מדינות ה-BRICS שוקלות להקים בנק פיתוח משותף

הדיונים על כך יתקיימו היום במהלך הפסגה השנתית של המדינות המתפתחות שנערכת בדרום אפריקה ■ המדינות שוקלות לאחד את כל עתודות המט"ח שלהם במטרה להלחם בתנודתיות המטבע

למדינות המתפתחות נמאס מהתנודתיות של שערי המטבע שלהן ועם ההאטה בצמיחה שלהן, ועל כן החליטו להקים מוסדות שיהיו דומים בתפקוד שלהם לבנק העולמי ולקרן המטבע הבינלאומית, כך מדווחת היום סוכנות "בלומברג".

על פי הדיווח, ראשי מדינות ה-BRICS (ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה) עתידים להכריז על הקמת בנק פיתוח משותף במהלך הפסגה השנתית של המדינות המתפתחות שנערכת היום בעיר דורבאן שבדרום אפריקה. במסגרת הדיונים, שוקלים המנהיגים אפשרות לאחד בין כל רזרבות המט"ח שלהן לחשבון מיוחד שתפקידו יהיה להתמודד עם משברים במטבע של אחת מהמדינות.

"ההיגיון מאחורי מהלך שכזה עבור מדינות ה-BRICS הינה הקמת מוסדות שתפנה ותדאג בעיקר למדינות המתפתחות", אומר מרטין דייוויס, מנכ"ל חברת Frontier Advisory שעוסקת במחקר בתחום המדינות המתפתחות. "יש מגמה של העבר כוח מהעולם המסורתי לעולם המתפתח. יש דאגה גיאו-פוליטית בעולם המערבי מהמעבר הזה".

מדינות ה-BRICS מהוות כ-43% מאוכלוסיית כדור הארץ והיקף עתודות המט"ח שנמצא ברשותן עומד על 4.4 טריליון דולר ביחד. המדינות מעוניינות לנצל את הכוח הזה שיש להם על מנת שתהיה להם השפעה יותר גדולה על הכלכלה העולמית. המדינות קראו לרפורמות בקרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי והביעו ביקורת חריפה על כך שהמנכ"לים של המוסדות האלה מגיעים תמיד מארצות הברית או אירופה.