אלי יונס: "ירידה מתונה במחירי הדיור תטיב עם שוק הנדל"ן"

(עדכון) - מנכ"ל בנק מזרחי טפחות: "גם בתרחיש קיצון של ירידה של 60% במחירי הנדל"ן, אין סכנה ליציבות הבנק" ■ הבנק הרוויח 1.08 מיליארד שקל בשנת 2012 - עלייה של 3.1%

מזרחי טפחות היה הראשון מבין חמשת הבנקים הגדולים לפרסם את הדוחות הכספיים לשנת 2012. הבנק, בניהולו של אלי יונס, הציג היום כצפוי תוצאות טובות, עם רווח נקי שנתי של 1.08 מיליארד שקל, עלייה של 3.1% לעומת שנת 2011.

הרווח ברבעון הרביעי עמד על 270 מיליון שקל, לעומת 295 מיליון שקל ברבעון המקביל. בעיקרון מדובר בירידה, אך אם מנטרלים מהרבעון המקביל את השפעת הקטנת הוצאות מס בעקבות דוח טרכטנברג (45 מיליון שקל), הרי שמדובר בצמיחה של כ-6%. הרווח משקף תשואה על ההון של 13.1%, שצפויה להיות הגבוהה ביותר מבין חמשת הבנקים.

"אנחנו הבנק הכי צומח, הכי רווחי, וזה שמגייס הכי הרבה לקוחות. זה כבר לא דרך להשוויץ אלא עובדה", אמר היום בסיפוק יונס במסיבת עיתונאים שערך הבנק.

הכנסות הבנק רשמו בשנה החולפת שיא, כשהגיעו ל-4.8 מיליארד שקל, עלייה של כ-4% משנה קודמת. ההפרשות להפסדי האשראי עמדו על 276 מיליון שקל, והן מהוות 0.21% מסך תיק האשראי של הבנק. בשנת 2011 היה שיעור ההפרשות גבוה יותר - 0.28%.

במזרחי טפחות ציינו בעבר כי בכוונתם לצמוח באשראי העסקי, אך בינתיים נראה כי התוכנית עדיין אינה יוצאת לפועל. בעוד האשראי הקמעונאי של הבנק צמח ב-10.7%, לקרוב ל-100 מיליארד שקל, הרי שהאשראי העסקי רשם ב-2012 ירידה קלה של קרוב ל-1% ל-22.9 מיליארד שקל.

"מכיוון שהמשק ממותן, אפילו קיפאון נחשב להישג בתנאים האלה", ציין יונס. "אנחנו מאמינים שניתן להחזיר את המשק הישראלי לפסים של צמיחה, וכשהוא יחזור לכך - יגדל הביקוש לאשראי עסקי".

אולם עם כל הכבוד לאשראי העסקי, תחום הפעילות המרכזי של הבנק היה ועודנו המשכנתאות. מזרחי טפחות הוא השחקן הגדול ביותר בשוק זה, וככזה נהנה מההתחממות בביקוש למשכנתאות. סך תיק המשכנתאות של הבנק עמד בסוף השנה על 75 מיליארד שקל, גידול של 11.5% במהלך 2012. מגזר המשכנתאות סיפק לבנק רווח של 381 מיליון שקל, צמיחה של 4% לעומת 2011, והיווה 35% מרווחי הבנק.

ההוצאות מרוסנות

יונס לא נראה מוטרד ממצב שוק הנדל"ן: "אני לא חושב שיש לנו בעיה של בועה, אין עודף היצע", אמר. "לדעתי אנו נמצאים במצב שיש הרבה מאוד ביקוש שלא מקבל מענה, ואני מקווה שהוא יקבל מענה. עליית המחירים אינה טובה לשוק זה, אני מקווה שהיא תתמתן, ואני חושב שאפילו ירידה מתונה במחירים תהיה לטובתנו ולטובת שוק הנדל"ן".

- האם ירידה במחירי הדיור לא תפגע בכם?

"רמת המינוף של המשכנתאות נמוכה, לכן הבנקים יכולים לספוג היטב ירידת מחירים. הרצנו תרחישי קיצון על התיק שלנו, שכוללים ירידת מחירים של עד 60%. ברור שניפגע בתרחיש שכזה, אבל לא מדובר בתרחיש שיסכן את יציבות הבנק ושעלול להוות גורם חרדה".

מזרחי טפחות ממשיך לשמור על ריסון ההוצאות, וכך יחס ההוצאות להכנסות של הבנק מוסיף להיות נמוך ביחס לבנקים אחרים, ובשנה החולפת עמד על 58.2%.

- האם גם אתה שותף לדעה שפערי השכר בבנקים גבוהים?

"איני מומחה ל'תורת הפערים', אבל אני חושב שהגורם המרכזי בניהול עסק כלשהו, ולא רק בבנק, הוא שימוש במערך השכר על פי דרגותיו השונות ככלי לקידום העובד בתאגיד. השאלה החשובה היא באיזה מידה בעלי השכר מקבלים תמורה להצלחה ארוכת טווח, ובאיזה מידה השכר ייפגע אם לא תהיה הצלחה לאורך זמן. לא מוצאים חן בעיניי ארגונים שרמת השכר בהם והתמורה לבעלי המניות נמוכה".

במסיבת העיתונאים השתתף גם יו"ר הבנק החדש, משה וידמן, שהחליף את יעקב פרי, שר המדע הנכנס. וידמן התייחס להשפעת דוח הביקורת של בנק ישראל על הממשל התאגידי של מזרחי טפחות, ואמר כי "למדנו את הדוח לאורכו, ובהתאם לכך גיבשנו צוות עבודה. אנחנו מאמינים שאת המשימות הראשונות נסיים עד סוף אפריל. בכל אופן, כבר עכשיו יש שיפור, אווירה נינוחה ושיתוף פעולה בין שתי קבוצות השליטה בבנק (משפחת עופר ומוזי ורטהיים, ע.א.)".