"אם פישר 'מתפרע' ורוכש מניות בחו"ל - גם לנו מותר"

דן וינטרניץ מכלל פיננסים מאמין שצריך להחזיק באג"ח מדינה ליום סגריר, ורואה אותות חיים בשוק הנדל"ן בארה"ב

למרות עליות של 4.5%-5% שרשמו המעו"ף ות"א 100 מתחילת השנה, שני המדדים המובילים בשוק המקומי עדיין נמצאים בפער שלילי מול המדדים המרכזיים בארה"ב.

דן וינטרניץ, מנהל השקעות גלובליות בכלל פיננסים, מציין כי "הגישה כיום בשוק היא כזו שבה הסיכון עובר מנכסי הסיכון הקלאסיים, לנכסים שנחשבו כמעט תמיד כחוף מבטחים. לכן, בתחילת מארס 2012, החל נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, במסע מפתיע של רכישת מניות בארה"ב, ולאחר מכן גם באירופה ובמדינות נוספות. אם פישר, המחזיק בקופת המדינה, מרשה לעצמו קצת 'להתפרע', אז גם לנו מותר".

וינטרניץ מקצה 17% מתיק ההשקעות שלו למניות בחו"ל (לצד החזקה של 18% במניות בארץ), ו-22% לאג"ח קונצרניות מעבר לים. זאת נוסף על 5% שהוא מקצה לאג"ח ממשלתיות בחו"ל.

בהתייחס לשוק האמריקאי, מציין וינטרניץ כי "לאחרונה ניתן להבחין באיתותי חיים משמעותיים מהגלגל הרביעי בפוטנציאל הצמיחה - הנדל"ן, שציפו להתעוררותו זמן רב".

וינטרניץ מעניק עדיפות לחשיפה סלקטיבית מנייתית בסקטורים צומחים בארה"ב, ובהם הבנייה, הפרמצבטיקה והמוליכים למחצה. לגבי יתר מדינות העולם, הוא מציין כי הוא מרגיש בנוח "לעגון בגרמניה ובמדינות סקנדינביה, וליהנות מהצמיחה הסינית דרך בדיקה מדוקדקת של חברות מאוסטרליה, דרום קוריאה וברזיל".

בין המניות המומלצות מעבר לים מזכיר וינטרניץ את Gilead Sciences, שלראייתו מוצרי הצמיחה העיקריים שלה, קוקטייל ל-HIV והפטיטיס C, "מצליחים להשיג עליונות איכותית ביחס למתחרות, ובכך לאפשר לחברה להמשיך במומנטום החיובי".

עוד הוא מזכיר את החברה ההולנדית ASML, שעוסקת בייצור ושיווק מערכות לתעשיית המוליכים למחצה. לדבריו, "החברה נהנית מצמיחה מואצת של שוק הטאבלטים והסמארטפונים".

"סביבה נפיצה של ריביות נמוכות"

בשוק המקומי מזכיר וינטרניץ את מניית חברת הטכנולוגיה איזיצ'יפ. "למרות המימוש שעברה המניה לאחרונה, צפויה החברה ליהנות מגידול מאסיבי בתשתית התקשורת בסין, באמצעות החברות ZTE וחוואווי", הוא אומר. כן הוא מציין את מניית אבוג'ן, שעוסקת בהשבחת צמחים באמצעים ביולוגיים: "לחברה שיתופי פעולה עם חברות הזרעים הגדולות בעולם, כגון סינג'נטה, דופונט, מונסנטו ובאייר. החברה מתכוונת להיכנס לתחומים נוספים של בקרה וטיפול בגנים".

לגבי מצב שוק האג"ח, וינטרניץ אומר כי "אנו נמצאים בסביבה נפיצה ביותר של ריביות נמוכות אבסולוטיות כמעט בכל פינה בעולם. נוכח זאת, שיטת הבונד-פיקינג (בחירה ישירה של אגרות) מקבלת משמעות חדשה ומאתגרת. אג"ח ממשלת ישראל נתפסות בעיניי כאטרקטיביות לעומת מקבילותיהן הזרות מבחינת התשואה, לאור דירוג האשראי שלהן הן זוכות. כיום ניתן לקבל עליהן תשואה דולרית הגבוהה בכ-75 נקודות בסיס מעל המקבילה בארה"ב בטווחים הבינוניים. כיוון שקיים מתאם כמעט זהה בין האג"ח הדולרית לשקלית, יש היגיון סביר להחזיק בהן לימים סגריריים".

עוד הוא מציין כי "בעולם קיימות אג"ח קונצרניות רבות בעלות דירוג אשראי זהה ואף גבוה משל מדינת ישראל, והמשקיע הישראלי יכול ליהנות מהן הן בשל פיזור הסיכון הגיאופוליטי, והן בשל התשואה הסבירה והדירוג שלא ניתן להשיגו בארץ".

עם זאת, וינטרניץ מדגיש כי השקעה באג"ח זרות טומנת בחובה סיכון מטבעי, ומציין כי "כמשקיע ישראלי, אני מעוניין בעיקר בשקלים, ולא מחפש הרפתקאות מט"ח לא יציבות. לכן, אני רואה בשוק האג"ח הקונצרניות צמוד המדד הישראלי כאלטרנטיבה נדירה ומספקת".

בין הסדרות שעליהן הוא ממליץ נמצאות סדרה י' של חלל תקשורת. "לסדרה שעבודים על הלוויין 'עמוס 4', כולל התזרים ממנו", הוא אומר, "ב-2014 החברה תיאלץ למחזר חוב, ויש לה ביטחונות נוספים לגיוסים הצפויים".

כן הוא מזכיר את סדרה 14 של הכשרת היישוב, סדרה לא צמודה עם שעבוד ראשון על מניות חברת סקייליין, המוחזקות על ידי חברה בת.

במבט להמשך, וינטרניץ מסמן כמה ציוני דרך שעשויים לייצר הפתעות בשווקים, אך המשמעותיים ביותר הם פתרון תקרת החוב והתקציב האמריקאי והבחירות באיראן ובגרמניה לקראת סוף השנה.

הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

ההמלצות של דן וינטרניץ
 ההמלצות של דן וינטרניץ

תיק ההשקעות של דן וינטרניץ
 תיק ההשקעות של דן וינטרניץ