דרגי: "סכנה להתאוששות אירופה, הבנק האירופי מוכן לפעול"

(עדכון) - הריבית באירופה נותרה על 0.75% ■ כלכלנים ואנליסטים מקווים כי יו"ר הבנק המרכזי האירופי ישיב את אמון המשקיעים - שנפגע עקב תוכנית החילוץ לקפריסין - ויכריז על צעדים לא-קונבנציונאליים

נגיד הבנק המרכזי האירופי, מריו דרגי, איכזב היום את המשקיעים כשלא חשף "תוכנית ב'" לבעיות החדשות שניצתו באחרונה באירופה, ובראשן המשבר הפיננסי בקפריסין. אנליסטים וכלכלנים מסכימים, כי הלחץ על יו"ר ה-ECB, רק הולך וגובר.

החלטת הריבית של דרגי פורסמה ב-14:45 ובשעה 15:30 החלה מסיבת העיתונאים של דרגי, בה הבהיר כי ישנם סיכונים להמשך ההתאוששות של כלכלת אירופה, והדגיש כי הבנק האירופי נחוש לבצע "התאמות במדיניות" המוניטארית ככל הנדרש, כדי לשמור על יציבות גוש האירו.

"אנחנו בוחנים את המידע כל הזמן, ומוכנים לפעול", אמר ורמז למעשה לתוכנית ה-OMT - במסגרתה הצהיר כי הבנק המרכזי ירכוש אג"ח ממשלתיות של כלכלות אירופה, ללא הגבלה. "בזכות התוכנית הזו, כלכלת אירופה נשמרה יציבה", ציין.

בנוסף, הדגיש יו"ר ה-ECB כי הביקושים הגלובליים סייעו ליצואנים בגוש האירו להגדיל את התפוקות שלהם ולהשיב את האמון באירופה ובשווקים הפיננסיים. באשר לאינפלציה בגוש האירו, הבהיר דרגי כי זו צפויה להישאר "יציבה בטווח הארוך".

הנגיד הותיר את הריבית על 0.75%, בהתאם להערכות המוקדמות. למעשה, רק 2 כלכלנים מבין 56 אנליסטים שהשתתפו בסקר "בלומברג" צופים הורדת ריבית ל-0.5%. גם בבריטניה נותרה הריבית כצפוי ברמה של 0.5%, בעוד הבנק המרכזי אישרר את תוכנית רכישות האג"ח בהיקף של 375 מיליארד ליש"ט.

תוכנית החילוץ לה זכתה קפריסין, בהיקף של 10 מיליארד אירו, פגעה יותר באמון המשקיעים, מאשר הועילה. החלטת הממשלה הקפריסאית למסות את הפקדונות הבנקאיים בכדי לעמוד ביעדי ה"טרויקה", לטובת קבלת החילוץ - העלתה את החשש מ"אפקט דומינו", במסגרתו קפריסין היא רק ההתחלה - ומדינות נוספות אירופה ימסו פקדונות בנקאיים בעתות משבר.

"חילוץ קפריסין אינו מודל לתוכניות חילוץ אחרות באירופה", הבהיר דרגי וציין כי "הממשלה הקפריסאית מחויבת לבצע את הרפורמות ולהישאר בגוש האירו".

"על הכלכלנים בבנק המרכזי לדבר על צעדים לא-קונבנציונאליים, בהם ינקטו אם הצמיחה לא תתייצב", סבור מרטין ון-ולייט, מנהל השקעות בכיר ב-ING Bank NV. "עדיין יהיה מוקדם מדי להכריז על צעדים כאלה החודש, אבל אני מצפה מדרגי להכיר בכך שהכלכלה באירופה לא משתפרת, ולהבין שיש לו הזדמנות להפתיע בגדול".