חרם ערבי ב"לוויתן": של מאיימת למכור החזקות בוודסייד

חיסול אחזקותיה של וודסייד "נועד למנוע היווצרות רושם במדינות ערב ששל מעורבת בעסקים בישראל, במישרין או בעקיפין" ■ בבנק Commonwealth מעריכים את שווי האחזקות בוודסייד ב-7.2 מיליארד דולר

ענקית האנרגיה של (Shell) תמכור את אחזקותיה בחברת וודסייד האוסטרלית על רקע עסקת "לוויתן" והחשש מהחרם הערבי. וודסייד הודיעה לפני 3 חודשים על כוונתה לרכוש 30% מהזכויות במאגר הגז "לוויתן" תמורת 1.5 מיליארד דולר. של מחזיקה בנתח של 23 אחוז ממניות וודסייד.

בסקירה שפרסם היום (ד') בנק Commonwealth האוסטרלי נאמר כי חיסול אחזקותיה של של בוודסייד "נועד למנוע היווצרות רושם במדינות מזרח תיכוניות אחרות (מדינות ערב - ע.ב) ששל מעורבת בעסקים בישראל, במישרין או בעקיפין". בבנק מעריכים את שווי האחזקות בוודסייד ב-6.9 מיליארד דולר אוסטרלי (7.2 מיליארד דולר), ומעריכים כי המועמדת המובילה לרכישת המניות היא חברת הכרייה האוסטרלית BHP Billiton, הנחשבת גם לחברת האנרגיה המובילה במדינה. בשל סירבו להגיב לדברים והגדירו אותם "ספקולציה".

של נחשבת לחברה הציבורית הגדולה בעולם ודורגה ראשונה בדירוג 500 החברות הגדולות של "פורבס" ל-2012. פעילותה של החברה מתפרסת בכל העולם ולאחרונה נכנסה להשקעות בחולות הזפת של קנדה ובים הארקטי. במזרח התיכון שותפה של (45%) בקונסורציום המחזיק ברישיון לפיתוח שדה הנפט מג'נון בעיראק, המכיל 12.6 מיליארד חביות נפט. כמו כן, היא שותפה עם חברת הנפט הלאומית של קטאר במיזם הגדול בעולם לייצור דלק נוזלי מגז טבעי. בפרויקט המכונה "פרל" יושקעו כ-24 מיליארד דולר.

החשש מחרם ערבי על ישראל מרתיע עדיין חברות אנרגיה בינלאומיות גדולות מלהיכנס לשוק חיפושי הנפט והגז הישראליים. חברת בריטיש גז הייתה החברה הבינלאומית הגדולה היחידה שהסכימה לפעול בישראל, אך גם היא נטשה אותה ב-2006. חברת נובל אנרג'י האמריקאית הייתה חברה קטנה כשנכנסה לפעילות בישראל.

וודסייד, המתמחה בפרויקטים להפקת והנזלת גז טבעי באוסטרליה, הודיעה ב-3 בדצמבר כי סיכמה את התנאים המסחריים לרכישת 30% מהזכויות ב"לווייתן" מידי קבוצת דלק, נובל אנרג'י ורציו בסכום של 1.25 מיליארד דולר. ההיקף הכספי הכולל של העסקה עשוי להגיע ל-2.25 מיליארד דולר אם מחזיקי המאגר יחתמו על הסכמים לייצוא גז במחיר הגבוה ממחיר בסיס שסוכם. הסכם הסופי בין הצדדים ממתין עדיין להחלטת הממשלה האם להתיר יצוא גז בהתאם להמלצות ועדה ממשלתית בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה והמים, שאול צמח.

"לוויתן" הנמצא בשטחי רישיונות "רחל" ו"עמית" נמצא כ-130 קילומטרים מערבית לחופי נתניה. המאגר מכיל כ-18 טריליון רגל מעוקב (TCF) של גז טבעי ונחשב לתגלית הגז הגדולה ביותר במים עמוקים בעשור האחרון. מספר חברות בינלאומיות גדולות, ובהן גזפרום הרוסית וחברות מדרום קוריאה, גילו אף הן עניין ברכישת הזכויות במאגר.

וודסייד החליטה להיכנס לפעילות בישראל על מנת לגוון את אזורי פעילותה ועל רקע האמרת עלויות הפקת הגז באוסטרליה. של החזיקה בעבר בנתח גדול יותר של מניות וודסייד, אך מכרה 10% ב-2010 תמורת 3.3 מיליארד דולר. לשתי החברות פרויקט ענקי משותף להנזלת גז במערב אוסטרליה שההשקעה הכוללת בו עשויה להגיע ל-45 מיליארד דולר.

של הוקמה ב-1897 על ידי איש העסקים היהודי-אנגלי מרכוס סמואל. העיסוק המקורי של החברה היה מכירת צדפות צבעוניות וזהו מקור שמה וסמלה. ב-1907 התמזגה של עם חברת רויאל דאץ' ההולנדית והחלה לעסוק בתחום הובלת הנפט באמצעות מכליות.

רויאל דאץ וודסייד
 רויאל דאץ וודסייד