קפריסין: בעלי פקדונות שיאבדו כסף - יפוצו ע"י תגליות הגז

קפריסין מתכוננת להצבעה מחר על מיסוי חשבונות בנק - והבנקים יישארו סגורים עד יום חמישי ■ בין הצעדים שנשקלים: ריכוך המכה על בעלי פקדונות קטנים, ופיצוי על ידי הכנסות עתידיות מתגליות הגז הטבעי ■ גם ארה"ב מביעה דאגה

"אירופה הציתה שני מקלות דינמיט", אומר היום (ב') מוחמד אל-עריאן, מנכ"ל פימקו, בנוגע לדרישה של האיחוד האירופי מממשלת קפריסין למסות פקדונות בנקאיים של אזרחים. "דינמיט אחד ברור מאוד - על ידי כך שנכללים בעניין חוסכים קטנים, הם מסתכנים בחוסר נחת חברתי, חוסר סדר פוליטי ויציאה מגוש האירו".

"הדינמיט השני הוא מעט יותר מסובך ופחות ודאי. זהו סימן השאלה לגבי הקדושה של פקדונות בנקים באירופה", אמר אל-עריאן, והוסיף כי לדעתו המערכת הפוליטית כושלת באירופה.

בנוגע לשאלה האם יש להוציא את הכסף מהחשבונות באירופה, משיב אל-עריאן בשלילה. לטענתו יש הבדל בין המצב בקפריסין למצב שהיה ב-2008 על רקע קריסת ליהמן ברדרס. "לבנקים המרכזיים יש יותר הבנה היום, והם לא רוצים שזה יקרה שוב. זה איום שונה הפעם, פחות בעיה של מזומנים ויותר בעיה שאזרחים באירופה מאבדים אמון בסדר הפוליטי הממוסד ובמפלגות הפוליטיות".

ממשלת קפריסין מנסה "להמתיק את הגלולה"

ממשלת קפריסין מכינה תיקון לתוכנית למיסוי פקדונות של אזרחים בבנקים במדינה כחלק מהתנאים לחבילת החילוץ של האיחוד האירופי, על מנת להרוויח את תמיכתם של המחוקקים בהצבעה מחר.

ההצהרה שיצאה בנוגע לתנאי חבילת החילוץ בסוף השבוע מלחיצה את השווקים ואת הממשלה הקפריסאית גם יחד. בסוף השבוע מדינות האיחוד האירופי, בראשות גרמניה, הציבו מספר תנאים לקפריסין, לפני שזו תוכל לקבל חבילת חילוץ בהיקף של 10 מיליארד דולר.

אחד התנאים הוא הטלת מס על הפקדונות הבנקאיים של אזרחי המדינה. לכן, בכוונת קפריסין להטיל מס של כ-10% על פקדונות בהיקף של 100 אלף אירו ומעלה ומס של כ-7% על פקדונות בהיקף נמוך מזה. זאת, במטרה לגבות מסים בהיקף של כ-5.8 מיליארד דולר ולזכות בחבילת החילוץ המיוחלת שתחלץ את המדינה מוכת החובות. החשש הוא שתהיה נהירה אדירה של אזרחים לבנקים במטרה למשוך את כל כספם. על פי דיווחים, הבנקים באי יישארו סגורים עד יום חמישי.

לפני ההצבעה על כך בפרלמנט, שנדחתה למחר, הממשלה עובדת על ריכוך המכה לבעלי פקדונות קטנים מ-100 אלך אירו, כך שהם ישלמו מס בסך 3% בלבד, במקום קרוב ל-7%. כך, ישלמו בעלי פקדונות גדולים מס של 12.5% במקום 10%. על פי התוכנית, חוסכים שאיבדו כסף בשל המסים הללו יפוצו על ידי מניות בבנקים מסחריים, כאשר התשואות יובטחו מההכנסות העתידיות של תגליות הגז הטבעי.

מגוש האירו נמסר לקפריסין כי אין כל בעיה עם שינויים כל עוד ייגבו מסים בהיקף 5.8 מיליארד דולר, אך החשש הוא כי הפרלמנט לא יאשר את הצעד הזה כלל.

גם ארה"ב עוקבת אחר הסוגיה מקרוב. שר האוצר האמריקני, ג'ק לו, שוחח היום עם בכירים אירופאיים, ומסר כי "חשוב שקפריסין ושותפותיה לגוש האירו יפתרו את המצב באופן אחראי והוגן ושמבטיח יציבות פיננסית".