התעשיינים: הגז מ"תמר" יגרום להצפת מט"ח - ולריסוק הדולר

קוראים לנגיד בנק ישראל סטנלי פישר לרכוש דולרים ולעצור את ייסוף השקל כדי למנוע פגיעה ביצוא

דאגה בקרב התעשיינים והיצואנים מהתחזקות השקל: יו"ר מכון היצוא, רמזי גבאי, אמר היום (ד') כי המשך ההתחזקות של המטבע המקומי מאיים על הגידול ביצוא הישראלי במהלך השנה הקרובה. על רקע התחזקות השקל, הוא קרא לבנק ישראל לשוב למדיניות שהנהיג בעבר - לרכוש דולרים בניסיון לצמצם את הפגיעה הקשה ביצואנים.

לדברי גבאי, "היצוא הישראלי מושפע ממילא מההאטה הכלכלית באירופה, מההיחלשות בשער האירו מול הדולר וכמו גם מההתאוששות האיטית בכלכלה האמריקנית והאטת הצמיחה בכלכלות אסיה. הגורמים האלה כבר באו לידי ביטוי ב-2012, שבמהלכה היצוא הישראלי קפא על שמריו".

יו"ר מכון היצוא הוסיף ואמר כי הנפגעים העיקריים מהתחזקות השקל הם היצואנים הקטנים והבינוניים: "מגזר זה מתקשה להתמודד לאורך זמן עם המשבר המתמשך בכלכלה העולמית, שגורם לירידה בביקושים. השחיקה המתמשכת בשער החליפין הריאלי פוגעת קשות ברווחיותם", אמר.

בתוך כך, במכון היצוא הביעו היום חשש כבד ממצב שלצד השפעת שער החליפין על המשק, צפוי המשק להתמודד עם סימפטום "המחלה ההולנדית". זאת, בעקבות הפעלת שדות הגז הטבעי בים התיכון. "גילויי שדות הגז בישראל הם ברכה למשק, אך האפקט של הגידול בהיצע המט"ח שנובע מירידה בביקוש לדולרים ועליית היצע המט"ח בשל תקבולים שצפויים מיצוא הגז - עלול לפגוע קשות בסקטורים רבים של היצוא הישראלי", אמר רמזי.

לדברי גבאי, בניסיון למזער את הפגיעה במשק בעקבות מצב זה, יש לאמץ את מודל הקרן הנורבגית להשקעה של כספי התמלוגים מן הגז בחו"ל, לצד הקטנת הגירעון התקציבי. כמו כן להפעיל רשת ביטחון למשקיעים מוסדיים שפועלים בחו"ל תוך בחינת האפשרות להורדת שיעורי המס למימוש השקעות אלה, כדי להגדיל את המכירות של חברות ישראליות בעולם.

גם מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, התריע היום מפני השלכות הגז הטבעי וכינה אותן "סיוט": "יצוא הגז ישאיר אותנו עם יתרות מט"ח רבות, ייווצר לחץ אדיר על שער החליפין ועשויה לחול ירידה חדה בכדאיות היצוא הישראלי", הזהיר בשיחה עם "גלובס".