ביוליין קרסה 52% לאחר שהודיעה על כישלון בניסוי

(עדכון) - תוצאות ניתוח הביניים של הניסוי הקליני שלב II/III עבור BL-1020 מצביעות על כך שהניסוי אינו עומד ביעד המרכזי של שיפור התפקוד הקוגניטיבי ■ "תוצאות הניסוי מעידות על הקושי לטפל בהפרעות קוגניטיביות בסכיזופרניה"

חברת פיתוח התרופות ביוליין הודיעה היום (ד') על כישלונה בניסוי במוצר המוביל שלה, ה-BL2010 לטיפול בהפרעות קוגניטיביות אצל חולי סכיזופרניה. החברה פרסמה תוצאות ביניים בלבד, אך ועדת הביקורת של הניסוי החליטה כי לאור התוצאות עד כה, אין צורך להמשיך את הניסוי כי לא נראה כי ישיג את יעדיו.

"תוצאות הניסוי מעידות על הקושי לטפל בהפרעות קוגניטיביות בסכיזופרניה", אמרה מנכ"ל החברה, כינרת סוויצקי.

ההחלטה לערוך לבדה את ניסוי שלב IIb במוצר לסכיזופרניה היה הימור גדול של ביוליין. המוצר מוסחר בעבר לחברת Cypress האמריקנית, אך הוחזר אליה לאחר שהחברה נרכשה, והרוכשת, Royalty Pharma, החליטה שלא להמשיך בפיתוח המוצר. ביוליין החליטה להמשיך בניסוי לבד, בעלות כוללת שהייתה אמורה להגיע לעשרות מיליוני דולרים, בתקווה כי תוצאותיו ישכנעו חברת תרופות גדולה אחרת להיכנס לשותפות בפיתוח המוצר, בעקבות התוצאות. אולם, נכון לעכשיו נראה כי דווקא רויאלטי היא שעשתה את ההימור הנכון.

ההימור של ביוליין לא היה רק לגבי עצם המשך הפיתוח של המוצר, אלא גם ההתעקשות לפתח אותו עבור תסמינים קוגניטיביים בסכיזופרניה, בעוד הוא היה נראה מוצלח גם בטיפול בתסמינים הפסיכוטיים של המחלה - התוויה הרבה יותר תחרותית, אליה פונות היום. חלק מן השותפות הפוטציאליות של ביוליין בעבר, ביקשו לבדוק את המוצר להתוויה הקלאסית של התופעות הפסיכוטיות, עליה מתחרות רוב החברות בשוק הסכיזופרניה. ביוליין לא הייתה מעוניינת לפתח עוד תרופה אחת מיני רבות לסכיזופרניה, וביקשה להוכיח בניסוי כי לתרופה שלה יש יתרון יחסי מובחן, בטרם תביא אותה לשוק או תשקיע בה משאבים נוספים. אולם בכך נכשלה היום.

עם זאת, לכישלון כבר בשלב תוצאות הביניים יש גם יתרונות. החברה תוכל להפסיק להשקיע משאבים במוצר הזה ולהתרכז במוצרים אחרים בצנרת שלה, ביניהם מוצר לתחום החם של טיפול בצהבת נגיפית. כך, המזומן בקופת החברה, בהיקף של 28 מיליון דולר, צפוי להספיק לה כעת עד 2015.