אי.די.בי פתוח קיבלה פסק-זמן של שנה ורבע מהבנקים

סיכום בין הצדדים יאפשר לחברה להימנע מצירוף הערת "עסק חי" לדוחותיה ■ רשות ני"ע: "סוגיית ההערה תיבחן לאחר פרסום דוחות 2012" ■ דוד קמיניץ עוזב את אי.די.בי תיירות

חברת אי.די.בי פתוח, שבשליטת נוחי דנקנר, הצליחה להימנע מצירוף הערת "עסק חי" לדוחות 2012. זאת לאחר שהבנקים, אשר להם חייבת היא כ-1.8 מיליארד שקל, הסכימו להשעות מספר קובננטים, והעניקו לה אורכה של שנה ורבע מהיום לשיפור יכולת החברה לעמוד בחובותיה.

רגע לפני פרסום דוחותיה ל-2012 הגיעה אי.די.בי פתוח, שמרכזת את כל הפעילות העסקית של קבוצת אי.די.בי, לסיכום עם שבעת הבנקים המממנים שלה (בראשם בנק הפועלים, שמחזיק על פי הערכות בחוב של כ-750 מיליון שקל), אשר לפיו עד תום אפריל 2014 יפעלו הצדדים לגיבוש הסדר שיחליף את הסדרי אמות המידה הקיימים.

במקביל הורתה רשות ני"ע לחברה להבהיר, כי בניגוד לדיווחים בתקשורת "הרשות לא הביעה כל הסכמה לאופן הטיפול החשבונאי של החברה בסוגיית ה'עסק החי', וזו תיבחן על ידי הרשות ככל שהיא תראה בכך צורך, לאחר פרסום הדוחות הכספיים של החברה ל-2012".

אי.די.בי פתוח חייבת לנושיה מעל 6 מיליארד שקל, מהם כ-4 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח. נכון לסוף הרבעון השלישי היו לחברה (סולו) מזומנים ושווי מזומנים בהיקף כ-736 מיליון שקל. הסיכום שהשיגה החברה עם הבנקים חשוב במיוחד נוכח העימות מול נציגות מחזיקי האג"ח (שאותה מובילים קרן ירקות ובית ההשקעות פסגות), המעוניינת לכפות הסדר חוב בחברה. מחזיקי האג"ח הציגו באחרונה עבודה כלכלית, ולפיה אי.די.בי פתוח נמצאת בדרך הבטוחה לקראת חדלות פירעון ולכן יש להקדים ולבצע הסדר כולל לחובותיה.

בסביבת אי.די.בי מאמינים, כי ההבנות החדשות מול הבנקים מייתרות את מסקנות הנציגות והמומחים מטעמה - חברת הייעוץ טאסק - שהתבססו על האמונה שהחברה תידרש למכירת לחץ של נכסיה, ונותנות לקונצרן זמן חשוב. אולם גורמים קרובים לנציגות מאמינים, שמדובר בדחייה זמנית בלבד ולא חל שינוי במצב העסקי של החברה. לפיכך, לטענתם אין מנוס מהזרמת הון משמעותית מצד בעלי השליטה או הגעה להסדר חוב.

עיקר החשיבות בסיכום עם הבנקים קשור להשעיית ההתניה בנושא "יתרת המזומן ובטוחות סחירות", החל מהרבעון השני של 2013 ועד סוף יוני 2014 ואילך (אלא אם יוסכם אחרת). התניה זו, שיורדת לפי שעה מהפרק, קובעת ש"יתרת מזומן ובטוחות סחירות לא תפחת מהיקף החלויות השוטפות הצפוי בשני הרבעונים העוקבים".

תנאים חדשים הועמדו לחברה

עם זאת, הארכה שנתנו הבנקים לאי.די.בי פתוח באה גם במחיר תנאים חדשים שהועמדו לחברה, הכוללים יצירת מנגנון הכרעה מוסכם להעמדת חוב לבנק מסוים לפירעון מיידי; התחייבות שלא יהיו השקעות כלשהן בפרויקט הפלאזה בלאס וגאס; לא תותר כל השקעה נוספת בפעילות בתחום הגז (שותפות מודיעין) ללא אישור אחד המלווים; והחברה תמשיך ולפעול לצמצום הוצאות הנהלה וכלליות.

נזכיר, כי לפני כשבועיים סוכמו עקרונות הסדר החוב בחברה-האם של אי.די.בי פתוח, אי.די.בי אחזקות, אשר לה חוב חוב פיננסי בהיקף של כ-2.06 מיליארד שקל, מהם כ-1.8 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח. בשוק ההון מעריכים שה"תספורת" למחזיקים, כפי שתבוא לידי ביטוי בעת ביצוע ההסדר, עלולה להסתכם בכ-50% מהחוב - קרוב למיליארד שקל. מתווה ההסדר, שטרם אושר, יותיר את דנקנר כבעל השליטה בחברה.

דוד קמיניץ עוזב את אי.די.בי תיירות

מנכ"ל אי.די.בי תיירות, דוד קמיניץ, הודיע היום על עזיבתו, לאחר שכיהן בתפקיד במשך שנתיים. קבוצת אי.די.בי תיירות מכילה בין השאר את חברת התעופה ישראייר, סוכנות הנסיעות דיזנהויז ועוד.

קמיניץ מונה לתפקיד לאחר שקרן סקיי נכנסה להשקעה בחברה ב-2010, מתוך מטרה לאחד את הפעילויות השונות בקבוצה ולייעל את פעילותה, וזאת לאחר שאת שנת 2011 סיימה החברה בהפסד כבד של 119 מיליון שקל.

מאי.די.בי תיירות נמסר כי "דוד קמיניץ הגיע לאי.די.בי תיירות מטעם קרן סקיי למשימה מוגדרת, במסגרתה טיפל בהצלחה בבניית מטה הקבוצה, בניהול ומיזוג החברות השונות, בייצוב המערכת וביישום הטמעת צעדי התייעלות. עם סיום המשימה, כשנתיים וחצי לאחר שהחל בה, החליט מר קמיניץ לסיים את כהונתו".