הדולר צונח ביותר מ-1%; "נוצרה תגובת דומינו בשוק"

האירו משנה כיוון ולאחר עלייה בבוקר בעקבות ההסכם עם קפריסין עבר לירידה של 0.6% לרמה של 4.71 שקלים ■ הדולר מאבד מערכו כ-1.1% לרמה של 3.624 שקלים

האירו משנה כיוון ולאחר עלייה בבוקר בעקבות ההסכם עם קפריסין עבר לירידה של 0.6% לרמה של 4.71 שקלים, במסחר במט"ח היום (ב'). הדולר מאבד מערכו כ-1.1% לרמה של 3.624 שקלים. בעולם מתחזק האירו לרמה של 1.30 דולרים לאירו.

קפריסין הצליחה לחמוק מפשיטת רגל. מדינת האי תקבל סיוע של 10 מיליארד אירו מה"טרויקה" ותישאר בגוש האירו. בתמורה התחייבה קפריסין לרפורמות מקיפות במערכת הבנקאות שלה, ובכללן סגירת הבנק השני בגודלו במדינה בעקבות לחץ רב שהפעילה גרמניה. "לא היו בחירות אופטימליות, רק החלטות קשות לקבל", אמר מקור בכיר בגוש האירו לבלומברג.

יוסי פריימן מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות אמר בעקבות צניחת הדולר: "ההסדר המסתמן בקפריסין שתמך בהיחלשות הדולר אל מול האירו סייע גם בהיחלשות הדולר אל מול השקל במהלך המסחר היום. פריצת רמת 3.65 שקלים לדולר גררה מימושי אופציות, מהלך של מימוש אופציות והגעה לנקודה שבה סוחרים בחרו לעצור הפסדים, יצרה מצב שבו היצעים גדולים של מט"ח התקבלו בשוק בזמן שיש מעט מאוד פעילים בגלל החג. המסחר היום בשוק המט"ח דליל, ולכן השערים מגיבים במהירות ובעוצמה רבה לעודפי היצע, כך נוצרת תגובת דומינו".

עוד הוסיף פריימן: "על אף שלהערכתנו פוטנציאל הייסוף טרם מוצה והשקל עשוי להתחזק אף לרמות שפל חדשות, הרי שעל רקע ההאטה בפעילות הכלכלית באירופה וחולשת הייצוא הישראלי, צפוי בנק ישראל לנקוט עמדה כבר בעתיד הקרוב, במטרה למתן תנודות שערים חדות במסגרת הטווח הקצר".

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "הדולר-שקל צנח בשבוע שעבר לשפל חדש, וזאת על רקע ההתפתחויות החיוביות בזירה הגיאו-פוליטית המקומית. ביקורו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה סייע לטהר במידה רבה את המשקעים ששררו ביחסים בין המדינות במהלך הקדנציה הראשונה של ברק אובמה. למרות שתמיכתה של ארצות הברית בישראל מעולם לא היתה מוטלת בספק, היחסים המתוחים בין אובמה לנתניהו העלו סימני שאלה רבים, בעיקר בעולם, באשר להיקף התמיכה של ארצות הברית בישראל, הן ברמה הכלכלית והן ברמה הגיאו-פוליטית, ועל כן לביקור הזה יש חשיבות רבה בהפגנת עוצמת היחסים בין המדינות בפני העולם".

"מלבד לסוגיות המדיניות והביטחוניות, לביקורו של אובמה, ולמסרים החיוביים שהוא הביא עמו, עשויים להיות השפעה חיובית על שוק המניות המקומי והמטבע הישראלי. לאור משקלו של הגורם הגיאו-פוליטי במסחר בנכסים ישראליים, הגב המחודש שמעניק הנשיא אובמה יעניק רוח גבית לממשלה הנכנסת ויחזק את אמון השווקים ביציבותה וביכולתה לעמוד באתגרים הכלכליים והגיאו-פוליטיים".

"לכך יש לצרף גם את סיומו של הנתק הממושך בין תורכיה לישראל. מדובר בבשורה טובה עבור המשק הישראלי ומחזק את מעמדה של ישראל בזירה הגיאו-פוליטית. ייתכן כי אנו כבר רואים סימנים להשפעה החיובית של האירועים הגיאו-פוליטיים. לאחר תקופה ממושכת שבה היה כלוא הצמד בטווח מחיר שבין 3.66 ל-3.7, הדולר-שקל שבר ביום שישי מתחת לטווח וצנח לשפל חדש. השבירה עשויה לתת את האות לחידוש מגמת הירידה, כאשר היעדים הבאים הם 3.63 ו-3.61 שקלים לדולר. ואולם, בשל שבוע המסחר המקוצר ונפחי המסחר הדלילים בתקופת החג, ייתכן כי נראה דשדוש בדולר-שקל."