ארדואן: קודם פיצויים והסרת המצור על עזה - ואז נורמליזציה

יומיים לאחר ההתנצלות הישראלית בפני טורקיה, שהביאה לפיוס אחרי שלוש שנות נתק, מבהיר היום ראש ממשלת טורקיה ארדואן כי היחסים בין שתי המדינות ישובו לנורמליזציה רק לאחר שכל התנאים יקוימו

האם החגיגות היו מוקדמות? יומיים לאחר ההתנצלות הישראלית בפני טורקיה, שהביאה לפיוס אחרי שלוש שנות נתק, מבהיר היום ראש ממשלת טורקיה ארדואן כי היחסים בין שתי המדינות ישובו לנורמליזציה רק לאחר שכל התנאים יקוימו.

"כפי שכבר אמרנו: הישראלים יתנצלו, הפיצויים לקורבנות המרמרה ישולמו והמצור על עזה יוסר", אמר היום ארדואן בפני קהל במדינה. "לא תהיה נורמליזציה בין שתי המדינות עד שכל התנאים ייושמו".

מוקדם יותר היום התראיין הנשיא פרס לכלי תקשורת בטורקיה, בניסיון להשיב את יחסי הידידות בין המדינות. "ישנן אלף סיבות מדוע על טורקיה וישראל להיות ידידות, ואי אפשר למנות אף סיבה מדוע שיהיו אויבות", אמר פרס בריאיון לרשת CNN Turk ולעיתון הפופולרי הורייט, שניים מכלי התקשורת הגדולים ביותר בטורקיה. "איני מתעסק בעבר מהסיבה הפשוטה שהבר מת ואיננו יכולים לשנותו - יש להישיר מבט אל עתיד היחסים".

על פי ההודעה שנמסרה מלשכת פרס, הנשיא ניסה בכך - "לפנות אל העם הטורקי בצורה ישירה ובלתי אמצעית, עם סיום המשבר בן שלוש השנים בין ישראלי לטורקיה". מדובר בריאיון ראשון של הנשיא פרס לכלי תקשורת טורקי מאז פרוץ המשבר, שכן לאחריו סרב פרס להתראיין אליהם, וזאת למרות פניות חוזרות ונשנות שקיבל מהם.

במהלך סיור עם הנשיא פרס בחטמ"ר בנימין לרגל החג בירך היום הרמטכ"ל רא"ל גנץ על הפיוס בין המדינות: "טוב עשה ראש הממשלה. תהיה לזה הקרנה נכונה על האינטרסים הביטחוניים והאסטרטגיים של ישראל. הפעולה של השייטת במרמרה הייתה מקצועית וערכית, יש לי אמון מוחלט במפקדי השייטת - גם הם מבינים את הפרופורציה בין הדיבור עליהם לבין הצורך האסטרטגי".

דיפלומטים טורקיים וישראליים ייפגשו כבר בימים הקרובים, כדי לדון בפרטי הפיצוי למשפחות תשעת הטורקים שנהרגו בפשיטה הישראלית, כך מדווחים הערב כלי התקשורת בטוקריה. הצדדים כבר פתחו בהליכים לפיצוי, ולכן הדיפלומטים ייפגשו רק על מנת לסכם את הפרטים הטכניים שנותרו בפגישה הקרובה.