נתניהו ולפיד לקראת מאבק פומבי: מי יחליף את הנגיד פישר?

על דוח בנק ישראל הבא, 2013, תתנוסס חתימה אחרת - לא זו של "המבוגר האחראי", פרופ' סטנלי פישר ■ פרופ' מנואל טרכטנברג הוכן זה מכבר, עוד לפני תחילת הקדנציה השנייה של פישר, להיות היורש

1. על דוח בנק ישראל הבא, 2013, תתנוסס חתימה אחרת - לא זו של "המבוגר האחראי", פרופ' סטנלי פישר. בחירתו של החותם, הנגיד הבא, עשויה להיות המאבק הקשה והפומבי הראשון בין נתניהו ללפיד. פרופ' מנואל טרכטנברג הוכן זה מכבר, עוד לפני תחילת הקדנציה השנייה של פישר, להיות היורש. הרפורמה הדרמטית בהשכלה הגבוהה שהצליח להעביר כיו"ר הות"ת הוכיחה גם את יכולתו הביצועית וגם את יכולתו להתנהל בין אנשים חזקים בעלי אינטרסים סותרים. אבל אז באה המחאה החברתית, אחריה ועדת טרכטנברג ובסיומה התגלה חוסר יכולת אמיתי, פוליטי ואידיאולוגי, של נתניהו לממש את מרב המלצותיה.

באיזשהו שלב זה כבר לא היה החברה מול הממשלה, אלא נתניהו מול טרכטנברג, מה שהפך את הכתרת הפרופסור לנגיד לעניין שאיננו מובטח, כפי שהייתה ההנחה קודם לכן. ואז קרה עוד דבר: יאיר לפיד ניצח את הבחירות האחרונות. בפועל, אימצה "יש עתיד" את רוחו של דוח טרכטנברג, כפי שבאה לביטוי בפרק הראשון, שאותו כתב טרכטנברג עצמו " לקראת עיצובה של חברה ישראלית צודקת יותר". מה שאומר שטרכטנברג מתאים ללפיד, בה בעת שנתניהו יעדיף מישהו שיזכיר לו יותר את מה שהוא מכיר והוא גם יודע מי ה"מנטור" שלו: את ד"ר קרנית פלוג, שאותה מינה פישר ביולי 2011 למשנה שלו, דרגת מקפצה גבוהה מאוד להתמודדות על תפקיד הנגידה הבאה. פלוג וטרכטנברג הם המועמדים ה"חמים" לנגיד הבא, כשהמחלוקת הצפויה בין שני הבוחרים, נתניהו ולפיד, עשויה להקפיץ למעלה מועמדים אחרים, בתקווה שייבחרו דווקא מהטובים שביניהם.

2. "אמרתי לכם, ולקראת סיום אני אומר לכם שוב..." - זו תמצית הדוח שנתי הנוכחי, האחרון בחתימת פרופ' פישר. עוד 3 חודשים, כמה נאומים פומביים, מפגשים סגורים, חיוכים שמאחוריהם נורות אזהרה בורקות, מתחבקים ונפרדים.

3. "אמרתי לכם שהמשבר הכלכלי הגלובלי טרם חלף, ושאנחנו משק קטן תלוי יצוא. אמרתי לכם שתוואי העמקת הגירעון מדאיג. חזרתי ואמרתי שצריך להעלות מסים, שאין מנוס מזה למרות הרוח החברתית שנפרסה על הארץ ועליית כוחו של מעמד הביניים העובד והמשלם. אמרתי לכם שחייבים, מוכרחים, לקצץ בהוצאות הממשלה. לא מספיק לדבר על זה; צריך גם להיות לא נחמד, וגם לעשות את זה. אמרתי שיש לנו אינטרס כלכלי להגיע להסדר עם הפלסטינים בדיוק כמו שזה האינטרס שלנו להגיע להסדר עם הטורקים (בתור שני אמריקנים שרמנטיים ורבי קסם, התברר לי שברק אובמה יותר חזק ממני, אבל מילא...)

"אמרתי שהיציבות של המערכת הפיננסית חשובה, לטובת החוסכים, כדי שלא נהיה כמו קפריסין. הסברתי לכם שהצעדים שאני עושה בנדל"ן/משכנתאות - אני עושה רק כדי שהבנקים יישארו יציבים והחוסכים, כל הציבור כולו, יוכל להמשיך לישון בשקט, כדי שמחירי הדירות ירדו-יתייצבו, חייבת הממשלה לפעול להגדלת ההיצע. אמרתי לכם שחייבים להגדיל את משקל החרדים והערבים בשוק העבודה - את זה ממשלה יכולה לעשות בדרכים נעימות כמו הכשרות מקצועיות, או קשות כמו קיצוץ קצבאות. אמרתי שדרוש פיקוח הדוק יותר וברור יותר על שוק ההון. אמרתי שאני לא משתגע על הסדרי החוב, חזרתי ואמרתי לכם לא להסתנוור מתמלוגי הגז כדי שלא נלקה במחלה ההולנדית, ואמרתי עוד דבר: אמרתי לכם ששר האוצר החדש יגלה את המציאות אחרי פגישה אחת איתי... עובדה".

4. "בנימין נתניהו ויאיר לפיד, אמרתי לכם, בפומבי ובפרטיות, ואני אומר לכם שוב: זה בידיכם. וכן, אתם יכולים. רק אתם יכולים לנצל את רגע הפז שנוצר כאן ולשנות. אני, 'משה רבנו' הכלכלי האמיתי והמוכח, אומר לכם: 'מצבו המקרו-כלכלי הטוב יחסית של המשק מאפשר להתחיל להעניק טיפול יסודי לבעיות מבניות:

"א. הגירעון המבני הגבוה של הממשלה והגידול בהתחייבויות להוצאות מעבר לכלל ההוצאה, מחייבים קיצוץ מיידי בהוצאות ו/או הגדלת ההכנסות ממיסוי. ב. את פריון העבודה הנמוך ניתן להעלות באמצעות שיפור בתשתיות חינוך, תשתיות פיזיות, שיפור סביבת הפעילות העסקית, הפחתת הנטל הביורוקרטי והגברת התחרות במשק. ג. "יש צורך", כותב הנגיד, ובמילים פחות מנומסות מוטלת עליכם האחריות, להפחתת יוקר המחיה. ד. "יש צורך", כלומר חובה עליכם להמשיך את הפחתת הפערים החברתיים.