חבס: הבנק ההולנדי מעניק חלון זמן להגעה להסדר חוב

חבס לא תצטרך להגדיל באופן מהותי את הביטחונות כנגד ההלוואה שנטלה לטובת ההשקעה ב-NSI עד ב-5 באפריל

חברת חבס קיבלה מהבנקים שמימנו עבורה את ההשקעה ב-NSI ההולנדית חלון זמן על מנת שזו תוכל להגיע להסדר חוב עם מחזיקי האג"ח.

חבס הודיעה היום (ד') בדיווח לבורסה כי קיבלה מכתב ויתור (Waiver letter) מהבנקים, לפיו תוגדר "תקופת ריפוי" בין ה-25 במארס עד ב-5 באפריל. בתקופה זו חבס לא תידרש לעלות את יחס ה-LtSV (היחס בין סכום ההלוואה לשווי הבורסאי של מניות NSI שכידוע צנח) מעל ל-55% (לעומת 50% כפי שנקבע בהסכם ההלוואה).

במילים אחרות, חבס לא תצטרך להגדיל עוד באופן מהותי את הביטחונות לבנקים המממנים את ההשקעה ב-NSI מעבר להגדלה שכבר ביצעה ב-21 במארס.

האיום העיקרי שעומד כיום מול חבס השקעות ומחזיקי האג"ח שלה הוא חילוט הנכס העיקרי שלה, מניות NSI (כ-20.5%) על ידי הבנק ההולנדי Rabobank, שהעמיד אשראי לרכישת המניות. זאת בעקבות צניחה בערכה של מניית NSI, מה שמצריך מהחברה-הבת, חבס סטאר (74%) שדרכה מוחזקות מניות NSI, לחזק את הביטחונות ולהפקיד מזומנים נוספים.

היקף החוב של חבס סטאר לבנקים הוא כ-55 מיליון אירו. במסגרת תנאי ההלוואה המקורית נקבע כי סכום ההלוואה, בניכוי המזומן המשועבד, יהיה לכל היותר 50% משווי מניות NSI, וכעת יחס זה לא יעלה כאמור על 55%. בעקבות הירידה במניית NSI, נדרשה החברה הנכדה של חבס השקעות, חבס טוליפ, להפקיד בהקדם כ-2-3 מיליון אירו נוספים, על מנת לעמוד ב-LTV (שווי בטחונות ביחס לחוב).

על רקע זה, העמידה לאחרונה קבוצת הרכב מאיר, שבשליטת יעקב שחר ושמחזיקה ב-26% ממניות חבס סטאר, הלוואה של 1.3 מיליון אירו לחברה הבת. ההלוואה ניתנה בריבית גבוהה של 12%, והתניה לפיה קבוצת מאיר תקבל תשלום נוסף אם שער מניית NSI יעלה. אך מאז ירדה מניית NSI בהולנד עוד יותר, מה שהיה מצריך מחבס הזרמת הון נוספת לטובת הבנק ההולנדי, אלמלא מכתב הוויתור שקיבלה.