המיליארדרים של איסלנד איבדו את הונם בקריסה הכלכלית

באיסלנד, שכלכלתה שווה 13 מיליארד דולר, היו שישה מיליארדרים דולריים לפני פרוץ המשבר הפיננסי ב-2008 ■ כיום אין בה מיליארדר אחד לרפואה

באיסלנד, שכלכלתה שווה 13 מיליארד דולר, היו שישה מיליארדרים דולריים לפני פרוץ המשבר הפיננסי ב-2008. כיום אין בה מיליארדר אחד לרפואה.

חמישה מהמיליארדרים - כולל הבעלים לשעבר של קבוצת הכדורגל ווסטהאם, ביורגולפור גודמונדסון, ומייסד באוגור גרופ, ג'ון אדגיר ג'והנסון - איבדו את מרבית הונם ואף את כולו, לאחר שבנו אימפריות כלכליות באמצעות הלוואות מבנקים שניצלו את בועת ההשקעות באיסלנד כדי לנפח את נכסיהם לסכום גדול פי עשרה מהתמ"ג הלאומי.

שלושה מהמיליארדרים לשעבר של איסלנד נחקרים, או נחקרו בעבר, בגין עבירות פיננסיות. ג'והנסון, שבעבר התעופף לו ברחבי העולם במטוס מנהלים והחזיק בדירות פאר בניו יורק ובלונדון, קיבל בפברואר עונש של שנת מאסר על תנאי בגין עבירות חשבונאיות. הוא וגודמונדסון, שעתר ב-2009 לבית המשפט להכיר בו כבפושט רגל, מגלמים את מחזור הגאות והקריסה שהפך את איסלנד מכלכלה מבוססת דיג ותיירות למרכז פיננסי מתוחכם.

"תאוות הבצע לא תוביל שוב את הדרך", אמרה ראש הממשלה, ג'ואנה סיגורדרדוטיר בת ה-70, שממשלתה - בהנהגת המפלגה הדמוקרטית - החליפה את הקואליציה שהובילה את איסלנד למשבר לפני ארבע שנים . "כבר בחרנו במסלול ההוא בעבר, והתוצאות היו איומות לאומה הזאת ולעם הזה".

לאחר שנודעה לשמצה בגין בועת האשראי וההרס הרב שזרעה קריסתה, מטהרת איסלנד כעת את עצמה מהערכים שהובילו אותה לסף האובדן. איסלנד - המדינה היחידה שגררה את ראש הממשלה שלה לבית המשפט בגין כישלונו למנוע את המשבר - אילצה את הבנקים למחול חובות משכנתאיים נקובי מטבע זר. בצעד שנועד למנוע ספקולציות פיננסיות, הציע השנה משרד הפנים להגביל את הבעלות על הקרקע למשקיעים חוץ-גבוליים, לאחר שדחה שוב ושוב את גישושיו של המיליארדר הסיני הואנג נובו.

המדינה התבגרה

איסלנד, שיצאה באוגוסט 2011 מחבילת ההצלה שאותה הובילה קרן המטבע הבינלאומית, צומחת כעת בקצב מהיר יותר ממרבית מדינות אירופה. השנה צפוי התמ"ג לצמוח ב-2.3%, בעוד שגוש האירו בן 17 המדינות יתכווץ ב-0.2%, על פי הערכות קרן המטבע הבינלאומית.

באשר למיליארדרים לשעבר, עלייתם קודם למשבר ונפילתם לאחר המשבר מגלמת את התבגרותה של איסלנד, לדברי סטפן אולפסון, פרופסור לסוציולוגיה באוניברסיטת איסלנד. הוא חקר את השפעת הגאות הכלכלית של איסלנד על היחס לעושר באי. שנה אחת לפני הקריסה קנו אזרחי איסלנד יותר ריינג' רוברים מאזרחי דנמרק ושבדיה גם יחד, אך כיום נרתעים האיסלנדים מבזבזנות ראוותנית, לדברי אולפסון.

לפני המשבר "גילמו המיליארדרים את מה שהציבור האמין בו: המטריאליזם", אמר אולפסון בריאיון. "לאחר הקריסה נפגעה תדמיתם, ומה שהם נחשבו לסמלו - הצלחה עסקית וגאונות פיננסית - כבר אינו זוכה לכבוד ויקר".

המיליארדר האיסלנדי היחיד שהצליח לשמור על תוארו במהלך המשבר עזב את האי. בנו של ביורגולפור גודמונדסון, שמתגורר בבריטניה, היה שווה 5.1 מיליארד דולר במאי 2007, לדברי חברת השידורים Stod 2. שנתיים לאחר מכן התכווץ הונו ל-1 מיליארד דולר. ביורגולפסון, שנצפה באיסלנד לעתים נדירות בלבד, סירב להתראיין.