הערכה: בטר פלייס זקוקה לחצי מיליארד ד' כדי לשרוד

בתרחיש האופטימי מיזם הרכב יגיע לאיזון בעוד 4 שנים ■ הכסף שנמצא כעת בקופת בטר פלייס צפוי לאפשר לה להמשיך לפעול רק עד אוגוסט השנה ■ בטר פלייס: "החברה עתידה לגייס כסף גם השנה כמו שעשינו בכל שנה לפעילותינו"

בטר פלייס, מיזם הרכב החשמלי של עידן עופר ושי אגסי, נדרש לעוד ארבע שנים לפחות, והשקעות של עוד חצי מיליארד דולר כדי להגיע לאיזון תפעולי. כך מעריכים גורמים בשוק ההון. תחשיב זה מתבסס על השקעה שנתית של כ-120 מיליון דולר במיזם, שעבר לאחרונה תוכנית התייעלות מקיפה שכללה פיטורים וסגירת פעילויות.

ככל הידוע, הכספים שיש כיום בקופת החברה מספיקים כדי לממן את פעילותה עד אוגוסט 2013, ובבטר פלייס מחפשים פתרונות יצירתיים לגיוס הון נוסף. ל"גלובס" נודע כי בין היתר נבחנת שוב האפשרות של גיוס אקוויטי ממשקיעים מוסדיים בישראל.

מאז הוקם מיזם בטר פלייס ב-2007 ועד סוף 2012 הצטברו הפסדיו ל-812 מיליון דולר (כ-3 מיליארד שקל), כאשר את השנה החולפת לבדה הוא סיים עם הפסד של 454 מיליון דולר והערת "עסק חי" בדוחותיו. עיקר הנזק נרשם ברבעון הרביעי, אותו סיכמה בטר פלייס בהפסד של כ-251 מיליון דולר, אחרי שבתקופה זו הכירה בטר פלייס בירידת ערך של 179 מיליון דולר בגין פעילותה בישראל ושינוי מבני שביצעה.

מבטר פלייס נמסר בתגובה: "החברה עתידה לגייס כסף גם השנה כמו שעשינו בכל שנה לפעילותינו. הנהלת החברה סבורה ברמת ביטחון גבוהה שתצליח לגייס את הכסף הנדרש לתוכנית העסקית שלה. בעלי המניות של החברה תומכים בה והזרימו זה מכבר 50 מיליון דולר נוספים לחברה. ברבעון האחרון הציגה החברה עלייה משמעותית בקצב מכירת כלי הרכב ומגמה זו עתידה להימשך. הנהלת בטר פלייס ערכה שורה של צעדים על מנת לייעל את הארגון, לסלול את הדרך לרווחיות ולהתאימה לשוק, ומצמצמת באופן משמעותי את התזרים השלילי של החברה".

כבר גייסה למעלה מ-850 מיליון דולר

ואכן, לפחות בינתיים ההפסדים אינם מרתיעים את החברה לישראל, בעלת השליטה במיזם (29% מההון), שחלקה בהפסד המצטבר עומד על 293 מיליון דולר. סביר להניח כי החברה, שנמצאת בשליטת עידן עופר ומנוהלת על ידי ניר גלעד, תצטרך להמשיך ולהזרים כסף לבטר פלייס גם ב-2013, בנוסף להזרמה של 33 מיליון דולר שביצעה בפברואר האחרון (מתוך גיוס של כ-50 מיליון דולר). רמזים לכך היא כבר פיזרה בדוחותיה האחרונים, בהם נכתב כי "כמשקיע מוביל בבטר פלייס, החברה מרוצה מהתקדמותה בחודשים האחרונים, ותבחן בחיוב השקעה נוספת".

מאז הקמתה בנובמבר 2007 גייסה בטר פלייס למעלה מ-850 מיליון דולר ממחזיקי המניות העיקריים שלה, ביניהם החברה לישראל, עידן עופר עצמו, הבנקים הזרים HSBC ומורגן סטנלי, ותאגיד הענק האמריקני ג'ינרל אלקטריק. כאמור, הגיוס האחרון של החברה שהחל בנובמבר 2012 וזלג לתוך 2013, עמד על 100 מיליון דולר.

בטר פלייס עברה בתקופה האחרונה זעזוע עמוק, שהחל עם הדחת מייסד החברה, שי אגסי, מתפקיד המנכ"ל, על רקע האכזבה מקצב התקדמות המיזם וחוסר שביעות רצון מקצב החדירה של המכוניות החשמליות. מחליפו של אגסי, אוון תורנלי, עזב את בטר פלייס פחות משלושה חודשים לאחר שמונה לתפקיד, כאשר את חילופי התפקידים ליוותה פרישה סיטונית של בכירים נוספים, וצמצום ניכר במצבת העובדים. כחלק מההיערכות המחודשת שביצעה בטר פלייס היא קיצצה שליש ממצבת עובדיה, וכיום יש לה כ-600 עובדים ברחבי העולם, שכ-10% מתוכם קיבלו הודעת פיטורים.

במסגרת הניסיון להצלת החברה, החליטו בבטר פלייס להתכנס לשני שוקי ליבה בלבד, ישראל ודנמרק, שעל כבישיהן נעות כיום מאות בודדות של מכוניות חשמליות מסוג רנו פלואנס, המצוידות בסוללות החברה. עם זאת, היקף ההכנסות של בטר פלייס אינו משמעותי, והוא הסתכם אשתקד ב-7 מיליון דולר בלבד.

בטר פלייס
 בטר פלייס