פאבר מזהיר: התרחיש של קפריסין יקרה בעוד הרבה מדינות

"ד"ר דום" טוען כי לעשירים אין יותר היכן להחביא את הכסף וההון שלהם יקטן בכ-30% אם באמצעות העלאות מסים ואם באמצעות הפקעה (כמו בקפריסין) ■ "זה יקרה בכל מקום בעולם, כולל בדמוקרטיות המערביות"

המשמעות של הגידול בחוסר השוויון הכלכלי היא שלעשירים אין יותר היכן להתחבא ולכן האירועים שקרו בקפריסין יקרו בעוד מדינות, כולל מדינות מפותחות, כך טוען הכלכלן הפסימי מארק פאבר בראיון ל-CNBC.

"זה יקרה בכל מקום בעולם, כולל בדמוקרטיות המערביות", מצהיר מי שזכה לכינוי "ד"ר אבדון" בשל התחזיות הפסימיות שלו. "ישנם יותר אנשים שמצביעים מאשר אנשים שעובדים למחייתם. אני חושב שהם חייבים להיות מוכנים להפסדים של כ-20%-30% והם יהיו בני מזל אם לא יאבדו את חייהם".

פאבר המשיך וטען שכאשר בוחנים את מה שקורה בקפריסין, ניתן לראות כי בעלי הממון יאבדו חלק מהונם, אם באמצעות הפקעה ואם באמצעות מסים גבוהים יותר. "הבעיה היא ש-92% מהעושר הפיננסי מוחזק ע"י 5% מהאוכלוסיה. מרבית האנשים בעולם אינם מחזיקים במניות ואינם מרוויחים מעליות בשוקי המניות. הם נפגעים בעיקר מהעלייה בהוצאות המחייה וכולנו יודעים שההכנסה הממוצעת של משקי הבית הייתה בירידה בשנים האחרונות".

פאבר מודאג גם מהעלייה המתמשכת בשוקי המניות ובכך שדווקא מניות הצרכנות החשובות, כגון ג'נרל אלקטריק, IBM או פדרל אקספרס, לא השתתפו בחגיגה ולא הובילו את העליות. "מה שמדאיג אותי זה שמרבית השווקים הזרים הציגו ביצועים רעים", לדברי פאבר.