גזפרום מציעה לקפריסין חילוץ עבור זכויות במאגרי הגז

ענקית האנרגיה מנצלת את משבר קפריסין כדי לחזק מעמדה בקידוחי הגז בים התיכון ■ גזפרום חתמה שת"פ עם שותפויות "תמר" ליצוא גז טבעי נוזלי, ומוזכרת גם כמועמדת מובילה להיכנס כשותפה בזכויות במאגר הגז "לוויתן"

רוסיה הטילה פצצה בזירת משבר החוב של קפריסין: גזפרום, חברת האנרגיה הרוסית הענקית, הציעה לנשיא קפריסין, במהלך מאחורי הקלעים, חבילת חילוץ פרטית. שתאפשר לממשלה לפתור את משבר החוב של המדינה בלי לנקוט אמצעים דרסטיים כמיסוי פקדונות בבנקים, צעד שהפרלמנט בניקוסיה דחה אתמול.

בתמורה דורשת גזפרום זכויות קידוח במאגרי הגז של קפריסין בים התיכון. אם אכן תתממש ההצעה, אסדות קידוח של רוסיה יהיו "שכנות" של אסדות קידוח במאגרים ישראליים סמוכים. גזפרום, נזכיר, חתמה עם שותפויות "תמר" הישראליות (יחד עם נובל אנרג'י) הסכם עקרונות ליצוא גז טבעי נוזלי מהמאגר הישראלי. החברה גם מוזכרת כמועמדת מובילה להיכנס כשותפה בזכויות במאגר הגז "לוויתן".

ידיעה על כך מתפרסמת היום (ד') בהבלטה ב"ניו יורק טיימס". העיתון מציין שגורל היזמה לוט בערפל. הידיעה פורסמה בראשונה ע"י סוכנות הידיעות הרוסית איטאר-טאס, אך דובר של גזפרום, סרגיי קופריאנוב, הכחיש שהחברה העלתה הצעה כזו.

ואולם דובר אחר של החברה, שלא זוהה בשם, הבהיר לאיטאר-טאס, שחברה-בת של גזפרום, גזפרומבנק, זרוע בנקאית של חברת האנרגיה, אכן מנהלת שיחות עם ממשלת קפריסין.

ה"טיימס" מציין, שהיזמה הזו מצביעה כיצד אימפריית הנפט והגז הענקית מוכנה לנצל הזדמנות ולהיבנות מחולשות ומחלוקות בתוך הגוש האירופי כדי לחזק את מעמדה המעט מונופוליסטי. בגלל קשריה העמוקים עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, נתפסת גזפרום כמדינה בתוך מדינה ברוסיה. גזפרום היא חברת הגז הטבעי הגדולה בעולם והכנסותיה מהוות כ-10% מהתמ"ג של רוסיה. היא מזרימה מיליארדי רובלים לכלכלה הלאומית.

לגזפרום יש מאגרי נפט גז אדירי ממדים בסיביר, אך היווצרות מקורות גז עצמאיים בקפריסין עלולה להחליש עוד יותר את מעמדה הכמעט מונופוליסטי באירופה. החברה מספקת לגוש האירופי כ-40% מתצרוכתו. כבר עכשיו הא מאוימת ע"י שפע הגז הטבעי מפצלים באמריקה הצפונית.

בעלות על מאגרי הנפט המבטיחים של קפריסין, שעדיין לא פותחו, השוכנים בשכנות למאגרים במרחב הימי של ישראל, עלולה למנוע ממתחרים פוטנציאליים של גזפרום להשתלט עליהם ולאפשר לחברה להוסיף לשלוט בשוק האירופי במשך דורות.

את יזמת גזפרום מפרשים רבים כמאמץ לעקוף את האיחוד האירופי ואת קרן המטבע הבינלאומית, שמנסים לסייע לקפריסין. ה"טיימס" מגזיר את היזמה "לפחות כעזת מצח": חברה פרטית מציעה למעשה להציל כלכלתה של מדינה.

יחד עם זאת, מעבר לרצון לנצל את המשבר לקידום עסקיה של גזפרום, מדגישה היזמה שלה את התלות העמוקה של העילית הפוליטית והעסקית של רוסיה במערכת הבנקאית של קפריסין. רוסים רבים מנצלים את הבנקים בקפריסין כדי לחמוק ממיסים ומסיכונים פוליטיים ברוסיה. רוסים בעלי פקדונות בבנקים קפריסאים עלולים להפסיד 3.1 מיליארד דולר ממיסוי הפקדונות במדינה. (הפקדונות הרוסיים בקפריסין נאמדים ב-31 מיליארד דולר).