השוק מתייבש: 100 חברות נמחקו מהבורסה תוך שנתיים

אילן פלטו, מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות: "הממשלה חייבת להפוך את הגלגל" ■ "מי שבוחר לפתוח חברה ציבורית מטורף" ■ במחקר שהבורסה פרסמה אתמול, נטען: "המחיקות - בגלל ההאטה, הגברת הרגולציה והמלצות ועדת הריכוזיות"

מחקר של הבורסה שהתפרסם אתמול (א') נותן תוקף לטענות המושמעות בשוק ההון הישראלי לאובר-רגולציה שמבריחה את המשקיעים מאחד העם - כך טוענים באיגוד החברות הציבוריות. לפי תוצאות המחקר, במהלך השנתיים האחרונות נמחקו כ-100 חברות ציבוריות מהמסחר, כאשר בצד השני, אף לא חברה אחת הצטרפה לבורסה המקומית.

אילן פלטו, מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות מסביר כי "לא ניתן להמשיך במצב הקיים. מישהו בממשלת ישראל חייב לקחת אחריות ולהפוך את הגלגל. בירושלים צריכים להבין ששוק ההון הישראלי לא נועד לתחרות הפוליטית של 'הכה את הטייקון' בשביל עוד כותרת בעיתון, אלא מנוע צמיחה חיוני למשק הישראלי".

פלטו טוען כי "המספר האמיתי הוא 130 חברות ציבוריות שנמחקו מהמסחר מאז השיא ב-2008, כ-20% מסך החברות", וזאת לאור תמריצים שליליים שמגיעים מטעם הרגולטור.

"הניתוח של הבורסה נעשה על הנתון הפחות חשוב", הוא מסביר. "הבעיה העיקרית כיום היא העדר גיוס הון ראשוני. מזה כשנה וחצי לא גויס בבורסה הישראלית אפילו שקל אחד המיועד להשקעה וצמיחה. חייבים מהלך אמיתי של דה-רגולציה בשוק ההון.

"מטורף מי שבוחר להיות חברה ציבורית היום. יצרו מבנה רגולטורי שבו אין שום תמריץ להפוך לחברה ציבוריות. רשות ני"ע, משרד המשפטים ואגף שוק ההון באוצר כורתים את אחד הכלים החשובים לעידוד הצמיחה בכלכלה המודרנית".

אתמול, הוציאה יחידת המחקר בבורסה לני"ע מחקר על מחיקה מרצון של חברות מהבורסה בשנים 2010-2012. לפי המחקר, בשנים אלה נמחקו מרצון מהמסחר בבורסה 64 חברות, ובנוסף נמחקו 36 חברות עקב אי-עמידה בכללי השימור, או בעקבות כניסתן להסדר או פירוק.

לפי המחקר, שנערך על ידי קובי אברמוב ונורית דרור, מציינים כי חלק מהמחיקות התקיימו, בין היתר, לאור "ההאטה שפקדה את כלכלת העולם וישראל, ובעקבות כשלי שוק שהתגלו במשבר 2008 הוגברה הרגולציה על החברות ועל הגופים המוסדיים. כמו כן, בישראל נוספה ציפייה ליישום המלצות ועדת הריכוזיות, שאושרו ע"י הממשלה באפריל 2012".