שינוי כיוון בשוק המט"ח: הדולר והאירו היציגים התחזקו

מודי שפריר, כלכלן בכיר ב-ILS ברוקרס: "הדה-קורלציה נובעת בעיקר בגלל התחלת זרימת הגז מ'תמר', מה שתומך בהתערבות בשוק" ■ הדולר היציג התחזק בכ-0.3% ל-3.63 שקלים

הדולר מתאושש היום (ה') מול השקל ושערו היציג נקבע בעלייה של כ-0.3% ל-3.63 שקלים. המטבע האמריקאי צנח בכמעט 12% מהשיא האחרון ביולי 2012, ובכ-4.4% מתחילת 2013. מסוף ינואר נחלש הדולר ב-3.6% מול השקל ובאותה תקופה התחזק אינדקס הדולר (העוקב אחר השינוי בדולר אל מול סל מטבעות מובילים) בכ-5%. האירו היציג התחזק אף הוא בכ-0.2% ל-4.649 שקלים.

עם זאת, בשוק מעריכים כי אם הדולר ישבור מטה את ה-3.6 שקלים, בנק ישראל יתערב ויקנה דולרים. הפעם האחרונה שהדולר היה מתחת ל-3.6 שקלים הייתה בתחילת ספטמבר 2011.

"ייסוף השקל בימים האחרונים היה חד מאוד למרות שפער הריביות הצטמצם", אמר לסוכנות בלומברג מודי שפריר, כלכלן בביר ב-ILS ברוקרס. "הדה-קורלציה נובעת בעיקר בגלל התחלת זרימת הגז מ'תמר', מה שתומך בהתערבות בשוק".

דולר שקל
 דולר שקל

הדולר-שקל בשנה האחרונה

דולר אינדקס
 דולר אינדקס

אינדקס הדולר בשנה האחרונה

ב-ATRADE מעריכים היום כי הצמד דולר-שקל ממשיך לנוע לכיוון רמת התמיכה המשמעותית ב-3.58 שקלים. "ללא התערבות של בנק ישראל, הדרך לשם סלולה לחלוטין", כותבים ב-ATRADE ומוסיפים כי מהלך העליות הבא, אם אכן יבוא, אמור לבחון את אזור ההתנגדות ב-3.67 שקלים.

ברקע הצניחה בשערו של הדולר, התעשיינים והיצואנים מביעים דאגה. יו"ר מכון הייצוא רמזי גבאי אמר אתמול כי המשך ההתחזקות של המטבע המקומי מאיים על הגידול בייצוא הישראלי במהלך השנה הקרובה. על רקע התחזקות השקל, הוא קרא לבנק ישראל לשוב למדיניות שהנהיג בעבר - לרכוש דולרים בניסיון לצמצם את הפגיעה הקשה ביצואנים.

לדברי גבאי, "הייצוא הישראלי מושפע ממילא מההאטה הכלכלית באירופה, מההיחלשות בשער האירו מול הדולר וכמו גם מההתאוששות האיטית בכלכלה האמריקנית והאטת הצמיחה בכלכלות אסיה. הגורמים האלה כבר באו לידי ביטוי ב-2012, שבמהלכה הייצוא הישראלי קפא על שמריו".

[לטבלת שערי חליפין][לאתר המט"ח]