פורטוגל מציתה מחדש המשבר באירופה: "נקצץ עוד"

ממשלת פורטוגל צפויה לצאת בצעדי צנע נוספים כדי לצמצם את הגירעון הממשלתי שלה ■ בית המשפט העליון במדינה דחה את החלטת הממשלה להעלות מסים ולפטר עובדים

למרות מדיניות צנע הנמשכת מזה שנתיים, ממשלת פורטוגל צפויה לצאת בצעדי צנע נוספים כדי לצמצם את הגירעון הממשלתי שלה. ראש הממשלה הפורטוגלי, פדרו פסוס-קואלו, פנה בנאום טלוויזיוני לאומה והבהיר כי על הממשלה לקצץ בשירותים ממשלתיים, לאחר שבית המשפט העליון במדינה דחה את החלטת הממשלה להעלות מסים.

את עיקר הקיצוצים תבצע ממשלתו של פסוס-קואלו בתחומי הביטחון, חינוך, שירותי הבריאות וכן במסגרת חברות-בת ממשלתיות. קיצוצים אלה יפגעו, כמובן, באיכות חייהם של הפורטוגלים, שכבר "ספגו" באחרונה את השלכותיה של מדיניות צנע נרחבת, לה התחייבה ממשלת פורטוגל כנגד קבלת תוכנית חילוץ בהיקף של 78 מיליארד אירו (101 מיליאר דולר) אותה קיבלה ב-2011.

"גם היום, עדיין לא יצאנו ממצב החירום הכלכלי בו אנו נמצאים מאז המשבר", אמר פסוס-קואלו, שבעיותיה הפיננסיות המתמשכות של ממשלתו, עלולות להצית מחדש את משבר החובות ביבשת. כלכלת המדינה התכווצה בכ-3.2% ב-2012, וצפויה להציג אומדן צמיחה שלילי של 2.3% גם השנה. האבטלה כעת עומדת על 17.5%, וצפויה לעלות ל-18.5% עד סוף 2014.

ברקע, מובילי המדיניות הפיננסית באירופה ממשיכים לנסות ולהכיל את משבר החובות הריבוניים ביבשת, בעוד הדילמה של פורטוגל מייצגת את הדיסונאנס המתמשך בין מדיניות הצנע לריסון החובות, לבין הצורך לעודד צמיחה. כלכלנים וכמובן אזרחים רבים באירופה, קוראים לסיום מתווה הצנע, ומבקשים להגדיל את הוצאות הממשלות האירופאיות כדי ליצור משרות ורווחה.

בית המשפט העליון דחה ביום ו' את החלטת ממשלת פורטוגל לפטר עובדים ממשלתיים ולחתוך בהיקפי הפנסיות של חלקם, וכן להעלות מסים מסוימים על הציבור - ובכך, נותרו לפורטוגל פחות מ-9 חודשים כדי למצוא דרכים אחרות לקצץ בגירעון.

"לאור החלטת בית המשפט העליון, לא רק חייה של הממשלה יהיו קשים יותר - אלא גם חייהם של הפורטוגלים יהיו קשים ובעייתיים יותר", אמר פסוס-קואלו, שציין את הצלחתה של ממשלתו להקטין את הגירעון מ-6.4% תוצר, לרמה של 5.5% (חזוי) עד סוף 2013.