נגיד הבנק הקפריסאי: "מקווה שהציבור לא ירוץ אל הבנקים"

האם המשבר בקפריסין קרוב לקיצו? ■ דמטריאדס, יו"ר הבנק הקפריסאי, מנסה לעורר את אמון הציבור בראיון ל"פיננשל טיימס", ומבהיר כי הבנק יסיר את ההגבלות על ההון בהדרגה

האם המשבר בקפריסין קרוב לקיצו? בראיון ל"פיננשל טיימס", אמנם נטה נגיד הבנק המרכזי בקפריסין להאשים את המערכת הפיננסית בתלאותיה הכלכליות של המדינה, אולם הבהיר כי בכל זאת הבנק המרכזי יסיר את הגבלות ההון על הבנקים במדינה באופן הדרגתי.

"אני לא יכול לומר כרגע אם נשאיר את הגבלות ההון למשך 7 או 14 יום", הבהיר פאניקוס דמטריאדס, יו"ר הבנק הקפריסאי, "אולם עלינו להסיר אותן באופן הדרגתי. האם תהיה ריצה אל הבנקים כשנסיר את ההגבלות? אני סבור שלא. אנשים יבינו שהפקדונות שלהם בטוחים, וזה לא יקרה".

ביום חמישי האחרון נפתחו הבנקים בקפריסין לראשונה מאז ה-16 במארס, עם הגבלות קשות שהטילה הממשלה על תנועות ההון במטרה למנוע משיכות כבדות של כספים מצד הלקוחות. זאת, לאור חשש כבד בשווקים כי הציבור הקפריסאי יבצע "ריצה אל הבנקים", לאור החלטת הממשלה למסות את הפקדונות הבנקאיים במדינה.

בקפריסין הטילו את המסים על הפיקדונות כדי לקבל מהאיחוד האירופי, קרן המטבע והבנק המרכזי האירופי חבילת סיוע בהיקף של 10 מיליארד אירו. (לסיפור המלא)

באשר לתוכנית החילוץ, הבהיר דמטריאדס כי זו "תתרום משמעותית לבנקים בקפריסין". לפי הדיווחים ב"רויטרס", כנגד התוכנית בעלי פקדונות של מעל 100 אלף אירו בבנק קפריסין, יקבלו מניות של הבנק בשווי של 37.5% מסכום הפיקדון שלהם ואלו את שאר הסכום הם עלולים לאבד - כאשר כ-22.5% מכלל הפיקדון יופקדו בקרן מיוחדת ללא ריבית.

"אני לא חושב שנצטרך להשתמש בקרן הזו", אמר. "המספר הזה (22.5%) הוסכם עם ה'טרויקה'. 'נקפיא' את הכסף לטובת הבנקים בקפריסין".