רבעון שיא לקרנות הנאמנות ותעודות הסל: 28 מיליארד שקל

ענף תעודות הסל גייס 3 מיליארד שקל במארס וקרנות הנאמנות הגדילו נכסיהן ב-20 מיליארד שקל ■ הקרנות הכספיות הן המגייסות הגדולות החודש, ובראשן הראל פיא המגייסת הגדולה בתעודות הסל: קסם עם 1.1 מיליארד שקל

קרנות הנאמנות ותעודות הסל מסכמות רבעון שיא: גייסו 28 מיליארד שקל ברבעון הראשון של 2013. מתחילת השנה צמחו נכסי ענף קרנות הנאמנות בכ-20 מיליארד שקל, כך שנכון לסוף מארס, תעשיית הקרנות מנהלת נכסים בהיקף של 189 מיליארד שקל. קצב גיוסים גבוה נרשם גם בענף תעודות הסל, שמתחילת השנה גייס 11.2 מיליארד שקל - כ-3 מיליארד שקל מתוכם בחודש החולף.

למומנטום החיובי בגיוסים תרמו ביצועי הבורסה המקומית. במהלך התקופה רשמו רוב מדדי המניות עלייה של עד 6%, ומדד ת"א 25 הוסיף לערכו 4.4%. מגמה זו הובילה לכך שהקרנות המנייתיות, שמתחילת השנה הניבו תשואה ממוצעת של 7.3%, גייסו קרוב למיליארד שקל.

ברבעון הראשון של השנה גם נרשמו עליות שערים במדדי האג"ח. עובדה זו הגדילה את התיאבון לסיכון בקרב המשקיעים, ומתחילת השנה זרמו לקרנות האג"ח הקונצרניות קרוב ל-5 מיליארד שקל. ואולם, נהירת המשקיעים לאפיק הקונצרני התמתנה ובחודש החולף נרשמה ירידה חדה בקצב הגיוסים לקרנות אלה, שגייסו "רק" 720 מיליון שקל, לעומת 1.8 מיליארד שקל בפברואר. זאת, בין היתר, מאחר שבמהלך מארס נרשמה באפיק מגמה מעורבת.

במקביל, הקרנות הכספיות המשיכו ליהנות מרפורמת בנק ישראל, לאחר שהפטור שניתן בתחילת השנה מדמי משמרת על החזקת מק"מ וקרנות כספיות העלה את התשואה הכוללת באפיק ב-0.4%. בכך הפכו הקרנות הכספיות לאטרקטיביות למול הפיקדונות הבנקאיים, שבעבר נהנו מיתרון משום שהיו פטורים מדמי משמרת.

קרנות אלה, שזכו לגיוסי ענק של כ-9.5 מיליארד שקל מתחילת השנה, מנהלות כיום קרוב ל-51 מיליארד שקל, המהווים כ-27% מנכסי הענף.

מדובר בשיעור הגבוה ביותר מנכסי הקרנות, ובפער ניכר. כך, למשל, קרנות אג"ח מדינה מנהלות 17% משיעור נכסי הקרנות בענף (כ-32 מיליארד שקל), ואילו קרנות אג"ח כללי מנהלות 16% מנכסי הענף (כ-30 מיליארד שקל). קרנות נוספות שבולטות הן אג"ח הקונצרניות ואג"ח השקליות, שמנהלות כ-15% מנכסי הענף כל אחת (כ-28.5 מיליארד שקל, וכ-27.6 מיליארד שקל, בהתאמה).

הקרנות המסורתיות גייסו כ-7.4 מיליארד שקל מתחילת השנה, כ-1.7 מיליארד שקל במארס (ירידה של כ-30% לעומת היקף הגיוס בפברואר).

להלן חלק מהמספרים הבולטים בתעשיית קרנות הנאמנות ותעודות הסל בחודש מארס:

0.12% הם התשואה הממוצעת בקרנות הכספיות בחודש החולף, שהיו המגייסות הגדולות של החודש והוסיפו לנכסיהן 2.7 מיליארד שקל. מדובר בגיוסים של יותר מפי שניים מהאפיק השני בגודלו - אג"ח בארץ-כללי, שגייס 1.2 מיליארד שקל והניב תשואה שלילית של 0.3%.

המגייס הגדול בקרנות הכספיות היה הראל פיא, עם 868 מיליון שקל. במקביל ספג בית ההשקעות, שבניהולו של סמי בבקוב, מפדיונות של 33 מיליון שקל בקרנות המסורתיות. המגייס השני בגודלו היה מיטב, שגייס 839 מיליון שקל בקרנות הכספיות. נזכיר כי בסוף מארס הושלם תהליך המיזוג בין מיטב לדש-איפקס, שהפך לבית ההשקעות השני בגודלו בישראל.

נכון לסוף המארס עמדו נכסי קרנות הנאמנות של מיטב-דש, שבניהולו של אילן רביב, על כ-33 מיליארד שקל, כך שלאחר האיחוד יזכו לנתח השוק הגדול בענף - 17.6%. כיום השחקן הגדול בענף הוא פסגות, שמנהל נכסים בהיקף 29.4 מיליארד שקל ונתח השוק שלו עומד על 15.5%. בית ההשקעות בניהולו של חגי בדש בלט אף הוא בגיוסים לקרנות הכספיות, שצמחו ב-625 מיליון שקל.

535 מיליון שקל זה הסכום שגייס אלטשולר-שחם בקרנות הנאמנות המסורתיות שלו בחודש החולף. זהו כל הסכום שגייס בית ההשקעות והוא הגבוה ביותר בענף הקרנות המסורתיות. בתי השקעות נוספים שבלטו לטובה בגיוסים לקרנות המסורתיות היו ילין לפידות, שגייס 447 מיליון שקל, מגדל שוקי הון שגייס 303 מיליון שקל (כולל קרנות מחקות) ומנורה מבטחים פיננסים שגייס 210 מיליון שקל.

מנגד, בלטו לשלילה כלל פיננסים ודש-איפקס, שבניגוד למגמה ספגו פדיונות כבדים יחסית בתחום. כלל פיננסים, שחתם בתחילת ינואר על הסכם למכירת פעילויות קרנות הנאמנות וניהול התיקים שלו להראל, ספג החודש פדיונות בהיקף של 130 מיליון שקל בקרנות הכספיות. מתחילת השנה ספג בית ההשקעות פדיונות בהיקף של 602 מיליון שקל בכלל הקרנות שלו. הקרנות הכספיות של דש-איפקס ספגו פדיונות בהיקף של כ-128 מיליון שקל בחודש החולף.

1.1 מיליארד שקל הם הסכום שגייסה חברת תעודות הסל קסם, שמנוהלת על ידי אבנר חדד. מתחילת השנה גייסה קסם, שהינה השחקנית הגדולה בענף עם נתח שוק של כ-32.6%, קרוב ל-4 מיליארד שקל. השחקנית השנייה בענף - תכלית, שמנהלים אייל סגל ודוד אללוף - גייסה מתחילת השנה כ-3.3 מיליארד שקל, כ-900 מיליון שקל מהם גויסו בחודש החולף. נציין כי עיקר הגיוסים שבוצעו במארס בקרב שתי החברות היו לתעודות הפיקדון (שבהן הרווחיות נמוכה יחסית).

קסם גייסה 996 מיליון שקל לתעודות אלה, ותכלית 635 מיליון שקל. נכון לסוף מארס מנהל הענף כ- 82 מיליארד שקל.

מבחינת נתחי השוק, הרי שקסם מבית אקסלנס-נשואה מחזיקה ב-32.6% מהשוק, ואחריה נמצאת תכלית מבית דש-איפקס שמחזיקה ב-29.8% מהשוק. פסגות סל, שמחזיקה ב-14.1% מהשוק, אמורה למזג לתוכה את מיטב סל, שמחזיקה ב-13.8% מהשוק (יחדיו הן יחזיקו בנתח שוק של 27.9%). כמו כן, הראל סל מחזיקה בנתח של כ-9.7% משוק תעודות הסל.

ענף תעודות הסל
 ענף תעודות הסל