צים משיטה את החברה לישראל להפסד כבד ברבעון הרביעי

חברת הספנות תרשום הפסד של כ-133 מיליון דולר, בעקבות ביטול הזמנה של 5 אוניות מתוך 9 שהיו אמורות להימסר לה בשנת 2015 ■ המהלך ישפר בצורה משמעותית את תזרים המזומנים של צים

חברת התובלה הימית צים שבשליטת החברה לישראל של משפחת עופר, דיווחה היום על מהלך שישפר משמעותית את התזרים שלה. עם זאת, ההשלכות שלו יגרמו לחברה-האם לסיים את הרבעון הרביעי בהפסד כבד.

החברה לישראל דיווחה היום כי צים, המנוהלת על ידי רפי דניאלי, ביטלה הזמנת חמש אוניות מתוך תשע שהיו אמורות להימסר לה בשנת 2015, תוך שהיא דוחה את קבלת יתר ארבע האוניות ל-2016. לצים אף ניתנה אפשרות לבטל את קבלת הנותרות עד לינואר 2014, בכפוף להסכמה עם המספנה מדרום קוריאה.

עד עתה שילמה צים למספנה מקדמות בהיקף של כ-85 מיליון דולר על חשבון בניית האוניות, ובמסגרת ההסכם נקבע כי תקבל בחזרה כ-30 מיליון דולר מתוך סכום זה, והיתרה, בהיקף של כ-55 מיליון דולר, תהווה למעשה קנס בגין הביטול.

היקף הזמנת תשע האוניות נאמד בלמעלה מחצי מיליארד דולר, ועלות הארבע שלא בוטלו בינתיים מסתכמת בכ-680 מיליון דולר. כתוצאה מביטול ההסכם עם המספנות, צפויה צים לרשום בדוחותיה הכספיים הפסד בסך כ-133 מיליון דולר, הנובע מירידת ערך.

דניאלי ציין היום כי ביטול הזמנת חמש האוניות מהווה "הישג משמעותי" לחברה. בצים רואים בכך הישג, כיוון שלרוב קשה לקבל ממספנות בחזרה כסף שכבר שולם, ובשביל להשתחרר מחוזים מולן נדרש בדרך כלל להביא כסף נוסף מהבית.

נעם פינקו מבית ההשקעות פסגות כתב היום בעקבות המהלך, כי "הידיעה הינה חיובית מאוד שכן צים אינה צריכה את האוניות במצב השוק העולמי הנוכחי, וגם אין לה היכולת הפיננסית לעמוד בתשלומים הנוספים שחלו בגין האוניות. העובדה שצים לא תצטרך להזרים סכומים נוספים מקלה מאוד את מצבה הפיננסי, ותחסוך מהחברה לישראל להזרים לה כספים נוספים".

פינקו ציין כי "צים מוערכת על ידינו ב-0, ולכן הירידה החדה שתספוג בהונה העצמי (שעמד בסוף ספטמבר על 198 מיליון דולר) לא משפיעה על הערכת השווי. הדבר העיקרי בצים מבחינתנו הינו תזרים המזומנים, והיכולת שלה לשרוד ללא הזרמת הון נוספת". נראה שגם המשקיעים בבורסה הבינו זאת, ולמרות ההפסד הצפוי בדוחות הקרובים, הם התעודדו מהעובדה שכעת פחת הסיכוי שהחברה לישראל תיאלץ להזרים לצים סכומי כסף נוספים, ומניית החברה לישראל טיפסה היום ב-2.9%.

בנוסף להסכם שלעיל, דיווחה היום צים כי בינואר השנה היא סיכמה עם מספנה אחרת על כניסתם לתוקף של ארבעה הסכמים לרכישת אוניות בנפח קטן יותר, אשר היו מותנים במתן הודעה. גם במקרה זה, הוסכם עם המספנה כי לא תחל בבנייה של המספנות עד שתקבל "הודעת בנייה" מצים, שתימסר עד ינואר 2014. ההשפעה של הסכם זה היא דחייה של תשלום בהיקף של כ-47 מיליון דולר למספנה בגין ההזמנה, מאוקטובר 2013 לינואר 2014. מועד מסירת האוניות צפוי להיות בשנת 2015, בכפוף לתנאים מסוימים.

הפסד גם ללא המחיקה

צים הזמינה את תשע האוניות המדוברות בשנים 2007-2008, מתוך אסטרטגיה של צמיחה, כשאלו היו אמורות להימסר לחברה אשתקד. המשבר הכלכלי העולמי שהחל ב-2008 גרם לירידה בביקושים, וכתוצאה ממנו שוק ההובלה הימית התרסק ונוצר מצב של עודף היצע, כיוון שלא רק צים הצטיידה באוניות נוספות אלא גם מתחרותיה.

כתוצאה מאירועים אלה הפסידה צים מאז 2008 סכום מצרפי של 1.14 מיליארד דולר, והגיעה למצב בו לא יכלה לעמוד בהחזרי החוב לנושיה השונים - מחזיקי אג"ח, בנקים, מספנות, וכן חברה פרטית של משפחת עופר ממנה חכרה אוניות.

צים גיבשה הסדר חוב מורכב עם כל הנושים, במסגרתו נפרסו מחדש חובות בהיקף של יותר ממיליארד דולר, תוך שהחברה לישראל מזרימה לה מעל 100 מיליון דולר. במסגרת ההסדר, השיגה צים דחייה של בניית האוניות מול המספנה בשלוש שנים, ל-2015, מתוך תקווה שעד אז השוק ישתפר.

אלא שבינתיים מצב שוק הספנות ממשיך להיות קשה. את הרבעון השלישי (הנחשב לחזק עונתית) של 2012 סיימה צים ברווח של כ-17 מיליון דולר, שנבע מירידה בהוצאות התפעול ועלייה קלה במחירי התובלה, אולם מגמה זו לא נמשכה ברבעון הרביעי. להערכת פינקו, גם ללא קשר למחיקה בגין ביטול הזמנת האוניות, הייתה צים מסיימת את הרבעון בהפסד.

לפי ההסדר המקורי, צים הייתה צריכה לשלם ב-2013 מקדמות למספנות על חשבון האוניות, מה שהיה יוצר לה בעיה תזרימית שבגינה לא הייתה עומדת בקובננטים להם התחייבה, מה שהיה מצריך הזרמת הון נוספת מצידה של החברה לישראל. ההסכם מהיום הוריד לחץ תזרימי מהחברה בהיקף התשלומים שעליה לשלם ב-2013, לצד ההזרמה של 30 מיליון דולר מהמספנות.