לכבוד חג הפסח: 10 המכות של המשקיע הישראלי

אז מהן הטעויות המרכזיות שמבצע המשקיע הישראלי הממוצע? ■ לכבוד חג הפסח מסכמים יניב קורן ועידן שור מאקסלנס קרנות נאמנות, את 10 ה"מכות" המרכזיות שלנו

אז מהן הטעויות המרכזיות שמבצע המשקיע הישראלי הממוצע? לכבוד חג הפסח, סיכמו יניב קורן, מנהל צוות האג"ח באקסלנס קרנות נאמנות ועידן שור, מנהל השקעות באקסלנס, את 10 ה"מכות" המרכזיות של המשקיע הישראלי הממוצע.

להתבסס על שמועות ולא על עובדות - לטענת אקסלנס, למרבית המשקיעים אין את הידע והכלים הנדרשים כדי לנתח כראוי את שוק ההון, מה שמוביל את המשקיע הממוצע להסתמך בעיקר על שמועות ו"טיפים". "אלו עוברים במהירות מפה לאוזן ומתפשטים ממש כמו בפירמידה", כותבים השניים. "בדרך כלל החבר שקיבלת ממנו את הטיפ קיבל מחבר אחר וכך הלאה".

לקנות ני"ע על סמך ביצועי עבר - משקיעים רבים קונים ני"ע שכבר עלו, לעיתים במחירי שיא, מה שמוביל אותם למכור את הני"ע במחירי תחתית להפסיד כזה. "המשקיעים מעדיפים לקנות מניה שעלתה 100% בשנה שעברה מבלי לבדוק אם מחיר המניה מצדיק קניה", מבהירים השניים.

חוסר סבלנות - כדי להרוויח כראוי בבורסה, יש להתאזר בסבלנות ולזכור שלעיתים לוקח זמן עד שהכסף מניב תשואה. "אחת הטעויות הנפוצות בקרב משקיעים היא חוסר סבלנות הנובע מירידה (או עליה) במחירי ני"ע בטווח הקצר, שמביאות לטעויות כגון מכירה מהירה תוך גרימת הפסד לתיק ההשקעות", כותבים קורן ושור.

להתאהב במניה - גם כאשר המשקיע מבצע ניתוח כלכלי נכון, הוא תמיד יתאים לתנאי שוק מסוימים. טעות נפוצה היא "להתאהב" בנכס ולא למכור אותו, למרות שינוי התנאים בשוק כולו, בענף הרלוונטי או אפילו בחברה עצמה - מה שמוביל להפסדים גדולים. קורן ושור ממליצים: "יש לזכור להשקעה במניות יש להתייחס בצורה קרה תוך ניתוח החברה לעומק ואת הסביבה בה היא פועלת. את החיבה נשאיר למשפחה".

"מיצוע" - משקיעים רבים נוטים לנקוט בשיטה זו, במסגרתה אם רכשו מניה ומחירה יורד, הם ירכשו כמות נוספת במחיר נמוך ממחיר הקנייה הקודם - ובכך יקטינו את שער הקנייה הממוצע. באקסלנס מבהירים: "יש לזכור שגם לאחר ירידה במחיר המניה היא עלולה להמשיך לרדת ומשכך אם אין הגיון כלכלי ב'מיצוע', הדבר עשוי להיות מסוכן מאוד ולגרום להפסד כספי גדול".

מינוף - טעות נוספת היא שימוש במינופים גבוהים, בדרך כלל השקעה במט"ח או ברכיבים פיננסיים מורכבים יותר (אופציות על מניות ו/או מדדים). "הרצון לעשיית רווח גבוה במהירות גורמת למשקיעים רבים להשתמש במנופים גבוהים ללא אסטרטגיית מימוש רווחים או קטיעת הפסדים", מבהירים קורן ושור, "דבר שיכול לגרום למשקיעים הללו להפסיד את רוב כספם במוקדם או במאוחר".

להשקיע ולא להמר - משקיעים רבים רוצים לעשות רווח גבוה במהירות, ולכן פועלים ללא אסטרטגיה מוגברת ואפילו ללא כל הבנה בתחום ההשקעות. במקרים כאלה, משקיעים אותם אנשים לרוב בנכסים מסוכנים מבלי להתחשב בהפסד הגלום בהם. באקסלנס מציינים: "יש לזכור כי הבורסה אינה קזינו ויש להתייחס לכך בהתאם. לפני כל השקעה יש לבחון ולהסביר לעצמנו מדוע עלינו לבצע את ההשקעה ואם בחנו את הסיכונים הגלומים בהשקעה מסוג זה".

סיכון - לדברי השניים, הטעות הנפוצה ביותר בקרב משקיעים היא אי-הערכה מספקת של הסיכון, שמורכב מהסיכון הגלום בני"ע, אך גם מ"רגישות" המשקיע (כאדם) לסיכון האובייקטיבי. "אי-התאמה בין שני מרכיב סיכון אלו גורמת לפער בין ציפיות המשקיע אל מול תנודתיות הנכס והסיכוי להפסד פוטנציאלי שלעיתים עשוי להיות כבד מאוד", מזהירים השניים. "בכל השקעה יש להתייחס למרכיבי הסיכון בהשקעה בכובד ראש ולהתאימן לרגישות המשקיע עצמו לסיכון, הדבר יכול למנוע מפח נפש".

פיזור וגיוון בהשקעות - טעות נפוצה נוספת היא היעדר פיזור וגיוון בתיק ההשקעות. "כשם שלא כדאי לשים את כל הביצים בסל אחד כך גם בבואנו לבנות את תיק ההשקעות שלנו, יש לייחס לעניין זה משמעות", כותבים השניים. "פיזור נכון בין חברות שונות וגיוון תיק ההשקעות לסקטורים ולתחומי פעילות שונים עשוי להוריד את הסיכון והתנודתיות בתיק".

אסטרטגיה - למה אתם משקיעים בכלל? מה אתם רוצים להשיג? באקסלנס טוענים כי כדי להצליח בהשקעות לאורך זמן, המשקיע צריך להציג אסטרטגיה ברורה ומסודרת, המבהירה אלמנטים שונים בהשקעה: מטרתה, טווח ההשקעה, רגישות לסיכון, ניתוח מעמיק שלה והקצאת סכום מדויק לכל השקעה.