הדולר היציג עלה ב-0.33%; המשבר בקפריסין הפיל את האירו

הדולר היציג נקבע על 3.693 שקלים בעוד האירו ירד בכ-0.6% ושערו היציג נקבע על 4.775 שקלים ■ ביל גרוס: "המצב בקפריסין מעביר את המהלך של 'ריסק-און' למושב האחורי במכונית. צריך גם לבצע שורט על האירו"

מגמה מעורבת נרשמת במסחר במט"ח (ב') היום. הדולר היציג התחזק בכ-0.33% לרמה של 3.693 שקלים ומנגד האירו נחלש בכ-0.6% ל-4.775 שקלים. משבר הפקדונות בקפריסין הכביד על הצמד אירו/דולר, כאשר הוא נסחר סביב 1.29 דולרים לאירו.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות מציין כי "ההחלטה לבצע תספורת של 10% על כל הפיקדונות בבנקים בקפריסין גררה לא רק לריצת הציבור בקפריסין למשיכת כסף מהבנקים, אלא גם להיחלשות האירו למול המטבעות המרכזיים. תנודות חדות נרשמו במטבעות מרכזיים כמו ין ולירה שטרלינג, כאשר הין התחזק בלמעלה מ-2% ואילו הלירה שטרלינג במלמעלה מ-1%. גם בזירה המקומית נחלש האירו אל מול השקל, אולם על רקע הביקוש לדולר בארץ ובעולם, שער האירו-שקל רשם היחלשות מתונה על רקע הפיחות שנרשם בשער הדולר אל מול השקל. להערכתנו, פוטנציאל היחלשות האירו מוגבל ולכן לדעתנו היצעי מט"ח עשויים לבלום פיחות משמעותי בשער השקל דולר. בראייה לטווח בינוני השקל צפוי להמשיך ולהתחזק אל מתחת לרמת 3.7 שקלים לדולר".

רואי קוזין, אנליסט ראשי בחברת Utrade אמר כי "השקל שמושפע מאוד ממלחמת המטבעות בעולם שגורמת להתחזקות המטבע האמריקאי, עשוי אף הוא להיחלש אל מול הדולר עד לרף הפסיכולוגי של 4 שקלים לדולר, זאת למרות הרגישות שלו לפעילויות מכוונות של סוחרי מט"ח. הדולר מתחזק באופן משמעותי בעולם, בעיקר בשל תנועת מלקחיים שמשלבת בין היחלשות גוש היורו לבין פעולות אגרסיביות של הבנקים המרכזיים של יפן ובריטניה שפועלים באופן אסטרטגי במטרה ולהחליש את המטבעות שלהם אל מול המטבעות המובילים שבראשם הדולר האמריקאי".

חזי ינושבסקי ראש מחלקת מחקר ATRADE, מציין הבוקר כי "הדולר פתח את השבוע בראלי חסר תקדים מול מרבית המטבעות הנסחרים מולו. האירו צולל מתחת ל-1.29 אחרי שסגר את השבוע החולף באזור 1.3070. מדובר בפתיחה השבועית הגרועה ביותר מזה חודשים ארוכים וזה עלול לבשר על כך שהמשקיעים החליטו לדהור אל הדולר הנחשב לחוף מבטחים המועדף ביותר בקרב המשקיעים. למעשה יש למשקיעים 2 סיבות עיקריות שבגללן כדאי להם להשקיע בשטר הירוק: הסיבה הראשונה - התאוששות כלכלית משמעותית בארה"ב, בעיקר בסקטור התעסוקה והנדל"ן המגביר את הסיכויים לכך שהפד' יסיים עם סבב התמריצים מוקדם מהצפוי. הסיבה השנייה: ירידות צפויות בשווקים בעקבות המשבר המתעורר באירופה, מה שיקרב את המשקיעים אל הדולר האמריקאי הנוטע להתחזק בעתות של ירידות וחוסר וודאות בשווקים. אז כיצד זה יבוא לידי ביטוי אצלנו? אנו מעריכים כי הדולר יפתח חזק את השבוע, מעל 3.70 ויעשה את דרכו אל עבר אזור 3.74 שקלים לדולר. פריצה של רמה זו תוביל להמשך ההתחזקות של הדולר אל עבר 3.78. אנו לא פוסלים מהלך התחזקות משמעותי יותר ( הרבה מעבר ל-3.8) אם הירידות בשווקים תימשכנה".

ירידות חדות נרשמו היום בשוקי אסיה ובחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט על רקע חששות מהתפתחות "אפקט קפריסין" באירופה. האם המס שהטילה קפריסין על פיקדונות בנקאיים יהיה הטריגר לתיקון בשווקים ממנו חוששים משקיעים רבים? מייק אליס, מנכ"ל פיוניר תכנון פיננסי, מעריך שכן. "המהלך בקפריסין, במידה שייצא לפועל, עלול להיות הטריגר לתיקון שמצפים לו בשוקי המניות, מאחר שמדובר ב'הלם למערכת'", אומר אליס בעקבות הפרסומים בסוף השבוע על תוכנית החילוץ הבינלאומית לקפריסין, במסגרתה יוטל מס על הפקדונות הבנקאיים של אזרחי המדינה.

בעקבות המהלך החלו אזרחי קפריסין להתנפל על סניפי בנקים בניסיון לפדות את כספם בטרם יוטל מס על הפיקדונות. אליס מעריך כי אזרחי ספרד עלולים לחשוש ממס דומה ויתנפלו גם כן על בנקים בספרד כדי למשוך את כספם, מה שעלול להביא לירידות בשווקים. יצוין כי נשיא קפריסין הסביר לעמו שללא כספי החילוץ מאירופה - המערכת הפיננסית בקפריסין תתמוטט והמדינה תיזרק מחוץ לגוש האירו.

ביל גרוס, מנהל קרן האג"ח הגדולה בעולם, כתב אמש בטוויטר כי "המצב בקפריסין מעביר את המהלך של 'ריסק-און' למושב האחורי במכונית. צריך גם לבצע שורט על האירו".