חבס לוקחת את נאמני האג"ח לביקור בנכסיה בהולנד

הסיור יימשך שלושה ימים ונועד להכיר לנושים מקרוב את הנכס המרכזי של החברה הקורסת ■ למרות הפסד כבד של כ-200 מיליון שקל ב-2012 והערת "עסק חי": שכר של כ-10 מיליון שקל לבכירי חבס ב-2012

מחזיקי האג"ח של חבס השקעות מבקשים לבדוק מקרוב את הנכס המרכזי של החברה הקורסת. ל"גלובס" נודע כי היום יצאה להולנד משלחת הכוללת נציגים של נאמני האג"ח (הרמטיק ורזניק פז נבו) מלווים בנציג החברה, ככל הידוע המנכ"ל רונן עקביה, וכן ביועץ כלכלי מתחום הנדל"ן. מטרת הנסיעה, שתארך כשלושה ימים במימון החברה, היא לבחון את הנכסים של קרן הריט ההולנדית NSI, אשר חבס מחזיקה ב-20.5% מהון המניות שלה, ואת מערכת היחסים שיש לחברה עם קונסורציום הבנקים המממנים את ההשקעה, בראשות הבנק ההולנדי Rabobank.

חבס השקעות שבשליטת הרצל חבס פרסמה ביום חמישי האחרון את דוחות הרבעון הרביעי של 2012 והשנה כולה, אשר להם צירפו רואי החשבון של החברה הערת "עסק חי". חבס סיימה את הרבעון הרביעי עם הפסד של 132 מיליון שקל, שנבע בעיקר מירידת ערך של 110 מיליון שקל מהשקעתה ב-NSI. ההפסד הכבד ברבעון הרביעי הביא לכך שחבס סיימה את שנת 2012 עם הפסד של 199 מיליון שקל, אשר כיווץ את הונה העצמי של החברה ל-25.9 מיליון שקל בלבד.

היקף חובות האג"ח של חבס נאמד בכ-450 מיליון שקל (האג"ח נסחרות בתשואה של אלפי אחוזים) וכן יש לה אשראי בנקאי לטווח קצר בהיקף של 30 מיליון שקל מבנק ישראלי. זאת כאשר בתחילת 2013 יש בקופת החברה מזומנים בהיקף של 13.4 מיליון שקל בלבד.

חבס כבר הודיעה שאין בידיה המקורות לעמוד בתשלום האג"ח הקרוב בחודש הבא, בהיקף של כ-56 מיליון שקל, והיא נכנסה למו"מ מול מחזיקי האג"ח. חבס מציינת בתזרים המזומנים החזוי, כי החזר הלוואות בהיקף של 112 מיליון שקל מחברות בנות של החברה, ובהן חבס סטאר (המחזיקה בשרשור ב-NSI) ישמש כמקור לפירעון התחייבויותיה ב-2013, אם כי הדבר תלוי בכמה התניות.

מלבד העובדה שחבס נאלצה להשלים בתקופה האחרונה ביטחונות לבנק ההולנדי, כעת לא עומדת החברה בהתניות הפיננסיות מול האג"ח מסדרה 4, אשר לה משועבדות אחזקות חבס בחברה הבת חבס סטאר (שבה שותף גם יעקב שחר, בעלי חברת יבוא הרכב מאיר ומועדון הכדורגל מכבי חיפה). שווי המניות המשועבדות ביחס לחוב עומד על 115%, בעוד שלפי ההתניות הן צריכות לעמוד על 120%. כעת יש לחבס 60 יום להשלים ביטחונות על מנת לא להיות בהפרה מול שטר הנאמנות.

לא עומדת בהתניות הפיננסיות

למרות מצבה הקשה של החברה שולמו סכומי עתק מקופתה למנהלים בשנת 2012. חמשת בכירי החברה - אייל רגב, מנכ"ל חבס USA לשעבר, עמיר ניצני, מנכ"ל חבס סטאר, דפנה קציר סמנכ"לית השיווק, שחר קליין סמנכ"ל הכספים והמנכ"ל רונן עקביה - זכו לשכר בעלות מצרפית של כ-7.3 מיליון שקל. בנוסף לסכום זה, משך הרצל חבס דמי ניהול בגובה של כ-2 מיליון שקל מהחברה בשנה החולפת.

בשבוע שעבר העניק בנק Rabobank לחבס מעט חמצן לגיבוש הסדר חוב בחבס השקעות. החברה דיווחה כי קונסורציום הבנקים המממנים את השקעתה ב-NSI הסכים להעלות את יחס החוב לבטוחות (LTV) מ-50% ל-55%, עד ליום שישי הקרוב. זאת לאחר שחבס העבירה לבנקים כ-1.2 מיליון אירו במזומן (מתוכם חלק החברה כ-0.9 מיליון אירו, כשהיתרה הועברה על-ידי קבוצת מאיר של שחר).