאגרים יחד מסתכמת לכ-35 מיליון חביות באומדן הטוב ביותר ועשויות לגדול ל-41.6 מיליון חביות באומדן הכמויות הגבוה (P3 בתמר ו-C3 בלוויתן).

קונדנסט הינו תוצר טבעי של תהליך העיבוי של הגז הטבעי, שמצריך טיפול מינימאלי (ייצוב) בעלויות נמוכות בכדי להעבירו ללקוחות ומשמש כתוסף בייצור תזקיקי נפט או כחומר בעירה בתעשיות כבדות (כגון: תעשיות מלט) או כחומר גלם בייצור תזקיקי נפט. מחירי הקונדנסט בעולם נעים סביב מחיר חבית Brent.

בנובמבר 2012 חתמו השותפויות במאגר "תמר" על חוזה עם חברת פז (בית זיקוק אשדוד) לאספקת קונדנסט מ"תמר". משך החוזה הינו לחמש שנים והיקפה הכספי של העסקה הועמד על 35 מיליון דולר. מחיר שנקבע בחוזה בגין הקונדנסט נקבע על-פי מחירי הברנט (Brent) בניכוי מרווח, כפי שנקבע בהסכם האספקה.

במקביל, נרשם גם עדכון ברזרבות מאגר "תמר", מ-9.7 TCF לכ-10 TCF. הזרמת הגז ממאגר תמר אל חופי ישראל תחל כבר במהלך חודש אפריל, בהתאם ללו"ז המקורי שהציבו השותפות במאגר.

גם התוצאות הכספיות של דלק קידוחים ואבנר הפתיעו לטובה. למרות ההשקעות האדירות בפיתוח מאגר "תמר", ובקידומו של מאגר "לוויתן", רשמו החברות רווח נאה.