מנכ"ל כיל הודף את הביקורת: "תורמים המון למדינה"

סטפן בורגס: "אין שיחות כרגע עם פוטאש, לא הוגשה הצעה" ■ אתמול נודע כי שר החוץ של קנדה נפגש עם יו"ר החברה לישראל במסעדה בת"א ■ אסתר לבנון: "אם כיל תפסיק להיות ישראלית ותצא מהמדדים בעולם - הנזק למדינה יהיה גדול"

מנכ"ל כיל סטפן בורגס טוען היום (ד') כי לא מתקיימים שום מגעים למכירת השליטה בחברה לפוטאש ע"י החברה לישראל. בכנס מיוחד בבורסה לציון 20 שנה להנפקת כיל למסחר, התראיין בורגס לסוכנות בלומברג ותמך בעסקה שכזו, אם כי הדגיש כי לא מתנהלים שום מגעים בשלב זה.

"אין שיחות כרגע עם פוטאש", אמר בורגס. "נהיה חזקים יותר ולא חלשים יותר בעקבות עסקה שכזו, אבל זה תלוי בפרטים והאסטרטגיה".

בתחילת השבוע מסר נציג המדינה לביהמ"ש בבאר שבע כי לא מתנהלים מגעים עם פוטאש למכירת כיל, וזאת על רקע זעם העובדים החוששים מפיטורים המוניים והעברת ייצור לירדן, שם עלות העסקת העובדים זולה יותר.

במקביל, "גלובס" חשף השבוע כי עידן עופר, בעל השליטה בחברה לישראל, מתכנן להעתיק את מקום מגוריו ללונדון, בין היתר על מנת ליהנות מהטבות מס. במידה וכיל אכן תימכר והחברה לישראל תמשוך דיבידנד שמן לאחר המכירה, עופר ייהנה מרווחי עתק ולפיכך סוגיית תשלום המס מקבלת חשיבות יתרה.

בעוד הגורמים הרשמיים טוענים שלא מתנהלים מגעים למכירת כיל, אתמול דווח כי שר החוץ של קנדה נפגש עם יו"ר החברה לישראל במסעדה בת"א. (לסיפור המלא)

"אנחנו לא יודעים על שיחות כאלה", הדגיש היום שוב בורגס בראיון לבלומברג, כשנשאל על המגעים עם פוטאש. "אם תהיה הצעה, נבחן אותה".

המראיין הקשה על בורגס ושאל אותו האם נראה את מניית כיל נסחרת בבורסה עוד 20 שנה, או שמא העסקה עם פוטאש תביא למחיקת המניה מהמסחר, ובורגס ענה: "עדיין לא הוגשה הצעה".

לאחר מכן אמר בורגס בכנס ש"הגענו לצומת מכריע בנוגע לכריית הפוספטים בישראל. חברת רותם שבבעלות כיל הגיעה לגבול של פוטנציאל הכרייה בנגב. רזרבות הכרייה ייגמרו בעוד 10 שנים ובתחום הכריה מדובר על מצמוץ עין. כיל מוכנה להשקיע מאות מיליוני דולרים בכריית פוספטים אם המדינה תיתן לנו להשקיע נוכל להישאר בנגב ולכרות עוד שנים רבות אך אם לא נקבל את האישור לכרות - המשמעות היא שלא נוכל להשקיע בתעשיה הזו בישראל ויש לכך משמעות לאלפי העובדים שמעסיקה רותם".

בורגס הוסיף כי "כותבים על כיל שטויות - התרומה של כיל לישראל ולעובדים היא משמעותית. אנחנו משלמים מסים ודיבידנד וזה מגיע למיליארד שקל בשנה - התקבולים שמקבלת מדינת ישראל מכיל (המתסכמים בכ-35% מהרווח וצפויים לעלות ל-45%) הם מהגבוהים הניתנים בעולם. אנחנו המעסיקים הגדולים בנגב. יש לכיל חשיבות עצומה למאזן של מדינת ישראל. נמשיך להיאבק על הצביון הישראלי שלנו ונגביר את התרומה לישראל אך עזרו לנו להתייחס לכיל ולבעלי המניות בכבוד".

לבנון: "אם כיל תפסיק להיות ישראלית - הנזק למדינה יהיה גדול"

בכנס היום בבורסה נכחה גם המנכ"לית אסתר לבנון, שאמרה כי "כיל היא אחת החברות החשובות בבורסה ומובילה בנפחי מסחר. היא דוגמא לאיך הופכים חברה ממשלתית לציבורית ולהצלחה מסחררת שכיום רבים עליה. כיל מייצגת את ישראל במדדים המובילים, המשקל שלה עד כדי כך גבוהה שבמדד של החברות בכל העולם היא מהווה 20% מהמשקל של המדינה".

על המיזוג האפשרי בין כיל לפוטאש אמרה לבנון: "אם כיל תפסיק להיות ישראלית היא תצא מהמדדים בעולם והנזק למדינה יהיה גדול. המשקל של ישראל במדדים המובילים יירד. אבל אפשר למצוא פתרונות כמו למשל מיזוג חלקי ששומר על הלאום ועל מסחר בהון מרקט כמו שהיה ב-BHP ביליטון ועוד חברות בעולם. כמובן לא נתנגד אם פוטאש תבוא להיסחר בארץ".

עקיבא מוזס, מנכ"ל כיל לשעבר, אמר שהציבור - כבעל המניות הגדול בכיל - הוא הנהנה העיקרי לאורך השנים מעליית ערך המניה. "החברה היא מקור השראה למנהלים, מודל לכל אנשי העסקים בישראל ובעולם. כשהיינו בבעלות הממשלה לא היינו יכולים להיות חברה בינלאומית אך לאחר ההפרטה (1992), כאשר המדינה מכרה חלק מבעלותה, גדלנו מעבר לים הן מבחינה אורגנית והן מבחינה עסקית. כיל היא הדוגמה להצלחה הטובה ביותר לחברה בבעלות מדינה שנמכרה למגזר העסקי".

בורגס הוסיף כי כיל "מייצרת מוצרים ומאכילה 10% מהאנשים בעולם. נמשיך בפיתוח מוצרים העונים על הצרכים העתידיים של האנושות כמו למשל טיהור מים. הפוטנציאל שלנו לגדול תלוי ביכולת שלנו לעבוד בעיקר בשווקים כמו סין וברזיל. אנחנו עובדים גם על פיתוחים נוספים. אשלג הוא דוגמה לכך אבל לא היחידה. יש עוד הרבה הזדמנויות חוץ מאשלג".