אינטרנט, עיתונים וגילוח: הגורמים לתאונות הקטלניות בפסח

הפסח האחרון היה הקטלני ביותר בכבישים מזה שנים רבות - 10 אנשים סיימו במהלך ימי החג את חייהם על הכבישים ■ במשטרת התנועה החליטו למפות את הסיבות לתאונות הקטלניות וקבעו כי היו נהגים שגלשו באינטרנט, קראו עיתונים, התגלחו או נהגו שיכורים כשהילדים במכונית

במשטרת התנועה לא זוכרים חג פסח כזה קטלני. לא פחות מ-10 אנשים קיפחו את חייהם על הכביש במהלך החג וימי חול המועד והנתון המצמרר והמבהיל מקבל משנה תוקף לנוכח תקוות להמשך הירידה המשמעותית בהיקפי הקטל בכבישים שנרשמה בשנה שעברה בה ירד מספר ההרוגים בתאונות לנתון הנמוך ביותר ב-50 שנה האחרונות.

בעקבות העלייה הדרמטית בתאונות הקטלניות בימי החג הראשונים, במשטרת התנועה הגבירו את נוכחות השוטרים והמתנדבים בכבישים, בעיקר במקומות העמוסים (אתרי טבע ונופש בדרום ובצפון) במטרה למנוע את התאונה הקטלנית הבאה וניתן לציין שהמאמצים המשטרתיים, בשילוב של ככל הנראה שינוי גישה של הנהגים, נשאו פרי ובחציה השני של החופשה נרשמה ירידה במספר התאונות הקשות.

במשטרה מדווחים שמעבר לעברות רגילות נרשמו במהלך החג גם מאות דוחות לנהגים שאמנם היו מופקדים על ההגה אך עסקו בדברים אחרים ובין היתר היו כאלה שנתפסו כאשר הם מתגלחים תוך כדי נסיעה, קוראים עיתונים וכמובן מסמסים באופן חופשי והכל כשהילדים יושבים מאחור.

במשטרת התנועה מיפו את הסיבות לתאונות הקטלניות שהיו בחג והגיעו למסקנות כואבות: "תמיד מדברים על כך שתשתיות הכבישים הן גרועות וגורמות לתאונה, אבל ברוב התאונות הקטלניות והדי מיותרות שהרסו משפחות שלמות בחג הזה האשם היה הגורם האנושי- כלומר הנהגים שהיו עסוקים בהכל חוץ מאשר להיות מרוכזים בנהיגה על הכביש", קבל קצין משטרה בכיר באגף התנועה.

כדי להמחיש עד כמה המצב בעייתי במשטרת התנועה החליטו לפרסם, אחרי חקירה ראשונית, רשימה עם הסיבות המרכזיות שהביאו לתאונות הקשות בחג. התאונות הקטלניות ביותר התרחשו כתוצאה מסטיה מנתיב הנסיעה, ככל הנראה בשל חוסר ערנות ואיבוד הריכוז בנהיגה.

מסתבר שגם עם המשפחה מאחור נהגים רבים לא מצייתים לתמרורים כמו עצור, האט ותן זכות קדימה ולרמזורים.

במקום השלישי במדד מיפוי הסיבות לקטל החג בכבישים נמצא הטלפון הנייד שלכם והסחת הדעת שלו מהנעשה על הכביש תוך כדי שיחה בטלפון, שליחת סמסיםואפילו גלישה באינטרנט.

גם ההתעסקות עם הילדים מאחור בהחלט מסוכנת ולא מעט מתאונות החג התרחשו כתוצאה מהפניית המבט מהכביש תוך כדי נהיגה ואיבוד השליטה על ההגה.

מסתבר שהחג הארוך והמתיש נתן את אותותיו ועייפות והרדמות על ההגה הובילו ללא מעט תאונות קשות.

לא ברור אם מדובר ביין מסעודת החג או באלכוהול שנהגים שתו כדי לשרוד את סדר היום המתיש, אבל גם בחג הזה נהיגה בשכרות הובילה לתוצאות קטלניות.

רבים מנצלים את השהות ברכב כדי לאכול ולעשן. הבעיה היא שהפעולות הללו מסיחות דעת ומנטרלות לפחות את אחת הידיים מפעולת הנהיגה ובמקרה חירום עלולות לגרום לאיבוד השליטה על ההגה.

יש לא מעט אנשים שרואים בחובה לחגור חגורת בטיחות המלצה בלבד ומוותרים על אמצעי הבטיחות הזה וגם נוהגים חופשי כשילדיהם לא ישובים וחגורים במושבי בטיחות או בוסטרים ואם חלילה מתרחשת תאונה התוצאה שלה קטלניות יותר.

מסתבר שהעצבים והרצון להגיע בזמן ליעד גורם ללא מעט נהגים לא להעריך נכונה את המרחק ויכולת ההאצה של רכבם ולצאת לעקיפות מסוכנות בדרך לא פנויה, לרוב זה מסתיים, על הקשקש, בשלום, אבל כשמתרחשות תאונות הן תמיד קטלניות מאוד.

למרות מאות המיליונים המושקעים בפרויקט מצלמות המהירות ועל אף שבמשטרה תמיד אוהבים להאשים את מהירות הנסיעה בתאונות הקטלניות, מסתבר, בניתוח הסיבות לתאונות החג, שנהיגה במהירות מופרזת נמצאת בתחתית רשימת הגורמים לקטל.