ישראל התנצלה בפני טורקיה: "מביעים צער על הפגיעה ואובדן חיי אדם"; היחסים ישובו לסדרם

רגע לאחר שמטוסו של אובמה יצא מנתב"ג התפרסמה ההודעה הדרמטית באשר ליחסי ישראל-טורקיה: ראש הממשלה נתניהו וראש ממשלת טורקיה ארדואן שוחחו, וסיכמו על השבת שגרירי המדינות ■ ליברמן: "זו שגיאה חמורה"

ישראל מתנצלת בפני טורקיה: עם עזיבתו של נשיא ארה"ב ברק אובמה את ישראל הודיעה לשכת ראש הממשלה כי נתניהו שוחח עם ראש ממשלת טורקיה והתנצל בפניו על תוצאות המשט של מאי 2010. השניים שוחחו בטלפון בשדה התעופה בנוכחותו של אובמה, בטרם המריא לירדן. גורם בכיר בירושלים אמר הערב על רקע הסיכום בין שתי המדינות כי "אני מרגיש כמו תינוק שנולד ועכשיו תלוי באבא ובאמא מה אפשר לעשות עם זה".

על פי הודעת לשכת ראש הממשלה, נתניהו וארדואן סיכמו על השבת הנורמליזציה בין המדינות, כולל שליחת השגרירים בחזרה, וביטול ההליכים המשפטיים נגד חיילי צה"ל. בהודעה נמסר כי "ראש הממשלה נתניהו אמר לארדואן שהיו לו שיחות טובות עם הנשיא אובמה בנושא שיתוף פעולה אזורי וחשיבות יחסי ישראל טורקיה. נתניהו הביע צער על ההידרדרות ביחסי ישראל-טורקיה, והביע את מחויבותו להסדרה של חילוקי הדעות במטרה לקדם שלום ויציבות באזור".

בלשכת ראש הממשלה הסבירו כי ההתנצלות באה על רקע הריאיון האחרון שהעניק ארדואן לעיתון, בו ביקש להבהיר שדבריו לפיהם "הציונות היא פשע נגד האנושות" לא פורשו כהלכה.

עוד נמסר בהודעה כי "נתניהו הבהיר שהתוצאות הטראגיות של משט המרמרה לא היו מכוונות, וישראל מביעה צער על פגיעה ואובדן חיי אדם. לאור החקירה הישראלית של התקרית שהצביעה על מספר טעויות מבצעיות, הביע ראש הממשלה נתניהו התנצלות לעם הטורקי על כל טעות שיכלה להוביל לאובדן חיי אדם, והסכים להשלים את ההסכם על פיצויים".

יש לציין שבשלוש השנים האחרונות קיים יוסף צ'חנובר מגעים עם בכירים טורקים בניסיון למצוא נוסחה לסיום המשבר בין שתי המדינות, אולם רק אתמול, בסיועו של אובמה, נמצאה הנוסחה.

ליברמן: "שגיאה חמורה"

יו"ר ועדת החוץ והבטחון של הכנסת, ח"כ אביגדור ליברמן, אומר כי התנצלות של מדינת ישראל על פעילות של חיילי צה"ל נגד ארגון טרור היא שגיאה חמורה.

ליברמן אומר כי "כל מי שצפה בתמונות שצולמו על ספינת ה'מאווי מרמרה' מבין מעל לכל ספק שחיילי צה"ל פעלו מתוך הגנה עצמית מול פעילים של ארגון ה-IHH, שמוכר כארגון טרור גם במדינות אירופה ובהן גרמניה והולנד, והתנצלות כזו פוגעת במוטיבציה של חיילי צה"ל ובנכונות שלהם לצאת למשימות כאלה בעתיד ומחזקת את הגורמים הקיצוניים באזור. חמורה עוד יותר היא העובדה שההתנצלות פוגעת גם במאבק הבלתי-מתפשר של עם ישראל על צדקת הדרך, על מוסריותו ועל מוסריות חייליו".

עוד אמר ליברמן כי הוא "מעריך את היחסים הטובים ששררו שנים רבות בין העם היהודי לעם התורכי, אך ההנהגה הנוכחית בתורכיה בראשות רה"מ ארדואן ושר החוץ דאוטולו, היא האחראית הבלעדית להידרדרות היחסים בין המדינות. השתלחותו של ארדואן בישראל בכל הזדמנות אפשרית, החל מהתקפתו על הנשיא פרס ב-2009 בועידת דאבוס ועד לדבריו לפני מספר שבועות על-כך שהציונות היא גזענות ופשע נגד האנושות, וסירובו להתנצל על אמירה זו מפורשות ובמקביל להתנצלות הישראלית, פוגעת בכבודה ובמעמדה של ישראל באזור ובעולם כולו".

ח״כ יצחק הרצוג, יו״ר סיעת העבודה: ״אני מברך על ההבנות שהושגו בין נתניהו לארדואן. המהלך הזה תואם את האינטרסים האסטרטגיים של ישראל הן מבחינה אזורית והן מבחינה בינלאומית ועונה לשיתוף הפעולה העמוק בין ישראל לארה״ב. טורקיה היא מעצמה אזורית חשובה ויציבה שנכון להתאמץ ולשמור על יחסים תקינים איתה ככל שניתן״.

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ': "טורקיה היא מעצמה אזורית שהיחסים עמה חשובים מאוד לישראל. גם אם ההתנצלות לטורקים נעשתה בלב כבד, טוב שנעשתה. מוטב למחול על הכבוד ולעשות את המעשה החכם והמועיל למדינה. יש לקוות שהפיוס עם הטורקים אחרי שלוש שנות נתק הוא צעד ראשון לדרך מדינית חדשה שתבצר מחדש את מעמדנו הדיפלומטי והאסטרטגי".